Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify om konkurrensen från Apple

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spotifys vd och grundare Daniel Ek intervjuas av Fortune, och uttalar sig bland annat om strömmande musik, Spotifys framtid och Apples köp av Beats.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-22 20:51

Spotify är en av de tjänster jag gladeligen betalar för utan att det svider. Kan man bara övertyga filmbranschen att är detta möjligt med musik är det lika så med film. Strömmad film finns det som sagt gått av, felet är just när dem släpps. Hade de släppt filmerna tidigare hade folk tröttnat på att ladda ner. Att ingen fattar det. Gör som musik, släpp den när det är klart.

Ursprungligen av phreakii:

Spotify är en av de tjänster jag gladeligen betalar för utan att det svider. Kan man bara övertyga filmbranschen att är detta möjligt med musik är det lika så med film. Strömmad film finns det som sagt gått av, felet är just när dem släpps. Hade de släppt filmerna tidigare hade folk tröttnat på att ladda ner. Att ingen fattar det. Gör som musik, släpp den när det är klart.

Om filmbolagen snabbare släpper filmerna på nätet och billigt till på köpet så tappar de en stor del av bio intäkterna så det lär ju inte hända på ett tag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-22 23:47
Ursprungligen av Perobous:

Om filmbolagen släpper filmerna tidigare på nätet och billigt till på köpet så tappar de en stor del av bio intäkterna så det lär ju inte hända på ett tag.

Det är ju knappast rätt att jämföra möjligheten att få njuta av episka scener på en gigantisk duk med att streama en film hemma i soffan. Två helt olika upplevelser.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju knappast rätt att jämföra möjligheten att få njuta av episka scener på en gigantisk duk med att streama en film hemma i soffan. Två helt olika upplevelser.

Helt annorlunda? Det ät ju ändå samma film och det finns rätt många filmälskare som har riktigt biffiga hemmabios idag.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-22 23:58
Ursprungligen av Perobous:

Helt annorlunda? Det ät ju ändå samma film och det finns rätt många filmälskare som har riktigt biffiga hemmabios idag.

Netflix är inget man blåser upp på en biffig hemmabio och njuter.

Ursprungligen av lappen71:

Netflix är inget man blåser upp på en biffig hemmabio och njuter.

Vem har sagt att vi pratar om Netflix specifikt? Men de har ju faktiskt riktigt hög kvalitet på vissa filmer och serier. 4K t.o.m.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 00:41

Det handlar inte om det är lika bra som på bio, utan om folk tycker att det är tillräckligt bra, så de inte behöver gå/åka till bion för att få en tillräcklig upplevelse.

Ni som hackar på Perobous, läs gärna inlägg 10 en gång till.

Det handlar inte om att det är bättre eller lika bra som på bio. Utan det handlar om att det är tillräckligt bra för tillräckligt många - vilket förmodligen skulle göra att tidigare streaming-släpp av filmer skulle påverka biograferna negativt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-23 09:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni som hackar på Perobous, läs gärna inlägg 10 en gång till.

Det handlar inte om att det är bättre eller lika bra som på bio. Utan det handlar om att det är tillräckligt bra för tillräckligt många - vilket förmodligen skulle göra att tidigare streaming-släpp av filmer skulle påverka biograferna negativt.

Ingen hackar, däremot anser jag att han använder helt verklighetsfrånvända argument.

För övrigt så får ju jag då rekommendera inlägg #18, första stycket. Samma sak, hyrfilmsbutiker skulle ju konkurrerat ut biografer för länge sedan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 09:57

Det tycker jag inte alls är samma sak. När videobandspelaren kom var det fortfarande gamla tjockTV med max 28 tum och dåligt ljud. Ingen bioupplevelse då inte.
Nu har många projektorer eller riktigt stora TVapparater, biofåtöljer, 5.1-7.1ljud vilket ger en helt annan upplevelse.
Vad gäller restaurangerna tror jag många går dit för upplevelsen, att umgås och prata med vänner och bekanta. Det är en social grej, inte just för att maten är så mycket bättre. Men det är bara min åsikt.

Ursprungligen av zinned:

...hyrfilmsbutiker skulle ju konkurrerat ut biografer för länge sedan.

Ja, om filmerna hade släppts tidigare på hyrfilm, så hade det drabbat biograferna.

Och det är ju precis det vi pratar om: Hur biograferna skulle drabbas om filmerna släpps tidigare på strömnings- och nerladdningstjänster.

Ursprungligen av zinned:

...däremot anser jag att han använder helt verklighetsfrånvända argument...

Fast man behöver inte titta på hembio- och kvalitetsargumenten. Strunta i dem. Titta bara på grundfrågan (se föregående stycke). Tror du verkligen att biograferna inte skulle tappa besökare?

Visst finns det många som går på bio för upplevelsen, och som skulle fortsätta göra detta, även om filmen är tillgänglig på andra sätt. Men jag är helt övertygad om att biograferna skulle tappa besökare om filmerna blev tillgängliga på andra sätt tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-23 10:41

Trådens ämne handlar om Spotify och strömmande musik. Antingen går vi tillbaka till det, eller bryter ut detta i en egen tråd, om det finns mer att diskutera.

*** Missförstånd uppstår lätt; försök att se vad som egentligen menas och diskutera andras åsikter på ett sakligt sätt istället för att låta det eskalera till otrevligheter. Tråd rensad. ***

Spotify var först med sin idé, hoppas inte apple ska kunna konkurrera med dom i stor skala iallafall

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-24 17:07

På sikt tror jag iTunes Radio kommer att utgöra ett hot mot Spotify.

1
Bevaka tråden