Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa laddare för MBP från andra än Apple?

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 23:45
Ursprungligen av Perobous:

Tror du att bara en fabrik tillverkar alla Apples nätdelar? Nej det är massvis av olika fabriker som tillverkar även åt många andra tillverkare förutom Apple och då även s.k. piratanätdelar.

Varför kan du inte backa upp dina påståenden med fakta istället.

Ursprungligen av Perobous:

Egentligen borde jag skriva något här som är betydligt närmare sanningen än det du kläckt ur dig.

Visst tusan är du farlig när du rekommenderar elektronik som är undermålig och icke godkänd.

Ursprungligen av Perobous:

Jag är varken okunnig eller tycker illa om Apple så du är ju bara extremt pinsam när du försöker lasta gud vet vad på mig och missar att folk köper piratladdare för att de är billiga och gör sitt jobb när Apple egna inte helt lyckade laddare lagt av. Observera de extremt dåliga betygen som Apples laddare får på Apples egna sida
http://store.apple.com/us/product/MC461LL/A/a...

Nej folk köper piratladdare för dom är snåla och okunniga precis som du Gordy.

Ursprungligen av lappen71:

Varför kan du inte backa upp dina påståenden med fakta istället.

Det är välkänt att de OEM-fabriker som tillverkar Apples laddare även tillverkar piratladddare.

Ursprungligen av lappen71:

Visst tusan är du farlig när du rekommenderar elektronik som är undermålig och icke godkänd.

Som sagt hur många olyckor har egentligen inträffat p.g.a piratladdare med MBP?
Apples egna laddare fick i länken som jag tidigare visade 1,5 i betyg av 5 på Apples egna sida så det verkar som om Apples egna laddare är undermåliga by design.

Ursprungligen av lappen71:

Nej folk köper piratladdare för dom är snåla och okunniga precis som du Gordy.

Sluta löjla dig! För det första så heter jag Perobous och för det andra så är det inte så svårt att förstå att folk som köpt en dator för 10-20.000 kanske inte direkt har lust att lägga närmare en tusing på en ny laddare efter att en eller flera originalladdare redan alltför lätt fallerat.
Fast du kanske är en sådan som tycker att man bara ska köpa originaldelar till bilar m.m. trots att de ofta kostar flera gånger mer än piratdelarna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-23 00:16
Ursprungligen av Perobous:

Det är välkänt att de OEM-fabriker som tillverkar Apples laddare även tillverkar piratladddare.

Jaha om det är så välkänt kan du väl presentera en länk som bekräftar ditt påstående.

Ursprungligen av Perobous:

Som sagt hur många olyckor har egentligen inträffat p.g.a piratladdare med MBP?
Apples egna laddare fick i länken som jag tidigare visade 1,5 i betyg av 5 på Apples egna sida så det verkar som om Apples egna laddare är undermåliga by design.

Dåligt betyg men ingen har skadats.

Ursprungligen av Perobous:

Sluta löjla dig! För det första så heter jag Perobous och för det andra så är det inte så svårt att förstå att folk som köpt en dator för 10-20.000 kanske inte direkt har lust att lägga närmare en tusing på en ny laddare efter att en eller flera originalladdare redan alltför lätt fallerat.

Nej du heter Gordy

Ursprungligen av Perobous:

Fast du kanske är en sådan som tycker att man bara ska köpa originaldelar till bilar m.m. trots att de ofta kostar flera gånger mer än piratdelarna.

Om det krävs för att behålla garantin så ja då köper jag originaldelar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 00:19
Ursprungligen av Perobous:

Som sagt hur många olyckor har egentligen inträffat p.g.a piratladdare med MBP?

Så du menar att man ska aldrig förändra eller utveckla något om det inte har hänt några olyckor med de grejer man redan har?
Förebyggande arbete är betydligt bättre än att ändra i efterhand.

Ursprungligen av lappen71:

Jaha om det är så välkänt kan du väl presentera en länk som bekräftar ditt påstående.

Så du tror att vissa tillverkare som tillverkar piratladdare inte även tillverkar laddare åt Apple och Samsung m.fl. ? Då tror du fel.

Ursprungligen av lappen71:

Dåligt betyg men ingen har skadats.

Vem har skadats av en MBP piratladdare?

Ursprungligen av lappen71:

Nej du heter Gordy

Du är uppenbarligen mer förvirrad än vad vi trott.

Ursprungligen av lappen71:

Om det krävs för att behålla garantin så ja då köper jag originaldelar.

Det krävs ju faktiskt inte alltid.

Ursprungligen av kenjon:

Så du menar att man ska aldrig förändra eller utveckla något om det inte har hänt några olyckor med de grejer man redan har?.

Var skrev jag det?

Ursprungligen av kenjon:

Förebyggande arbete är betydligt bättre än att ändra i efterhand.

