Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fått ett mail från någon jag inte känner med en bifogad fil, vad bör jag göra?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett melj från någon som jag inte känner igen med en bifogad bild som slutar på jpg.zip. Det kan alltså innehålla ett virus. kan man bara förhandsgranska bilden utan att det finns risk?

Senast redigerat 2014-07-22 19:52
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 18:33
Ursprungligen av calinou:

Jag har fått ett melj från någon som jag inte känner igen med en bifogad bild som slutar på jpg.zip. Det kan alltså innehålla ett virus. kan man bara förhandsgranska bilden utan att det finns risk?

Eftersom det inte finns virus till OS X så kan du inte bli infekterad.

Sen är frågan varför du vill titta på något som du fått från en person du inte känner?
Och troligtvis så är det inte en bild utan något som kan skada dom som har Windows.
Så frågan är varför du inte bara slänger det utan att vara nyfiken?

Det är inte en bild du fått, utan en zip-fil.

Kasta det. Du ska aldrig öppna en bifogad fil från någon du inte känner.

Självklart är jag nyfiken men jag ska inte förhandsgranska om det finns risk. Jag trodde att man kunde förhandsvisa utan att öppna.
tack för svaret.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-22 19:09

Om det hade varit en bild hade du kunnat förhandsgranska. Men du har ingen aning om det är en bild. Det är en .zip-fil och kan innehålla vad som helst. De vill bara lura dej att tro att det är en bild för att väcka din nyfikenhet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-22 19:11

Det låter som en trojan. Ingenting som du ska förhandsgranska!

Justerade rubriken.

Bra att datorn inte kan blir infekterad tack vare OS X. Det täcker även mitt melj-program fast det är MS Outlook?

Ursprungligen av calinou:

Bra att datorn inte kan blir infekterad tack vare OS X. Det täcker även mitt melj-program fast det är MS Outlook?

Ja.

Fast du måste ändå ha sunt förnuft.
Finns inga virus till OSX men trojaner och annan malware kan man sprida på samma sätt.

Därför skall du inte öppna något så uppenbart som detta.

Sund förnuft har jag gott av.
Eftersom det var ett g-mail adress så undrar jag hur man kan låta virus passera därifrån?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-23 20:02
Ursprungligen av calinou:

Sund förnuft har jag gott av.
Eftersom det var ett g-mail adress så undrar jag hur man kan låta virus passera därifrån?

Säker på att det verkligen var från den adressen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Ursprungligen av zappee:

Säker på att det verkligen var från den adressen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Jag förstår inte riktigt vad som står där på den sida du länkat....
mejlet var från: m*****@g****.com

Mailadressen maskad /mod.

Senast redigerat 2014-07-24 09:49
Ursprungligen av calinou:

Jag förstår inte riktigt vad som står där på den sida du länkat....
mejlet var från: m*****@g****.com

Är du säker på att det är från den adressen mailet kom ifrån? Det kan även vara det "namn" som avsändaren har valt att visa. Alt, är det någon med den mailadressen som har blivit infekterad.

Senast redigerat 2014-07-24 13:48
  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-24 09:54
Ursprungligen av keptang:

Det är inte en bild du fått, utan en zip-fil.

Kasta det. Du ska aldrig öppna en bifogad fil från någon du inte känner.

Sant, men på den tiden jag hade en mac i jobbet också brukade jag spara ner filerna som kom till jobbmailen och kolla igenom vad de egentligen försökte sig på. En liten kul hobby jag höll på med på den tiden.

Men vet man inte vad man gör ska man absolut undvika att öppna dessa filer. Har man dessutom inställt i sitt system att inte visa fil endelserna kan man inte ens vara säker på att det där är en zip fil.

Det var bättre förr när man inte kunde ha egna ikoner på filer, utan filerna hade en standard icon beroende på vilken typ av fil det var. Men det var länge sen det var så på macen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Är du säker på att det är från den adressen mailet kom ifrån? Det kan även vara det "namn" som avsändaren har valt att visa. Alt, är det någon med den mailadressen som har blivit infekterad.

Det stämmer....om man högerklickar och väljer egenskaper så står det en annan avsändare:
u*****@g***.com

Mailadressen maskad /mod.

Ursprungligen av calinou:

Det stämmer....om man högerklickar och väljer egenskaper så står det en annan avsändare:
u*****@g***.com

Mailadressen maskad /mod.

