Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Evernote

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har några frågor ang. Evernote......
Jag har inte lyckats justera storleken på bilderna jag tar in i Evernote. De blir väldigt alldeles för stora. Finns denna funktion i Prenium?
Har du en specifik rutin när det gäller att fota kvitton mm?
Vad är det som skiljer sig på Prenium?

Senast redigerat 2014-07-23 21:52
Ursprungligen av calinou:

Har några frågor ang. Evernote......
Jag har inte lyckats justera storleken på bilderna jag tar in i Evernote. De blir väldigt alldeles för stora. Finns denna funktion i Prenium?
Har du en specifik rutin när det gäller att fota kvitton mm?
Vad är det som skiljer sig på Prenium?

Jag har aldrig reflekterat över bildernas storlek i Evernote, men så har jag kört Premium från början. Antar att man har så mycket mer utrymme att det är i princip omöjligt för en normalanvändare att göra slut på det.
Jag för min del har ett par olika häften beroende på vad det är. I en har jag till exempel fotograferat kvitton som har med utlägg i jobbet att göra. I en annan sparar jag kvitton som har med garantier att göra. I ett häfte scannar jag in alla fakturor jag får.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har aldrig reflekterat över bildernas storlek i Evernote, men så har jag kört Premium från början. Antar att man har så mycket mer utrymme att det är i princip omöjligt för en normalanvändare att göra slut på det.
Jag för min del har ett par olika häften beroende på vad det är. I en har jag till exempel fotograferat kvitton som har med utlägg i jobbet att göra. I en annan sparar jag kvitton som har med garantier att göra. I ett häfte scannar jag in alla fakturor jag får.

Märkligt att det inte finns bildjusteringsverktyg i Evernote. Man måste justera via annat program. Annars tycker jag är toppen att man kan sortera i häften. Det är en funktion som jag hade velat ha i MS Word (som t ex i Excel med arbetsbok)
Jag har tänkt också att spara allt som kvitto, garantier mm. Hur fotar du för att få in hela sådana kvitton/fakturaunderlag som är stora som en A-4 med din mobil?
Tar det inte mycket tid detta med att scanna? Använder du du kanske handscanner i stället för skrivarens?
Behöver man inte lämna originalkvitton på jobbet nu längre?

Ursprungligen av calinou:

Märkligt att det inte finns bildjusteringsverktyg i Evernote. Man måste justera via annat program. Annars tycker jag är toppen att man kan sortera i häften. Det är en funktion som jag hade velat ha i MS Word (som t ex i Excel med arbetsbok)
Jag har tänkt också att spara allt som kvitto, garantier mm. Hur fotar du för att få in hela sådana kvitton/fakturaunderlag som är stora som en A-4 med din mobil?
Tar det inte mycket tid detta med att scanna? Använder du du kanske handscanner i stället för skrivarens?
Behöver man inte lämna originalkvitton på jobbet nu längre?

Jag fotar med min iPhone om jag är på språng, även om det är en A4. Evernote beskär automatiskt om man bara har tillräckligt bra kontrast mellan dokumentet och underlaget. Ett vitt kvitto på ett ljust bord blir inte bra. Sen är det bara att benämna anteckningen rätt och eventuellt lägga i rätt häfte i Evernote i efterhand om jag nu missat att tagga det rätt. Fakturor etc som jag normalt bara hanterar hemma/på kontoret scannar jag in med min multifunktionsskrivare och mailar rakt in i Evernote.
Kvittona behöver så klart komma in i original, men jag scannar dem för att lätt kunna hitta dem. Visma har en app till iOS som du kan koppla till företagets bokföringsprogram. På så vis kan du fota och maila in kvittona när du är på språng och lämna in originalet i efterhand.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag fotar med min iPhone om jag är på språng, även om det är en A4. Evernote beskär automatiskt om man bara har tillräckligt bra kontrast mellan dokumentet och underlaget. Ett vitt kvitto på ett ljust bord blir inte bra. Sen är det bara att benämna anteckningen rätt och eventuellt lägga i rätt häfte i Evernote i efterhand om jag nu missat att tagga det rätt. Fakturor etc som jag normalt bara hanterar hemma/på kontoret scannar jag in med min multifunktionsskrivare och mailar rakt in i Evernote.
Kvittona behöver så klart komma in i original, men jag scannar dem för att lätt kunna hitta dem. Visma har en app till iOS som du kan koppla till företagets bokföringsprogram. På så vis kan du fota och maila in kvittona när du är på språng och lämna in originalet i efterhand.

