Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa laddare för MBP från andra än Apple?

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Överallt på blocket och i diverse näthandlar finns det ju laddare för Apples datorer som inte är gjorda av Apple själva, till ett betydligt lägre pris.

T.ex: http://www.itsajten.se/produkt/Laddare-for-Ap...

Nu har min 85W-laddare börjat glappa i fästet för den delen som magsafe-kontakten sitter på. Är det någon som har erfarenhet av de här billigare laddarna? Livsfarliga? Bra?

Senast redigerat 2014-07-17 12:15

Ingen erfarenhet, men har mestadels bara läst dåligt om dem.

Om jag vore du så skulle jag hellre kolla efter begagnat än att köpa pirat.

Rekommenderar ett säkerhetsavstånd på 400 m om du använder ful-laddare. Finns ingen som helst garanti för att det inte är rena dödsfällan. När kåken brinner upp eller du får ny spännande frisyr av att beröra datorn är priset för en originalladdare rena kapet.

Haha, okej. Tack. Det var väl ungefär som jag trodde.

Man ska vara försiktig med ful laddare... de kan både skada Dig och din dator.

Och när ens dator går sönder... så kommer man ångra sig stort att man var snål och inte köpt en riktig.

Ingen större fara att köpa en piratladdare. De flesta olyckor med laddare beror på användarfel och sådant drabbar även Apples laddare som själv borde hålla höge kvalitet än de faktiskt gör sett till deras ganska hutlösa pris.

Jag har köpt ett par piratladdare på Ebay från kina för bråkdelen av vad dom kostar på Blocket
och det är rena skräpet
Den första höll 6 månader och den jag har nu går inte att ladda med då datorn är på, då blir den så varm att man inte kan ta i den
under laddning annars klickar det om den och den låter typ som ett gammalt modem bzzz blirrblirrr bzzzbzz
lite brandrisksvarning på denna JA

Skulle köpt en på Kjell.com, men dom hävdade bestämt att dom inte hade någon sådan produkt i butiken
visade då att den fanns på webben och dom såg ut som frågetecken
vet inte om denna är bättre, men blir nog en sådan nästa gång

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-16 19:07
Ursprungligen av Perobous:

Ingen större fara att köpa en piratladdare. De flesta olyckor med laddare beror på användarfel och sådant drabbar även Apples laddare som själv borde hålla höge kvalitet än de faktiskt gör sett till deras ganska hutlösa pris.

Sånt här skitsnack gör mig förbannad. Det är ingen slump att vi har en el-standard för att skydda konsumenter.
Det är alltid någon som är snål och vill tumma på säkerheten.

Ursprungligen av Perobous:

Ingen större fara att köpa en piratladdare. De flesta olyckor med laddare beror på användarfel och sådant drabbar även Apples laddare som själv borde hålla höge kvalitet än de faktiskt gör sett till deras ganska hutlösa pris.

Användarfel? Jo, det är lätt att göra fel när handhavandet går ut på att ansluta kablarna i båda ändar. Om man har samma IQ som en fiskpinne dvs. Ditt påstående är kvalificerat skitsnack. Nästan alla tillbud med laddare o dyl har en sak gemensamt - piratkopior. Jag utmanar dig att plocka fram fakta om dokumenterade fall då brand eller dödsfall/personskada har orsakats av en original Apple-produkt som använts korrekt.

Här kan du se hur det kan se ut i en piratladdare jämfört med original

Kan förstå att man tittar på piratladdare skillnaden i pris är stor för stor tycker jag .
Apple behöver ju inte ha så stort pålägg på laddare så hade nog det varit ett icke problem .
Funderade på hur ansvarsbiten ser ut om man köper non orginal från en svensk butik har dom något ansvar om dator och hur brinner upp?

Ursprungligen av memnon:

Kan förstå att man tittar på piratladdare skillnaden i pris är stor för stor tycker jag .
Apple behöver ju inte ha så stort pålägg på laddare så hade nog det varit ett icke problem .
Funderade på hur ansvarsbiten ser ut om man köper non orginal från en svensk butik har dom något ansvar om dator och hur brinner upp?

Ansvaret är i första hand ditt eget. Du tar en medveten risk när du köper icke-original.

Ursprungligen av lappen71:

Sånt här skitsnack gör mig förbannad. Det är ingen slump att vi har en el-standard för att skydda konsumenter.
Det är alltid någon som är snål och vill tumma på säkerheten.

