Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX server VPN

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-11 23:56

Jag kan inte få VPN att fungera...
Jag har en Mac mini med OSX 10.9.3 och Server 3.1.2
Jag har konfiggat VPN som L2TP, har en grön prick på VPN host name (rätt IP i DNSerna, kollat med "dig").
Shared secret är satt, användare finns med i Users (local network user).
10 st Client addresses, 2 DNS settings, no domains, no routes.
Jag har klickat på Save Configuration Profile, och mailat den till en kompis. Han kommer inte in, "L2TP-VPN-servern svarar inte"
Port fwd har 500, 1701 och 4500 UDP satt av Servern (även 1723 TCP). Router är AirportExtreme (gamla platta modellen, firmware 7.6.4).
Vad har jag missat?

Kan du ansluta lokalt med VPN?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-12 00:38

Det har jag inte testat, visste inte att man kunde ens
Edit: ja, det funkar. Då måste det vara något med portarna...
Edit 2: Jag får nog åka hem till kompisen och kolla. På min iPad med 3G kommer jag in

Senast redigerat 2014-07-12 00:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-12 09:39

Troligen SBT, nu funkar det!
Då kommer nästa fråga: kompisen kommer in på mitt LAN, med IPnummer inom mitt eget segment (192.168.10.x). Jag vill att han ska komma in på ett eget segment, typ 192.168.11.x (så han inte kan se/ställa till det med mina grejor), men komma åt Internet, som ett gästnätverk. Hur fixar man det? Jag verkar bara kunna ställa IPnummer och DNS, men inte Mask och Gateway... så jag måste skapa nätverket någonstans. En ny instans i DHCPservern? Hur förhindrar jag då att mina grejor får det numret?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-12 14:42

Efter att ha googlat och läst verkar det inte funka att göra så. VPN är ju gjort för att man ska kunna ansluta sej till nätverket utifrån, så att ansluta sej utifrån och inte få tillgång till nätverket är inte med VPNs logik.
Så då behöver jag en VPNbox som kan agera VPN-server. Någon som har erfarenhet av marknaden?
Jag har en LevelOne FBR-4000, men blir inte klok på konfigureringen, det ser ut som om den bara är en VPNklient, men det verkar konstigt med tanke på priset...

1
Bevaka tråden