Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdelös resize med sips, gör jag fel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-07-14 15:52

Jag labbar lite med sips för att knåpa ihop en droplet för snabb bildomvandling, men när jag googlar lite för att se andras erfarenheter märker jag att en del klagar på kvaliteten. Och när jag testar är skillnaden mot PS (CC 2014) slående. Jag förväntar mig inte att sips ska vara lika bra som PS, men att det var en så stor skillnad hade jag inte väntat mig.
Jag har kört

sips --resampleWidth 1280 test_sips.jpg

på en bild som från början var 5184 px bred och gjort samma nedsampling i PS. Nedan ser man resultatet förstorat till 700 procent.
Ska det vara så eller gör jag något fel?

Öka på kvalitén med formatOptions, default så är den satt på lägsta möjliga (low).

  • Medlem
  • 2014-07-14 16:01

ah, läste inte så långt. Återkommer med resultat. Tack!
Btw så är Preview nånstans mitt emellan.

  • Medlem
  • 2014-07-14 16:16

Det blev en minimal skillnad när jag använde

sips --resampleWidth 1280 --setProperty formatOptions best sips2.jpg

Lite mindre kompression som syntes bäst i "släta" ytor, men skärpan var lika obefintlig.
Här är samma bild med PS överst, sips default i mitten och sips "best" underst, visat i 300 procent.

Ingen höjdaralgoritm som används helt klart.

Har du testat med ImageMagick istället och sett hur det blir med den?

Ska inte du ha semester? Sips är tyvärr inget verktyg för kvalitet. Läs gärna en förklaring av PS algoritmer

http://www.peachpit.com/articles/article.aspx...

  • Medlem
  • 2014-07-16 21:50
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ska inte du ha semester? Sips är tyvärr inget verktyg för kvalitet. Läs gärna en förklaring av PS algoritmer

http://www.peachpit.com/articles/article.aspx...

Hah, det är för min frus räkning jag gräver.
Jag försöker med ImageMagick men datorn vill inte kännas vid att den är installerad.

Skriv hela sökvägen till programmet

  • Medlem
  • 2014-07-23 10:43

Jag vet inte var det ligger, jag hittar det inte…
Jag har i alla fall skriptat PS att göra jobbet i stället.

Det var ambitiöst. Särskilt med tanke på att det är en funktion som redan finns i Photoshop...

  • Medlem
  • 2014-07-23 18:42

Tänker du på "Bildbearbetare"? Jag testade den och fann att det var några (för många) klick man var tvungen att ta sig igenom varje gång.
Jag hittade en droplet på nätet som jag modifierade enligt våra behov. Inte så mycket jobb, mao.

1
Bevaka tråden