Vi har en el standard? Vad menar du? S-märkningens tid är sedan länge förbi på gott och ont.

Ursprungligen av pmarriott:

Ansvaret är i första hand ditt eget. Du tar en medveten risk när du köper icke-original.

Tillverkare och importörer kan göras ansvariga om det går att bevisa att skada berott på deras produkt,

Ursprungligen av pmarriott:

Användarfel? Jo, det är lätt att göra fel när handhavandet går ut på att ansluta kablarna i båda ändar.

Låter lätt ja men de flesta användare har ju någon gång ryckt, dragit eller snubblat på kabeln eller täckt laddaren under en kudde eller kläder etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Ditt påstående är kvalificerat skitsnack. Nästan alla tillbud med laddare o dyl har en sak gemensamt - piratkopior.

Inget skitsnack. Väldigt sällsynt att pirat- Macbook laddare har varit inblandade i olyckor men det har säkert hänt precis som det sällan har hänt med original-laddare.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag utmanar dig att plocka fram fakta om dokumenterade fall då brand eller dödsfall/personskada har orsakats av en original Apple-produkt som använts korrekt.

Använts korrekt? Då håller du alltså med om att olyckor ofta beror på användarna och inte på laddarna.

Ursprungligen av memnon:

Kan förstå att man tittar på piratladdare skillnaden i pris är stor för stor tycker jag .
Apple behöver ju inte ha så stort pålägg på laddare så hade nog det varit ett icke problem .

Ja Apples laddare borde kosta ungefär hälften av vad de gör idag och dessutom ha kraftigare kabel-kontaktanslutningar. Dessutom var nya tunnare Magsafe-anslutningen ingen hit direkt. Den sitter ju mycket dåligt och lossnar alltför lätt.

Ursprungligen av Perobous:

Använts korrekt? Då håller du alltså med om att olyckor ofta beror på användarna och inte på laddarna.

Jag menar typ inte under vatten, som tillhygge osv.

Ursprungligen av Perobous:

Inget skitsnack. Väldigt sällsynt att pirat- Macbook laddare har varit inblandade i olyckor men det har säkert hänt precis som det sällan har hänt med original-laddare.

Skitsnack^3. Varenda gång pressen ylar om hur nån har blivit stekt när vederbörande pratat i sin iPhone etc. har det varit piratladdare inblandade. Sällan i förhållande till det totala antalet enheter i bruk, ja. Inihelvete frekvent sett till antalet incidenter med piratkopia kontra originalprodukt. Att bruka en piratkopia är lika med att ta en kalkylerad risk. Punkt slut. Skulle med glädje se att försäkringsbolagen skriver sig fria från ansvar när man använder piratkopior. Till och med tycker jag att det är rimligt att åtala för framkallande av fara för annan om det sker i tättbebyggt område.

Ursprungligen av Perobous:

Tillverkare och importörer kan göras ansvariga om det går att bevisa att skada berott på deras produkt,

I begränsad omfattning, ja. De kan åläggas att återkalla produkterna, men för att de ska få punga upp med skadestånd etc. krävs att man kan leda i bevisning att de varit fullt medvetna om att produkten varit livsfarlig. Grov vårdslöshet är svårbevisat och kräver i princip uppsåt.

Ursprungligen av memnon:

Kan förstå att man tittar på piratladdare skillnaden i pris är stor för stor tycker jag .
Apple behöver ju inte ha så stort pålägg på laddare så hade nog det varit ett icke problem .
Funderade på hur ansvarsbiten ser ut om man köper non orginal från en svensk butik har dom något ansvar om dator och hur brinner upp?

Butiken kan svårligen tvingas till något annat än att häva köpet av produkten. Tvärtom står det i princip alltid i bruksanvisningen till datorn, eller vad det nu handlar om, att man för att undvika fara aldrig ska använda något annat än originaltillbehör etc. Som ägare till en produkt förväntas du ha läst dess bruksanvisning. Att köpa en piratladdare på Nils & Company, och sen efter att ditt hem gått upp i rök knalla in med en faktura på 3 miljoner för hus och lösöre är dömt att misslyckas. Har du tur kan du få tillbaka dina 99:- för piratladdaren. Försäkringsbolaget kan däremot vägra betala ut ersättning och har du riktig otur vill brandkåren ha betalt för att det dykt upp och försökt rädda ditt hem. Sen kanske grannens kåk brann ner och du får en till räkning från dess försäkringsbolag.
Apples laddare kanske kostar som de gör för att de tar ansvar. Det är sällan man bara betalar för plastklumpen med elektronik. Ofta ligger något annat värde bakom.

