Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ansluta Time Capsule till UpNet?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-07-11 14:32

Hej.
Skall börja plugga i Uppsala i höst, i studentrummet så är det "färdigt" internet via ethernet med en inloggning mot UpNet för att använda. Min fråga: Hur konfigurerar jag en TimeCapsule bäst för dessa förutsättningar? (är ny i kartong, aldrig konfad tidigare).
/ Tack på förhand!

Vad för typ av inloggning är det?

Är det PPPoE eller en webbsida man skall logga in på?

Ursprungligen av Tojken:

Hej.
Skall börja plugga i Uppsala i höst, i studentrummet så är det "färdigt" internet via ethernet med en inloggning mot UpNet för att använda. Min fråga: Hur konfigurerar jag en TimeCapsule bäst för dessa förutsättningar? (är ny i kartong, aldrig konfad tidigare).
/ Tack på förhand!

I princip bara att koppla in den. Den är satt i router från fabrik och det enda som kan ställa till det lite.. är om det wan (nätet som du kopplar in dig på) nätet använder sig av samma delnätmask som routern är inställd på... då får du ändra det lokalt. Se till att skydda det trådlösa nätet, så att du håller reda på vilka som kommer åt din TimeCapule.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-07-11 14:49
Ursprungligen av Borttaget:

Vad för typ av inloggning är det?

Är det PPPoE eller en webbsida man skall logga in på?

Det är websida (tror jag till 98%), man får ansöka om inlog från admin.

Senast redigerat 2018-07-23 10:23
  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-07-11 14:50
Ursprungligen av dvalfrid:

I princip bara att koppla in den. Den är satt i router från fabrik och det enda som kan ställa till det lite.. är om det wan (nätet som du kopplar in dig på) nätet använder sig av samma delnätmask som routern är inställd på... då får du ändra det lokalt. Se till att skydda det trådlösa nätet, så att du håller reda på vilka som kommer åt din TimeCapule.

Kan man ta vilket värde som helst på delnätsmask isf ? Eller finns det givna värden att spela med?

/ p.s tack för svaret!

Ursprungligen av Tojken:

Kan man ta vilket värde som helst på delnätsmask isf ? Eller finns det givna värden att spela med?

/ p.s tack för svaret!

Jag var nog lite snabb.....

Om nätverket som du ansluter till kör på exempelvis serie 192.168.1.1 - 192.168.1.254 med mask (255.255.255.0) så ska du ställa in din din router att ge ut IP nummer på exempelvis 192.168.2.1 - 192.168.2.254 med mask (255.255.255.0). Dvs ett annan sekvens än den som routern kör mot.

Din router kommer att få ett IP från WAN och kommer i sin tur dela ut IP nummer till de som ansluter via din router.

Troligtvis så är det en DRG (Digital Residential Gateway) installerad, så det ska inte vara mer meckit än att koppla din TC till LAN-uttaget.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-07-11 16:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Troligtvis så är det en DRG (Digital Residential Gateway) installerad, så det ska inte vara mer meckit än att koppla din TC till LAN-uttaget.

Det lät bra, prövar i första hand att bara plugga in får vi se vad som händer.!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-08-25 20:59

Vill bara ge en update, det var prexis som barbapappa sa, bara plugga in så funkade det direkt!
Tack för era bidrag.

1
Bevaka tråden