Så du taggar kvittorna för att hitta dem. Nu har jag inte premium men det går kanske att tagga i den vanliga. Hur taggar man dem?
Man kan väl inte scanna med en mobil? kanske att det finns appar för det som inte är för Visma?

Senast redigerat 2014-07-23 13:01
Ursprungligen av calinou:

...Finns denna funktion i Prenium?

Ursprungligen av calinou:

...Vad är det som skiljer sig på Prenium?

Ursprungligen av calinou:

...Nu har jag inte prenium...

Ursprungligen av calinou:

...finesserna man får med prenium.

Ordet du söker är premium.

Ursprungligen av calinou:

Så du taggar kvittorna för att hitta dem. Nu har jag inte premium men det går kanske att tagga i den vanliga. Hur taggar man dem?
Man kan väl inte scanna med en mobil? kanske att det finns appar för det som inte är för Visma?

På svenska kallas taggarna för "etiketter" och det ligger lite olika beroende på i vilken plattform man arbetar. Finns mycket hjälp på nätet om du googlar på evernote tags till exempel. Det fina med Evernote är att den läser av allt som du skickar in i det, så om du fotograferar ett kvitto där du har köpt paprikor till exempel så kommer Evernote att hitta detta kvitto om du söker på paprikor. Oavsett om du har importerat kvittot som ett foto från din iPhone eller scannat in kvittot med en scanner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 10:44

Jag hittar ingen jämförlista på deras sajt (vilket jag tycker är dåligt), utan bara denna där det står lite om vad man får i Premium.
https://evernote.com/intl/sv/premium/

Ursprungligen av kenjon:

Jag hittar ingen jämförlista på deras sajt (vilket jag tycker är dåligt), utan bara denna där det står lite om vad man får i Premium.
https://evernote.com/intl/sv/premium/

Tack för länken. Jag har tittat runt där och det är som du besskriver att man inte får riktigt grepp om finesserna man får med prenium.

Ursprungligen av calinou:

Har några frågor ang. Evernote......
Jag har inte lyckats justera storleken på bilderna jag tar in i Evernote. De blir väldigt alldeles för stora. Finns denna funktion i Prenium?
Har du en specifik rutin när det gäller att fota kvitton mm?
Vad är det som skiljer sig på Prenium?

Den stora skillnaden med premium är väl mer data per månad (1 GB istället för 60 MB gratis) och snabbare textigenkänning i foton (inget som jag märkt går direkt långsamt ändå i gratisalternativet). Samt att man får (har jag för mig) offline-anteckningar.

Angående att scanna kvitton: det är ju bara att använda kameran i iPhone eller iPad så får du ju in kvittot i Evernote, oavsett om det är litet eller A4.

Bildstorlek när det gäller de som du tar med kameran går att ställa in i inställningarna. Däremot tror jag inte man kan ändra det i efterhand. EN är ju inget bildredigeringsprogram, men jag håller med om att det vore bra med lite grundläggande redigeringsfunktioner.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-07-28 15:19

En skillnad med premium är att PDF:er blir sökbara. I den "vanliga" versionen så ocr:as bara bilder.

Glöm inte att du kan maila in dina bilder direkt till specifika anteckningsblock också i ämnes-raden till mailet så skriver du tex: Shopping maj @kvitton #kläder #hm. Då hamnar automatiskt bilden på kvittot i anteckningsboken kvitton med rubriken Shopping maj och får taggarna kläder och hm.

mer om det här:
http://blog.evernote.com/blog/2010/03/16/emai...

Du hittar din evernote e-post i inställningarna.

Vill du verkligen lära dig att bli papperslös så rekommenderar jag den här boken.
https://itunes.apple.com/se/book/paperless/id...

1
Bevaka tråden