Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder: Standardvy vid uppladdning av bilder?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! En sak som har stört mig något så djävulskt den senaste tiden är att när jag ska ladda upp någonting online. T.ex. En bild på Facebook så kommer min dock upp på min Mac och där är allt kaos, det ser inte ut som det gör när jag klickar på dock och i detta fall downloads-folder.

Så här har det inte alltid varit, tidigare har allt sorterats efter skapat datum, hur ändrar man detta?

Senast redigerat 2014-07-24 13:27

Högerklicka på Downloads i Dock så kan du välja sorteringsording.

Men jag förstår inte hur du menar att det ser ut i fejjan. Är det bara sorteringen på filerna i Downloads som skiljer?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Högerklicka på Downloads i Dock så kan du välja sorteringsording.

Men jag förstår inte hur du menar att det ser ut i fejjan. Är det bara sorteringen på filerna i Downloads som skiljer?

Sorteringen är precis som jag vill i Finder, dvs sorterat efter modified. Men när jag ska ladda upp en fil på t.ex. Facebook eller 99mac så ser downloads helt annorlunda ut. Det är sorterat efter Kind. Detsamma gäller även Applications, Documents, Movies, Music och Pictures.

Dvs jag vill ställa in standardvyn för hur dock ser ut när jag tittar på filer online i safari.

Senast redigerat 2014-07-24 13:27

Vad händer om du väljer något annat i den här menyn?

Detta är alltså den som kommer upp om du väljer "Choose Files".

Ursprungligen av koffas:

...hur dock ser ut när jag tittar på filer online i safari.

Jag förstår inte din koppling mellan Dock och Safari. Visa gärna med en bild.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte din koppling mellan Dock och Safari. Visa gärna med en bild.

Nä, jag förstår inte heller hur Dock skulle ändras bara för att man laddar upp en fil på en websida.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-24 13:18

Kanske det är så att när han öppnar Finder via Dock får han ett visningsläge i Finder, och ett annat när filvalsdialogen kommer upp (upload till FB eller liknande)?

Ursprungligen av mattiL:

Kanske det är så att när han öppnar Finder via Dock får han ett visningsläge i Finder, och ett annat när filvalsdialogen kommer upp (upload till FB eller liknande)?

Ja, jag gissar att det handlar om en filvalsdialogruta som hen kallar för dock.

Oj vilken tabbe från min sida. Jag menar Finder när jag skriver dock. Man blir alldeles för slö i denna sommarvärme.

Edit: rubrik ändrad.

Ursprungligen av koffas:

Oj vilken tabbe från min sida. Jag menar Finder när jag skriver dock. Man blir alldeles för slö i denna sommarvärme.

Ok, då har vi rett ut det.

Men du får ändå gärna visa med en bild, så kan vi förhoppningsvis berätta precis var du ska klicka.

Det han vill förmedla är att det inte ser likadant ut.
Ordningen blir inte densamma enligt trådskaparen.

Glöm dock helt och hållet. Jag vill att Finder ska se likadant ut när jag ska ladda upp en fil här som när jag går in på i Finder. Det gör det inte idag.

Jag sitter inte vid datorn just nu så kan inte ta en screenshot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-24 14:39
Ursprungligen av koffas:

Glöm dock helt och hållet. Jag vill att Finder ska se likadant ut när jag ska ladda upp en fil här som när jag går in på i Finder. Det gör det inte idag.

Jag sitter inte vid datorn just nu så kan inte ta en screenshot

Du kanske menar filväljardialogen i din webbläsare?

Vilken webbläsare använder du?

Jag använder Safari och då jag ska ladda upp en bild på 99mac så får jag en dialog som liknar ett finder-fönster. Den dialogen har ju knappar som liknar Finder där du kan välja om den ska visa ikoner eller en lista av filer. Om du vill att listan ska sorteras på ändringsdatum, så klickar du på rubriken "Ändringsdatum".

Ett tips i sammanhanget kan vara att om du redan har ett Finder-fönster uppe där din fil finns så kan du snabbt navigera filväljardialogen genom att dra filen från Finder-fönstret till dialog-fönstret.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-24 15:36

Ett snabbt test med Finder visar att den kommer ihåg vilkent visningsformat man valt tidigare, detta per katalog.
Testa gärna med att ställa om valen under View och Arrange (vad heter de på svenska i Finder?).

Dock verkar detta val inte påverka filväljarfönstret som kommer upp när man vill ladda upp en fil, se exempelvis 99mac's egen Browse...-knapp för filuppladdning.

Ah! Tack för hjälpen. Självklart fanns det en knapp där man kunde sortera även i filväljarföntret där man kan välja hur det ska sorteras.

Självklart har Apple tänkt på även det.

1
Bevaka tråden