Ursprungligen av pmarriott:

Skitsnack^3. Varenda gång pressen ylar om hur nån har blivit stekt när vederbörande pratat i sin iPhone etc. har det varit piratladdare inblandade.

Det är du som kör med skitsnack, vi pratar om Macbook laddare här men allvarliga incidenterna med piratladdare för iPhone iPad är extremt få sett till antalet sådana sålda.

Ursprungligen av pmarriott:

I begränsad omfattning, ja. De kan åläggas att återkalla produkterna, men för att de ska få punga upp med skadestånd etc. krävs att man kan leda i bevisning att de varit fullt medvetna om att produkten varit livsfarlig. Grov vårdslöshet är svårbevisat och kräver i princip uppsåt.

Det händer inte sällan att bolag får punga ut efter att ha sålt bristande produkter men sådant brukar göra upp i godo så det kommer sällan ut i media.

Ursprungligen av Perobous:

Det är du som kör med skitsnack, vi pratar om Macbook laddare här men allvarliga incidenterna med piratladdare för iPhone iPad är extremt få sett till antalet sådana sålda.

En piratladdare är en piratladdare.

  • Medlem
  • 2014-07-16 21:42

Så ja @pmarriott . Låt grabben köpa sina piratladdare. Det är av misstagen man lär sig*.
Eller dör...

*Nedbrunnet hus, elstöt osv.

Ursprungligen av Dalle:

Så ja @pmarriott . Låt grabben köpa sina piratladdare. Det är av misstagen man lär sig*.
Eller dör...

*Nedbrunnet hus, elstöt osv.

Haha! Jag är bara orolig att han bor nära mig. Vill inte att mitt hus stryker med när han ska leka med sin pyrotekniska laddare.

Ursprungligen av Perobous:

Det händer inte sällan att bolag får punga ut efter att ha sålt bristande produkter men sådant brukar göra upp i godo så det kommer sällan ut i media.

Ge ett exempel. Jag har en del kunskaper i kontraktsrätt och produktansvar. Det här är inte USA där du kan stämma butiken du köpte kniven i efter att du skurit dig i fingret.

Ursprungligen av pmarriott:

Det här är inte USA där du kan stämma butiken du köpte kniven i efter att du skurit dig i fingret.

Det är klart man kan men chansen att vinna en sådan stämning är inte speciellt stor varken här eller i USA, däremot så har importörer och tillverkare i Sverige självklart ersatt skador som uppkommit på grund av felaktiga produkter de sålt ibland direkt till konsumenten ibland till försäkringsbolagen.

Ursprungligen av pmarriott:

Haha! Jag är bara orolig att han bor nära mig.

Du behöver inte oroa dig inte. Jag bor i ett bra område med trevliga grannar.

Apropå Apples "överlägsna" kvalitet.
http://www.businessinsider.com/apple-iphone-c...

Ursprungligen av Perobous:

Du behöver inte oroa dig inte. Jag bor i ett bra område med trevliga grannar.

Apropå Apples "överlägsna" kvalitet.
http://www.businessinsider.com/apple-iphone-c...

Exakt detta är kvalitet som får kosta. Apple identifierar ett potentiellt problem och byter ut berörda produkter. När såg du senast Fulladare & Co. dra igång ett utbytesprogram?

Ursprungligen av pmarriott:

Exakt detta är kvalitet som får kosta. Apple identifierar ett potentiellt problem och byter ut berörda produkter.

Observerade du att det handlade om produkter som delvis sålts för hela 5 år sedan? Man kan ju tycka att Apple borde ha dragit tillbaka dessa problemdrabbade laddare tidigare.
Sen kan man ju tycka att Apple inte skulle ha sänkt kvalitén på sina laddare med åren. Mina Powerbook's laddare fungerade i vad som verkar vara en evighet jämfört med de flertalet original-Magsafeladdare som jag tvingats byta ut och köpa nya på grund av glapp m.m. Tyvärr så beror kvalitetssänkningen på Apples ofta korkade ambition att sätta form före funktion och givetvis p.g.a. costcutting.

Bevaka tråden