Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Publik betaversion av Yosemite släpps imorgon

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-07-26 19:34
Ursprungligen av maskh:

En developer preview innehåller rimligtvis också putsningar av användargränssnittet och andra små saker som även den "normala" användaren kan märka av. Därför är det väl inte helt otänkbart att löpande uppdateringar kan ske. Men ja, det återstår att se då Apple inte är kända för att berätta så mycket i förväg.

Jim Dalrymple (Apples inofficiella språkrör och läcka) sade

"The public beta version of OS X Yosemite is the same version released to developers on Monday, so to start off, consumers and developers will be running the same software. However, the developer version of Yosemite will be updated more often over the next few months than the public beta version. This is so developers can continue to test their software with the latest operating system available. Consumers really don’t need updates that frequently."

http://www.loopinsight.com/2014/07/23/os-x-yo...

Jag tror att han har rätt. Säger Jim något så brukar det stämma till skillnad från vad alla andra analytiker och tyckare säger.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-26 20:34

Byter snabbt ämne, min urgamla iPhoto 8.1.2 kan inte köras under Yosemite så jag kommer inte åt bilder på min iPhone, suck.

När kommer nya Bilder i beta, eller den kanske inte kommer som beta alls?

Ursprungligen av Ljung:

Jim Dalrymple (Apples inofficiella språkrör och läcka) sade

"The public beta version of OS X Yosemite is the same version released to developers on Monday, so to start off, consumers and developers will be running the same software. However, the developer version of Yosemite will be updated more often over the next few months than the public beta version. This is so developers can continue to test their software with the latest operating system available. Consumers really don’t need updates that frequently."

http://www.loopinsight.com/2014/07/23/os-x-yo...

Jag tror att han har rätt. Säger Jim något så brukar det stämma till skillnad från vad alla andra analytiker och tyckare säger.

Apple har mer eller mindre sagt samma sak i det mejl som gått ut till deltagarna i utvecklarprogrammet

* Installing the public seed build will prevent you from seeing additional software update OS X builds that are only available to the AppleSeed Program.

Ursprungligen av mattiL:

Byter snabbt ämne, min urgamla iPhoto 8.1.2 kan inte köras under Yosemite så jag kommer inte åt bilder på min iPhone, suck.

När kommer nya Bilder i beta, eller den kanske inte kommer som beta alls?

Nu sitter jag ute på ön utan min dator men är det inte bara att uppdatera iPhoto?

Jag minns dock inte hur det hela fungerar med de olika icloud som används för ios8/yosemite vs ios7/mavericks så jag minns inte om iPhoto under Yosemite kommer åt bildströmmen från mina ios7 telefon. Däremot så går min version av iPhoto att köra under yosemite.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-26 22:08
Ursprungligen av mattiL:

Byter snabbt ämne, min urgamla iPhoto 8.1.2 kan inte köras under Yosemite så jag kommer inte åt bilder på min iPhone, suck.

När kommer nya Bilder i beta, eller den kanske inte kommer som beta alls?

"iPhoto 9.5.1 and Aperture 3.5.1 are required on OS X Yosemite. Update to these versions from the Mac App Store."

Ni som har installerat betan på en extern disk:
Har det bara vara att välja den externa disken i installationsprogrammet och installera utan problem?
Har ni haft något problem med det ordinarie operativsystemet ni har på disken, bootproblem eller liknande?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-26 23:06
Ursprungligen av joakimo:

"iPhoto 9.5.1 and Aperture 3.5.1 are required on OS X Yosemite. Update to these versions from the Mac App Store."

Ni som har installerat betan på en extern disk:
Har det bara vara att välja den externa disken i installationsprogrammet och installera utan problem?
Har ni haft något problem med det ordinarie operativsystemet ni har på disken, bootproblem eller liknande?

Jo, jag såg de där prereq-versionerna, har uppdaterat iPhoto nu till 9.5.1.

Jag kör med en extern firewire-ansluten disk, inga problem, man laddar ner i Mavericks och startar installationen, pekar ut externa disken och sedan kör den på ett tag.

Den externa disken blir satt som default bootdisk, så vill du starta på Mavericks så måste du plugga ur externa disken eller välja Mavericks-disken som bootdisk.

Man kan välja bootdisk vid uppstart också, via någon tangentkombination, men det har jag inte testat.
Inte heller har jag kört Mavericks sedan jag installerade Yosemite igår.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-27 11:40

Bara att hålla nere Alt vid uppstarten.

Ursprungligen av joakimo:

Ni som har installerat betan på en extern disk:
Har det bara vara att välja den externa disken i installationsprogrammet och installera utan problem?
Har ni haft något problem med det ordinarie operativsystemet ni har på disken, bootproblem eller liknande?

Det fungerar utmärkt att ha det så.

Har Mavericks på intern fusion drive och Yosemite på extern disk, och det är bara att växla vid omstart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-27 18:53

Har ni aktiverat iCloud på Yosemite public beta, eller är det en dålig idé om man samtidigt använder Mavericks?

Ursprungligen av joakimo:

Har ni aktiverat iCloud på Yosemite public beta, eller är det en dålig idé om man samtidigt använder Mavericks?

Det spelar ingen roll, yosemite och ios8 använder inte samma iCloud som Mavericks och IOS7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-23 15:16

Yosemite public beta kommer i morgon.

Allt enligt Appleinsider

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 17:24

De plockar bort alla de roliga grejorna, så varför ska man testa...?

"Apple also warns that some new features may not be available, including phone calls, SMS, Handoff, Instant Hotspot, and iCloud drive. Spotlight suggestions are currently U.S.-only, and some applications and services may not yet be compatible with Yosemite."

