Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handlar du via Tradera? isf hur betalar du?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har nyligen upptäckt att man kan göra riktiga fynd via Tradera när det kommer till t.ex. elektronik och Apple prylar. Men eftersom det är en onlinetjänst så är sannolikheten stor att säljaren inte bor i samma stad och då måste man betala online.

Jag tänkte kolla med er, låt oss säga att jag köper en Mac på Tradera, men jag vill inte skicka över flera tusen kronor till en person som jag inte känner. Hur gör man då? Har läst om Payson, men 5 procent känns dyrt, är Paypal billigare och lika säkert?

Kollar omdömena. Skickar aldrig pengar i förskott till någon som inte har en bra historik. Säljer själv aldrig något annat än mot förskott på kontot eller kontant vid avhämtning.

Har säljaren goda omdömen så har jag inga problem med att betala in på personens konto.

Använder annars Paypal både på Tradera och Ebay.

På eBay är det uteslutande PayPal, men på Tradera är det alltid överföring direkt till konto, alternativt bankgiro. Givetvis bjuder man inte när säljaren har dålig eller obefintlig historik. Har aldrig blivit blåst.

Spännande! Hur fungerar det med paypal ni som använt det på Tradera? På ebay är det ju helt integrerat men behöver man skicka över pengarna manuellt på Paypal om man handlar via Tradera?

Jag har ett specifik kort med en maxsumma på 5000 kr som det går att handla för. De skickar faktura varje månad.

Jag har för mig att man måste erbjuda betalning via Payson/Paypal när man säljer mobiltelefoner via Tradera. Därför skriver jag alltid i annonsen att köparen får betala avgifterna som dras när jag ska ha ut pengarna. Dvs, om slutpriset blir 5000:- så är det 5000:- jag ska ha ut efter att Payson/Paypal dragit sina avgifter.

Tack för alla svar, nu känner jag mig lite tryggare med att handla via Tradera.

Jag beställde en Mac via Tradera och den motsvarade inte vad som stod i annonsen så nu är den returnerad och jag kommer få pengarna tillbaka.

Om någon läser detta och tänker köpa t.ex. en Mac på Tradera så ska jag ge några tips som jag lärt mig av den här affären.

1. Det som står på annonsen är det som gäller, thats it. Står det inget om kvitto så kan du inte kräva kvitto. Står det inget om orginalkartong så kan du inte kräva originalkartong etc.
2. Är priset för bra för att vara sant så är någonting galet.
3. Är bilderna inte tagna själva, dvs typ Apples bilder så köp inte. Du har ingen aning om skicket på produkten.
4. Känner du dig osäker, kontakta säljaren och fråga efter fler bilder, mer information etc. Att köpa en Mac begagnat bör inte vara något man gör spontant.
5. Om det går - Hämta produkten hos säljaren.
6. Och sist men inte minst - Kolla omdömena!

Jag tror aldrig jag kommer köpa en MacBook och få den skickad via tradera igen.

1
Bevaka tråden