Synd då att inte Apple själva gjort ett bättre jobb med Magsafe laddarna från början 1.5 i snittbetyg på sin egen sida är ju uselt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-23 00:37
Ursprungligen av Perobous:

Så du tror att vissa tillverkare som tillverkar piratladdare inte även tillverkar laddare åt Apple och Samsung m.fl. ? Då tror du fel.

Så du kan fortfarande inte prestera något sorts bevis som bekräftar vad du påstår?

Ursprungligen av Perobous:

Vem har skadats av en MBP piratladdare?

Så någon måste skadas för att du ska förstå att undermåliga elprodukter som inte är godkända ska inte ska finnas i våra hem?

Ursprungligen av Perobous:

Du är uppenbarligen mer förvirrad än vad vi trott.

Sök på Gordy så kommer du förstå.

Ursprungligen av Perobous:

Det krävs ju faktiskt inte alltid.

Nej det krävs inte av alla tillverkare men samtidigt om jag köper en bil 300k så har jag råd att betala vad reservdelarna kostar.
Jag vet vad effekten blir av att snåla in på dåliga bromsbelägg,skivor tex.
Så nej jag köper inte piratdelar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-23 00:39

Vi kan alla fall konstatera att vi har med ett troll att göra.
Om det är en reinkarnation av Gordy spelar mindre roll men personer som dessa hör inte hemma här.

Ursprungligen av lappen71:

Vi kan alla fall konstatera att vi har med ett troll att göra.
Om det är en reinkarnation av Gordy spelar mindre roll men personer som dessa hör inte hemma här.

Vem som hör hemma här bestämmer inte du även om det säkert kliar i dina fingrar eftersom det verkar bo en småsint kontrollfreak i dig, men du kanske bara har en ovanligt dålig dag? Eller menar du på allvar att sådana bittra gubbar som du är norm på detta forum?
Inte undra på då isåfall att detta forum verkar dö sotdöden.

Senast redigerat 2014-07-23 01:12
  • Medlem
  • 2014-07-23 01:08

Don´t feed the troll.

Dags för moderator att låsa kanske? @keptang

Ursprungligen av Perobous:

... inte så svårt att förstå att folk som köpt en dator för 10-20.000 kanske inte direkt har lust att lägga närmare en tusing på en ny laddare efter att en eller flera originalladdare redan alltför lätt fallerat...

Jag kanske är alldeles unik men om jag hade en dyrbar MacBook så skulle jag INTE köpa en piratladdare bara för att kortsiktigt spara några hundringar när jag vet att det kan kosta mig tusenlappar att reparera de skador som den KAN åstadkomma OM den skulle falera.

Därmed är det inte sagt att jag skulle köpa originalladdaren från Apple utan jag skulle använda mig av Prisjakt för att finna bästa priset. Jag är ekonomisk men fan inte dumdristig

Hursomhelst, oavsett till vilken produkt en laddare är ägnad, må det vara MacBook, iPhone etc. så är det i princip totalt ointressant hur kvaliteten på själva varan är. Jag ska dra en parallell till branschen jag verkar i. Där säljer vi produkter till vilka det behövs förslitningsdetaljer. Dessa slitdelar kan man köpa i original till ett högre pris, eller kopior som ligger i spannet 5-100% av priset för en originaldetalj. De dyrare är faktiskt i vissa fall bättre än originalet. Men, när du köper en slitdel köper du inte bara ett svarvat metallstycke. Du köper även trygghet i att veta att om något skiter sig med din anläggning kan du lyfta på luren och få hjälp. Kunder som vill plocka russinen ur kakan och köpa kopior får vända sig dit de köper kopiorna när något annat i anläggningen brinner upp. Vi är totalt ointresserade av kunder som vi inte tjänar pengar på, dvs de som inte köper originaldelar av oss.
Samma sak med laddare. När du köper en originalladare vet du att den är utvecklad för produkten den ska ladda. Du vet att om något händer, till exempel att din dator/telefon/surfplatta från Apple går upp i rök när du kopplar in laddaren för första gången efter köpet så får du hjälp om laddaren är Apple original. Om olyckan skulle vara framme bråkar inte försäkringsbolaget med dig för att du använt tillbehör som det varnas för i bruksanvisningen. Du kan vara rimligt säker på att dina familjemedlemmar inte avlider av elstöt om du använder originalladdare.
Med tanke på det jag nyss skrivit utmanar jag nu övriga forummedlemmar att ge mig ett enda bra skäl att köpa en laddare som inte är original.
Kan tillägga att kategorin tredjepartsladdare som ger en annan funktionalitet än originalladdaren är en helt annan pilsner och hör inte hit.

Ursprungligen av Mymac4ever:

[/tweet]Jag kanske är alldeles unik men om jag hade en dyrbar MacBook så skulle jag INTE köpa en piratladdare bara för att kortsiktigt spara några hundringar när jag vet att det kan kosta mig tusenlappar att reparera de skador som den KAN åstadkomma OM den falera.

