Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

papperskorg(ar) - flera? samt andra frågor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flera frågor ang. papperskorg
1) Ifall man tömmer papperskorgen så är det inte säkert att filerna är borta från hårddisken? var hamnar dem i så fall?
2) Om jag ta bort en bildfil i LR enligt följande metod (se skärmdump) så ska den väl hamna i papperskorgen där nere på docken? den finns inte där. Var kan den ha hamnat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-14 11:32

1) Filen raderas inte när du tömmer Papperskorgen, området markeras bara som "Tomt", och kan då skrivas över. Iom att det markeras som tomt syns det inte längre. Det finns dock specialprogram som kan plocka fram filerna, om de inte redan är överskrivna av annan data.
2) Jag kör inte LR men det kanske är som iPhoto, att LR har en egen papperskorg, och att innehållet ligger där?

Ursprungligen av kenjon:

1) Filen raderas inte när du tömmer Papperskorgen, området markeras bara som "Tomt", och kan då skrivas över. Iom att det markeras som tomt syns det inte längre. Det finns dock specialprogram som kan plocka fram filerna, om de inte redan är överskrivna av annan data.
2) Jag kör inte LR men det kanske är som iPhoto, att LR har en egen papperskorg, och att innehållet ligger där?

1) det är alltså därför det finns 2 tömningsvarianter varav ena är säker fast de menar nog "absolut"......Antingen på låtsas eller på riktigt
2) det står ju att den hamnar i Finder:s papperskorgen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-07-14 11:44
Ursprungligen av calinou:

Flera frågor ang. papperskorg
1) Ifall man tömmer papperskorgen så är det inte säkert att filerna är borta från hårddisken? var hamnar dem i så fall?
2) Om jag ta bort en bildfil i LR enligt följande metod (se skärmdump) så ska den väl hamna i papperskorgen där nere på docken? den finns inte där. Var kan den ha hamnat?

2) Har du valt "Ta bort från disk"? Annars raderas den bara från biblioteket i Lightroom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-14 11:44

1) Ja, Säker tömning skriver över innehållet direkt. Därför tar det också lite längre tid.
2) Då har jag ingen aning
Edit: Valde du Ta bort från disk? Väljer du bara Ta bort kanske den inte flyttas...

Ursprungligen av calinou:

Flera frågor ang. papperskorg
1) Ifall man tömmer papperskorgen så är det inte säkert att filerna är borta från hårddisken? var hamnar dem i så fall?
2) Om jag ta bort en bildfil i LR enligt följande metod (se skärmdump) så ska den väl hamna i papperskorgen där nere på docken? den finns inte där. Var kan den ha hamnat?

Lagrar du bilderna på datorns interna hårddisk eller ligger bilderna externt? Vi har våra Lightroom-bilder på en extern disk och raderar jag dem så försvinner de utan någon mellanlandning i en papperskorg, men bilder som ligger på den interna disken ska läggas i papperskorgen i Finder.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Lagrar du bilderna på datorns interna hårddisk eller ligger bilderna externt? Vi har våra Lightroom-bilder på en extern disk och raderar jag dem så försvinner de utan någon mellanlandning i en papperskorg, men bilder som ligger på den interna disken ska läggas i papperskorgen i Finder.

Det kan förklara saken eftersom bilderna är i droppbox. tack! för hjälpen!

Ursprungligen av kenjon:

1) Ja, Säker tömning skriver över innehållet direkt. Därför tar det också lite längre tid.
2) Då har jag ingen aning
Edit: Valde du Ta bort från disk? Väljer du bara Ta bort kanske den inte flyttas...

Jag hade tagit bort de från disk. Men varför ska det finnas flera tömningsvarianter? mao ifall man högerklickar på papperskorgen och väljer töm (det finns enbart denna variant) så förs innehållet någon annanstans i stället för att tömmas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-14 12:20

Nej, filerna flyttas inte alls. Området som de upptar sätts bara som ledigt, så operativsystemet kan skriva över dem.
Papparskorgen finns inte egentligen, det är bara en flagga på filens attribut som ändras. Filen ligger kvar på samma ställe, men syns inte, och det utrymmet kan användas till annat.

1
Bevaka tråden