Ursprungligen av kenjon:

De plockar bort alla de roliga grejorna, så varför ska man testa...?

"Apple also warns that some new features may not be available, including phone calls, SMS, Handoff, Instant Hotspot, and iCloud drive. Spotlight suggestions are currently U.S.-only, and some applications and services may not yet be compatible with Yosemite."

Gissar att det beror på att alla dessa funktioner använder iCloud, under utvecklingen av OS X så används inte "produktions-iCloud", utan en testmiljö, som då och då nollställs och raderas.

Skulle bli ett himla liv när tusentals icke-utvecklare kör en beta och Apple rensar iCloud-databaser helt plötsligt.

Min gissning iallafall.

  • Medlem
  • 2014-07-24 17:32
Ursprungligen av kenjon:

De plockar bort alla de roliga grejorna, så varför ska man testa...?

"Apple also warns that some new features may not be available, including phone calls, SMS, Handoff, Instant Hotspot, and iCloud drive.

Dessa kräver ju iOS 8. Detta gäller bara betatest av Yosemite. Vilket innebär att man inte kan använda dessa funktioner iaf om man inte är registrerad utvecklare.

Ursprungligen av Dalle:

Dessa kräver ju iOS 8. Detta gäller bara betatest av Yosemite. Vilket innebär att man inte kan använda dessa funktioner iaf om man inte är registrerad utvecklare.

Inte iCloud Drive.

  • Medlem
  • 2014-07-24 17:39

Ok.

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:25

Tillhör du de utvalda så surfa till

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/we...

Tryck på "Sign in" bredvid "Already an OS X Beta Program member? " så får du din nyckel.

Funkar kanske att anmäla sig idag om man inte gjort det tidigare.

Ursprungligen av Ljung:

Tillhör du de utvalda så surfa till

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/we...

Tryck på "Sign in" bredvid "Already an OS X Beta Program member? " så får du din nyckel.

Funkar kanske att anmäla sig idag om man inte gjort det tidigare.

Det fungerade bra här.

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:38
Ursprungligen av Ljung:

Tillhör du de utvalda så surfa till

https://appleseed.apple.com/sp/betaprogram/we...

Tryck på "Sign in" bredvid "Already an OS X Beta Program member? " så får du din nyckel.

Funkar kanske att anmäla sig idag om man inte gjort det tidigare.

"Du har redan löst in koden"

Och det har jag inte gjort. Nåja, kanske bättre att vänta tills man får mailet.

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:39

Tackar för den. Laddar ner Yosemite nu.

Ursprungligen av Dalle:

Tackar för den. Laddar ner Yosemite nu.

Får rätt bra hastighet här, runt 6-7MB/s. Kan tänka mig att det kommer gå segare senare ikväll.

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:48
Ursprungligen av Ljung:

"Du har redan löst in koden"

Och det har jag inte gjort. Nåja, kanske bättre att vänta tills man får mailet.

Är tydligen inte ensam om detta. På Macrumors forum är det många andra som råkat ut för samma sak. Hoppas det löser sig, annars kommer jag att gå bananas

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:51

Det flöt på fint här med. Kollade inte hastigheten. Men uppskattar tiden för nedladdningen till drygt en minut.

  • Medlem
  • 2014-07-24 18:54
Ursprungligen av Dalle:

Det flöt på fint här med. Kollade inte hastigheten. Men uppskattar tiden för nedladdningen till drygt en minut.

Inte snällt att sparka på den som ligger

"Du har redan löst in koden"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 19:05

Ca 30 min nu

Verkar som Apple har lite problem, lyckades ladda ner 4GB, då tyckte den att den hade laddat ner hela, gick såklart inte att installera.

Och så blev koden värdelös och sidan är nere, bara att avvakta.

  • Medlem
  • 2014-07-24 20:08

Om någon råkar ut för "Du har redan löst in koden" så är lösningen här:

Ok guys,
I got the code already redeemed error. Signed up after WWDC. etc etc

I finally am downloading Yosemite. How?

Easy.

Scroll down to the end of the page. Click Leave Program. Leave.
Go to the beta program page. Click sign up. Enter your ID again.
It will give you a new code. Copy and paste it manually into the AppStore.

It will accept and start downloading.

Oh, also, it will give you the "We'll be back page" again and again. Just hit reload when that happens.

Apple. It Just Works.

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=19...

funkade bra för mig

Jag fick också att koden redan använts, men gick och kollade under Köp-fliken, och där fanns Developer Preview. Laddar ner just nu.

  • Medlem
  • 2014-07-24 21:00

Nu kör jag Yosemite på den andra partitionen

Har inte testat att boota med gamla hederliga Mavericks ännu men utgår från att det fungerar. Om inte så blir jag väldigt

Docken är ju hur ful som helst. Men det är väl bara en vanesak antar jag. Kör normalt sett Alfred och bryr mig inte så mycket om docken, men den är rätt ful

Ursprungligen av kenjon:

De plockar bort alla de roliga grejorna, så varför ska man testa...?

"Apple also warns that some new features may not be available, including phone calls, SMS, Handoff, Instant Hotspot, and iCloud drive. Spotlight suggestions are currently U.S.-only, and some applications and services may not yet be compatible with Yosemite."

De plockar inte bort något. Publika betan är identisk med den senaste utvecklarbetan

Today we have released a public beta build of Yosemite for people who are part of the OS X Yosemite Beta Program. This is an open-to-the- public seed of similar pre-release software that you test for us. The build they received is 14A299l which is identical and not any newer than your current build 14A298i. There is no benefit in moving to the public seed build.

Bevaka tråden