Problemet är att även Apples bitvis undermåliga laddare kan orsaka skador för tusenlappar.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Därmed är det inte sagt att jag skulle köpa originalladdaren från Apple utan jag skulle använda mig av Prisjakt för att finna bästa priset. Jag är ekonomisk men fan inte dumdristig

Förstår faktiskt inte din poäng eftersom de flesta Apple-laddarna på Prisjakt är piratladdare,

Ursprungligen av Perobous:

Problemet är att även Apples bitvis undermåliga laddare kan orsaka skador för tusenlappar.

I vilket fall man är bättre skyddad juridiskt och goodwill-mässigt än om samma skada uppstår med en piratladdare. Plus att jag utan att ha tagit del av fakta slår vad som att det är oerhört sällsynt.

Ursprungligen av pmarriott:

I vilket fall man är bättre skyddad juridiskt och goodwill-mässigt än om samma skada uppstår med en piratladdare. Plus att jag utan att ha tagit del av fakta slår vad som att det är oerhört sällsynt.

Troligen lika sällsynt som att det händer med pirat MBP laddarna.

Ursprungligen av Perobous:

Troligen lika sällsynt som att det händer med pirat MBP laddarna.

Troligen inihelvete mycket vanligare med pirat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 11:57
Ursprungligen av Perobous:

Troligen lika sällsynt som att det händer med pirat MBP laddarna.

Ändå räcker det med en gång för mej. Och precis som skrivits ovan, man ligger bättre till hos Apple om man vill klaga.

Ursprungligen av pmarriott:

Troligen inihelvete mycket vanligare med pirat.

Bevis på det?

Ursprungligen av Perobous:

Bevis på det?

Du först.

  • Medlem
  • 2014-07-23 13:07

Lägg ner nu grabbar? Vafan, är ni tillbaka i sandlådan igen?
Perobous gafflar högt, men han kan aldrig plocka fram fakta för sin påståenden att piratladdare är minst lika bra som original, eller att pirat och original är exakt samma grejer som tillverkas i samma fabrik. Troligtvis för att det inte finns någon fakta att lägga fram. Ni kommer aldrig få samma uppfattning, så varför inte bara acceptera det?

Ursprungligen av Perobous:

Problemet är att även Apples bitvis undermåliga laddare kan orsaka skador för tusenlappar.

Förstår faktiskt inte din poäng eftersom de flesta Apple-laddarna på Prisjakt är piratladdare,

Kanske måste ändra mitt inlägg så det framgår att jag skulle använda Prisjakt, eller annan tjänst, för att finna bästa priset på Apple original laddare...

Ursprungligen av Mymac4ever:

Kanske måste ändra mitt inlägg så det framgår att jag skulle använda Prisjakt, eller annan tjänst, för att finna bästa priset på Apple original laddare...

Det lustiga är att Prisjakt inte ens verkar lista priset på Apples originalladdare (eller eg. de laddare som tillverkas åt Apple av stora och små elektronikföretag som ofta även tillverkar piratladdare)

Ursprungligen av Perobous:

Det lustiga är att Prisjakt inte ens verkar lista priset på Apples originalladdare (eller eg. de laddare som tillverkas åt Apple av stora och små elektronikföretag som ofta även tillverkar piratladdare)

Som med allt annat på nätet handlar det om hur mansöker. Dock är träffantalet i denna sökningen aningen begränsat. Vad jag ville ha sagt dock, om detta inte framgick tydligt nog för dig, är att OM jag skulle vara på jakt efter en laddare så skulle jag välja original OCH jag skulle göra mitt yttersta för att hitta bästa pris. Om det sedan är i Kronor, Euro eller Dollar eller om jag hittar priset på Prisjakt eller annan tjänst gör det samma sålänge det är original.

Jag skulle mao inte köpa piratladdare medvetet

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-24 10:22
Ursprungligen av Perobous:

Som sagt vi pratar om MBP laddare här som det inte är särskilt lätt att byta kabel eller kontakt på. Sen så skiljer kvalitén på pirat laddare en hel del, vissa är lika bra som Apples och tillverkade i exakt samma fabriker som Apples medans andra är sämre men få är rent skräp.

Tja kanske inte lätt men, en liten lödkolv fixar nog det. https://www.youtube.com/watch?v=SWWOiYUFHwE

Ursprungligen av adress@mac:

Denna är ju bara att köpa - om man vill tjäna några kronor.

Man tjänar inte pengar, man sparar pengar i detta fall. VIKTIGT!

Ursprungligen av Shlobban:

Överallt på blocket och i diverse näthandlar finns det ju laddare för Apples datorer som inte är gjorda av Apple själva, till ett betydligt lägre pris.

T.ex: http://www.itsajten.se/produkt/Laddare-for-Ap...

Nu har min 85W-laddare börjat glappa i fästet för den delen som magsafe-kontakten sitter på. Är det någon som har erfarenhet av de här billigare laddarna? Livsfarliga? Bra?

Jag har haft problem med flera originalladdare som glappar som du beskriver. Lite bättre kvalitet för de pengarna, tack!

Bevaka tråden