Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream: skadade filer!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 12:32

Jag har haft problem med min bredbandsanslutning den senaste tiden. Trasiga filer, felrenderade sidor osv.

Kabelmodemet är anslutet till första telejacket, och det sitter i hallen. Sedan har jag en lång kabel (25 m) till en D-Link DI-804 som delar ut IP-adresser via DHCP. Slutligen går det en kort kabel till datorn.

Kan det vara den långa kabeln mellan modemet och routern som spökar? Mycket tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 12:41

Det känns om som det kan vara så.
Jag har kört Bostream i två år och aldrig stött på dina problem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-04 12:47

Om det är en färdigbyggd kategori 5-kabel du köpt så är det tveksamt att det är den det är fel på.

Har du däremot byggt den själv kan det nog vara problem med den. Kat5 är känsligare än tex kat3 (som har färre ledare och bara klarar 10Mbit).

Gränsen i längd för en partvinnad kabel ska enligt uppgift vara 325 fot eller 99 meter, så 25 m ska väl ligga inom gränsen.

Prova med en annan sladd och se om problemen kvarstår. En kort köpt direkt mellan modem och dator exempelvis. Ladda ner lite och surfa lite så ser du om det går bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-08-06 08:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag har haft problem med min bredbandsanslutning den senaste tiden. Trasiga filer, felrenderade sidor osv.

Detta tyder på att filerna skickas iväg trasiga (från servern) eller går sänder inne i din applikation (efter att IP-stack och OS har släppt dom). Alla fel som uppkommer däremellan upptäcks av checksumman och genererar därför omsändning. Du kan alltså misstänka defekta filer på serversidan. Ett annat inte ovanligt fel med tanke på de felrenderade sidorna är en trasig cachande proxy och/eller webserver.

Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Detta tyder på att filerna skickas iväg trasiga (från servern) eller går sänder inne i din applikation (efter att IP-stack och OS har släppt dom). Alla fel som uppkommer däremellan upptäcks av checksumman och genererar därför omsändning. Du kan alltså misstänka defekta filer på serversidan. Ett annat inte ovanligt fel med tanke på de felrenderade sidorna är en trasig cachande proxy och/eller webserver.

precis, tcp/ip är ett ganska felsäkert protokoll vad gäller förlorande av paket, dom skickas enkelt sagt igen.

tror inte du kan skylla detta på din ISP, utan närmare på din dator eller program som använder den sortens filer du laddar hem och/eller webbläsare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 23:32

Tack för all hjälp! Problemen uppträder både i Mac OS och Windows och Linux, så jag tror att jag ska prata med Bostream om det. Men kan det inte vara något fel på routern?

1
Bevaka tråden