Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte med Ethernet mellan Extreme och Express

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har utökat mitt nätverk (Airport Extreme, modellen innan "tornet") med en ny Airport Express.
Funkar utmärkt, men jag har försökt få dom att prata med varandra över ethernetanslutning utan framgång. Detta för att spara kapacitet i nätverket.
Har en anslutning mellan båda Airports via elnätet, men när jag kollar på Airport verktyg så är den anslutningen streckad.
Antar att det betyder att dom kommunicerar trådlöst och det vill jag inte.
Jag vet att elnätsgrejjorna och kabeln funkar.
Ethernetkabeln sitter WAN uttaget på Airport Express och i LAN uttaget på Airport Extreme

Tips på hur man kirra det?

Ursprungligen av Swehiort:

...när jag kollar på Airport verktyg...

Vilken version av Airport-verktyg, och vilken version av OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 14:09

Har du satt Expressen i bryggläge?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av Airport-verktyg, och vilken version av OS X?

Senaste versionen av Airport - verktyg. -> 6.3.2
OSX = Maverick senaste versionen -> 10.9.3

Senast redigerat 2014-07-23 19:25
Ursprungligen av Swehiort:

Senaste versionen av Airport - verktyg.
OSX = Maverick senaste versionen

Och har du satt Expressen i bryggläge?

Ursprungligen av kenjon:

Har du satt Expressen i bryggläge?

Extremen är i Bryggläge. (mitt kabelmodem/router sköter NAT)
Expressen är i läget att utöka nätverk. Antar att det betyder att den sätts i bryggläge automatiskt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 14:18

Senaste versionen är inte ett bra svar. Vitsen med forum är att andra med samma problem kan gå hit och läsa senare, om några månader eller ett år. Och att då veta vad senstae var just nu...
Har du angivit att Expressen ska skapa ett eget trådlöst nätverk (kan ha samma SSID som Extremen)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 14:19

Du ska inte ha Utökat läge när du kör kabel, det är bara om du ska utöka det trådlösa via det trådlösa.

Ursprungligen av kenjon:

Senaste versionen är inte ett bra svar. Vitsen med forum är att andra med samma problem kan gå hit och läsa senare, om några månader eller ett år. Och att då veta vad senstae var just nu...
Har du angivit att Expressen ska skapa ett eget trådlöst nätverk (kan ha samma SSID som Extremen)?

Sorry, jag förstår. Jag skall komplettera med versionsnummer. Sitter inte framför grejjorna nu.

Jag har låtit Airport tool konfigurera automatiskt. Jag vill att Expressen skall förstärka nätverket på nedervåningen. Så som den nu är konfad så har den samma SSID som Extremen. Mina iDevices hoppar själv till starkaste signalen.

Ursprungligen av kenjon:

Du ska inte ha Utökat läge när du kör kabel, det är bara om du ska utöka det trådlösa via det trådlösa.

Vilket läge skall det vara?

Ursprungligen av Swehiort:

Sorry, jag förstår. Jag skall komplettera med versionsnummer. Sitter inte framför grejjorna nu.

Senaste versionen av Airport - verktyg. -> 6.3.2
OSX = Maverick senaste versionen -> 10.9.3

AirPort Extreme 802.11n (fjärde generationen)
AirPort Express 802.11n (andra generationen)

Ändrade inställnigen på Expressen till att "ansluta till nätverk". Det gjorde ingen skillnad vad jag kunde se, dvs anlutningen mellan expressen och Extremen är via WLAN och inte Ethernet som jag vill.
Gav istället sämre täckning än när jag hade den inställd på "utöka nätverk".

Vad gör jag för fel?
Någon?

/C

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-24 15:40
Ursprungligen av Swehiort:

Senaste versionen av Airport - verktyg. -> 6.3.2
OSX = Maverick senaste versionen -> 10.9.3

Ordningsmannen i mig säger genast att senaste version av Mavericks är 10.9.4, så
det är normalt lämpligt att ange versionsnummer då det händer att saker skiljer även mellan versioner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-24 15:43

För övrigt, jag har inga Airport-routers själv och har inte testat, men har du sett detta?
http://store.apple.com/us/question/answers/readonly/airport-express-as-an-extender/QCDDKCT2KKF99Y97C

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 18:18

Har du kabel emellan dem ska du välja Skapa ett trådlöst nätverk i fliken Trådlöst, och Bryggläge i fliken Nätverk.
Detta gäller din Express. Och eftersom du inte kör AT på din Extreme, borde den vara inställd på samma sätt.
Du kan fortfarande ange samma SSID (trådlöst nätverksnamn) på båda enheterna.

Fick det till slut att lira:
Gjorde reset på Expressen.
Anslöt Expressens WAN port direkt till LAN port på Extremen.
Startade upp Airport Verktyg på min iMac.
Hittade Expressen.
Airport Verktyg gav själv förslaget att utöka nätverket över Ethernet.
Sen var det bara att klicka vidare.
Vips så var den korrekt inställd och ansluten över Ethernet i bryggat läge.
Noterade när jag tittar på inställningarna i Expressen att nätverksläge är: "Skapa ett trådlöst nätverk". Så det har den klurat ut själv.

Case closed.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 22:38

Ja, utöka via Ethernet tror jag är rätt så nytt, tidigare fick man göra alla inställningarna manuellt, som jag beskrev ovan.

1
Bevaka tråden