Skriv inte ut hela mailadresser i forum, lätt för spammare att plocka upp och använda.

Ursprungligen av keptang:

Skriv inte ut hela mailadresser i forum, lätt för spammare att plocka upp och använda.

Jag förstår inte hur en annan person skulle kunna göra för använda sig av ens mejladress för att skicka direktmeddelanden?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-25 14:21

Jag förstår inte frågan...
Det finns många robotar på Internet som ligger och skannar sajter och letar efter/triggar på emailadresser. Dessa sparas, och sedan skickas en massa spam (reklammail) till dessa adresser. Allt detta sker automatiskt. Datorer är programmerbara och gör precis det man säger till dem (tyvärr inte alltid det man menar att säga till dem).

Ursprungligen av calinou:

Jag förstår inte hur en annan person skulle kunna göra för använda sig av ens mejladress...

Någon kan plocka upp den adressen för att skicka spam till den.
Eller så kan någon ta den adressen och sätta som avsändaradress när de skickar spam, så att det ser ut som skräpet kommer från den adressen.
Därför ska man undvika att skriva ut epost-adresser (både sin egen och andras) på publika sidor som den här.

Ursprungligen av calinou:

...för att skicka direktmeddelanden?

Vem har sagt något om direktmeddelanden? Tråden handlar väl om mail?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Någon kan plocka upp den adressen för att skicka spam till den.
Eller så kan någon ta den adressen och sätta som avsändaradress när de skickar spam, så att det ser ut som skräpet kommer från den adressen.
Därför ska man undvika att skriva ut epost-adresser (både sin egen och andras) på publika sidor som den här.

Vem har sagt något om direktmeddelanden? Tråden handlar väl om mail?

Det visste jag inte att det var så lätt....utan jag trodde att man skulle först skapa ett konto.

Ett mail och ett meddelande är samma sak.

Ursprungligen av calinou:

...jag trodde att man skulle först skapa ett konto...

Nej, du kan i princip sätta vilken adress som helst som avsändare. Det behöver inte vara samma adress som själva kontot du skickar ifrån.

Ursprungligen av calinou:

Ett mail och ett meddelande är samma sak.

Nja, det kan man kanske säga. Men du skrev inte meddelande . Du skrev direktmeddelande. Och direktmeddelande är inte samma sak som mail. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Direktmeddelande)

Senast redigerat 2014-07-25 18:36
Ursprungligen av calinou:

Ett mail och ett meddelande är samma sak.

Ja, per definition. Kan dock missuppfattas då mottagaren kanske förväntar sig ett SMS eller motsvarande.

Edit: Och precis som Jesper skrev, du skrev dock direktmeddelande och inte meddelande.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-27 19:59
Ursprungligen av calinou:

Det stämmer....om man högerklickar och väljer egenskaper så står det en annan avsändare:
u*****@g***.com

Mailadressen maskad /mod.

Det är ingen garanti som sagt.
Man måste kolla i headern om det verkligen är rätt adress.

Ursprungligen av calinou:

Jag har fått ett melj från någon som jag inte känner igen med en bifogad bild som slutar på jpg.zip. Det kan alltså innehålla ett virus. kan man bara förhandsgranska bilden utan att det finns risk?

Du kanske kan testa att ladda upp filen till https://www.virustotal.com så får du en ganska troligtvis en träff...eller inte..

Ursprungligen av zappee:

Det är ingen garanti som sagt.
Man måste kolla i headern om det verkligen är rätt adress.

Kan du förtydliga?

Ursprungligen av lilledanne:

Du kanske kan testa att ladda upp filen till https://www.virustotal.com så får du en ganska troligtvis en träff...eller inte..

Är det verkligen en pålitlig sida? Jag klickade på hämta filen (jag hann inte hämta den.....) och det hände följande....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-28 20:36

Fullständigt seriös sida. Snarare så det är en bugg i Firefox

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 23:30
Ursprungligen av calinou:

Kan du förtydliga?

I Mail markera mailet, välj i menyn Innehåll - Brev - Alla brevhuvuden. Där ser du en hel del info om var brevet (troligen) kommer ifrån (eller shift-kringla-h).

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-30 22:24
Ursprungligen av calinou:

Är det verkligen en pålitlig sida? Jag klickade på hämta filen (jag hann inte hämta den.....) och det hände följande....

Ja, Google som äger den.

1
Bevaka tråden