Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på program för att synka mappar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är ute efter ett bra program för att synka mappar.
Upplägget är såhär;
Jag har en mapp med bilder/filmer på min macbook pro, som jag vill ha en identisk kopia av på min time capsule. Detta är inte tänkt som backup, utan snarare en läsbar kopia, som alltid är på, och tillgänglig.
Önskvärt är att programmet som synkar går att ställa in så att det själv söker förändringar, och därmed uppdaterar, gärna åt båda håll.
Jag har sökt efter denna typ av program, och det finns en uppsjö, men inte lyckats lists ut vilket man skall.
Det får gärna vara freeware, men kan också tänka mig att betala för ett bra program.

Tacksam för tips!

Senast redigerat 2014-07-17 10:34

ChronoSync brukar rekommenderas.

Annars kan du söka här på forumet, det finns ett gäng trådar med liknande frågeställning: Sökning via Google

Ursprungligen av suddgummi:

ChronoSync brukar rekommenderas.

Annars kan du söka här på forumet, det finns ett gäng trådar med liknande frågeställning: Sökning via Google

Tack för snabbt svar!
Jo, jag har sökt, men inte hittat vad jag är ute efter. Chronosync verkar bra, men hade tänkt mig ngt för Max 100 SEK, eller kanske tom freeware.

Andra tips?

Ursprungligen av sunworshipper:

...har sökt, men inte hittat vad jag är ute efter... ...Andra tips?

Om du berättar vilka program du har hittat (och avfärdat) när du sökte, så slipper vi slösa tid på att tipsa om de programmen igen.

Och en liten motivering till varje program om varför du har avfärdat dem - skulle också bidra till att göra tipsandet effektivare.

Dum fråga till trådskaparen. Har du sökt i AppStore också?

Jag använder f ö Chronosync till precis samma funktion som du frågar om och är mycket nöjd med det programmet. Jag speglar en kopia av några mappar från en nätdisk till en annan nätdisk med backuper.

Chronosync har även en del kul finesser. Med hjälp av ett enkelt script går det t ex att få en text uppläst vid start å stopp.
"Nu påbörjas backup av ..."
"Backup av ... slutfördes utan problem"
"Backup av ... kunde ej slutföras"

Jag är väl lite sucker för sådana saker men praktiskt att inte behöva göra något bara höra att den kört klart.

Chronosync kan även montera de två diskarna på skrivbordet då den har sparat lösenord för det.

Jag minns inte vad den kostade men ett av de bättre inköpen jag gjort.

Ursprungligen av Anders T:

Dum fråga till trådskaparen. Har du sökt i AppStore också?

Jag använder f ö Chronosync till precis samma funktion som du frågar om och är mycket nöjd med det programmet. Jag speglar en kopia av några mappar från en nätdisk till en annan nätdisk med backuper.

Chronosync har även en del kul finesser. Med hjälp av ett enkelt script går det t ex att få en text uppläst vid start å stopp.
"Nu påbörjas backup av ..."
"Backup av ... slutfördes utan problem"
"Backup av ... kunde ej slutföras"

Jag är väl lite sucker för sådana saker men praktiskt att inte behöva göra något bara höra att den kört klart.

Chronosync kan även montera de två diskarna på skrivbordet då den har sparat lösenord för det.

Jag minns inte vad den kostade men ett av de bättre inköpen jag gjort.

Jodå, har kollat i app store, det var där jag började leta. Det verkar finnas flera som verkar bra, både där och när man googlar, men svårt att veta vilket man skall satsa på, därför jag hör mig för här innan jag slår till.
Chrono sync verkar bra, men kostar 40 dollar, så letar nog lite till.
På MacWorld-forumet tipsade någon om FreeFileSync, skall testa det.

Tack för feedback!

Har någon fler tips så tar jag gärna emot dessa!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du berättar vilka program du har hittat (och avfärdat) när du sökte, så slipper vi slösa tid på att tipsa om de programmen igen.

Och en liten motivering till varje program om varför du har avfärdat dem - skulle också bidra till att göra tipsandet effektivare.

Jag har avfärdat alla som kostar över 100 SEK, eftersom det verkar finnas flera att välja på som både är gratis, eller kostar under hundralappen. Vidare har jag avfärder de som saknar funktionaliteten i att man kan synka åt båda håll, alltså det man lägger i ena mappen synkas över till andra, och vice versa, samt även de som inte klarar schemalagd synkning alt. omedelbar synkning. Vill slippa manuell synkning, helt enkelt.

Ursprungligen av sunworshipper:

Har någon fler tips så tar jag gärna emot dessa!

Jag googlade på Chronosync coupon code och hittade den här. 30 dollar!
http://www.econtechnologies.com/takecontrol/

Men du får snoka vidare om det är en giltig grej eller någon kvarglömd sida.

Senast redigerat 2014-07-18 00:04

Kan man inte använda rsync om man är villig att knappa lite i terminalen? Gratis dessutom.

Det kanske handlar mer om att vara kunnig än villig iofs. Men om soldyrkaren nappar så visa hur han gör.

Jag har aldrig använt rsync själv men första googleträffen på "mac rsync" är:
http://www.maclife.com/article/howtos/using_r...

Och det verkar räcka att skriva:

rsync –v –a SourceDirectory DestinationDirectory

Man synkar då de två mapparna, man ser vad som händer (-v) och alla filer behåller sina tidstämplar (-a)

Tack för tips!
Fick tips på macworld-forumet om att använda ett grafiskt skal mot rsync, free file sync, verkar funka fint!
Tack för tips!

Hej igen,

Ngn som har koll på "Free File sync"?

Lyckas inte få till automatisk synkning...

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-08-05 13:26

Vad vill du ha för svar, bara ett "ja"...?
Jag kan det inte, men för att kunna få tips av någon som kan bör du nog skriva lite mer. T ex OSversioner, gäller det mellan två maskiner, hur är de ihopkopplade, vad har du ställt in, vad vill du synka, vad har du provat, får du några felmeddelande, funkar det delvis eller inte alls........
Ju mer info du lämnar, desto lättare är det att få relevanta svar

1
Bevaka tråden