Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video: Hyundai demonstrerar Carplay

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Biltillverkaren Hyundai ger i ett nytt videoklipp en utförligare demonstration av hur Carplay fungerar i den kommande bilen Sonata.

Läs hela artikeln här

Hur skiljer sig Carplay mot Android auto? Båda ser ut att bara vara olika interface mot en touchskärm, som använder telefonen som sin källa för att fungera.

Audi t.ex. (och säkert andra) har stöd för båda, men måste man välja? Om man måste välja antingen eller när man köper sin bil så är det dåligt.

Ursprungligen av keptang:

Hur skiljer sig Carplay mot Android auto? Båda ser ut att bara vara olika interface mot en touchskärm, som använder telefonen som sin källa för att fungera.

Audi t.ex. (och säkert andra) har stöd för båda, men måste man välja? Om man måste välja antingen eller när man köper sin bil så är det dåligt.

Jag har ingen aning om hur de två plattformarna / gränssnitten (eller vad man nu ska kalla dom) skiljer sig åt. Jag har inte tittat tillräckligt länge på android auto för att ha en egentlig åsikt om den.

Däremot, enligt Audis pressrelease kan man närsomhelst välja om man vill använda en iOS enhet eller en android. Med andra ord ska bilen kunna hantera bägge plattformarna. Det är alltså inget man väljer vid köpet, vilket känns bra.

Citat: "This close cooperation enables optimum integration of the two most widespread smartphone platforms into the Audi MMI. Customers will be able to choose at any time which of these platforms they wish to use in their cars."

Pressreleasen: https://www.audi-mediaservices.com/publish/ms/content/en/public/pressemitteilungen/2014/06/26/audi_brings_android.html

Hur andra biltillverkare väljer att göra kan man ju bara sia om, eller möjligtvis plöja igenom deras motsvarande pressreleaser i jakt på info. För min del är jag nöjd med infon ovan

Ursprungligen av HåkanE:

Däremot, enligt Audis pressrelease kan man närsomhelst välja om man vill använda en iOS enhet eller en android. Med andra ord ska bilen kunna hantera bägge plattformarna. Det är alltså inget man väljer vid köpet, vilket känns bra.

Det låter bra.

Tänk vad fjantigt och onödigt dyrt det hade varit med en öppen standard som _alla_ mobiler hade kunnat använda, oh wait...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-07-11 10:59

Kommer för modligen aldrig få råd att äga en så ny bil att carplay i den fungerar mot den telefon jag har. Så, även om jag gillar det ...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 11:32
Ursprungligen av Allexz:

Tänk vad fjantigt och onödigt dyrt det hade varit med en öppen standard som _alla_ mobiler hade kunnat använda, oh wait...

Då köper du en Audi eftersom det har virus OS:et android i sina bilar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 11:35
Ursprungligen av MatsOlov:

Kommer för modligen aldrig få råd att äga en så ny bil att carplay i den fungerar mot den telefon jag har. Så, även om jag gillar det ...

Behöver inte köpa ny bil utan räcker med att köpa en nyare pioneer och sätter i bilen.
Skulle inte förvåna mig om Dynavin eller Hualingan kopierar Carplay,
Dom har enheter som är modellanpassade.

Ursprungligen av lappen71:

Då köper du en Audi eftersom det har virus OS:et android i sina bilar.

Tyvärr så finns det regler som skyddar dig från att höra välbehövda ärliga svar från andra användare i forum som detta, dessa regler borde främst varit utformade att skydda övriga användare från personer som dig.

Kort sagt så är det inte operativsystemet i fråga som är viruset.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 11:46
Ursprungligen av Allexz:

Tyvärr så finns det regler som skyddar dig från att höra välbehövda ärliga svar från andra användare i forum som detta, dessa regler borde främst varit utformade att skydda övriga användare från personer som dig.

Kort sagt så är det inte operativsystemet i fråga som är viruset.

Faktum kvarstår att vill du ha öppen standard köper du en bil med android så din kommentar är irrelevant.
Vill du inte lösa mina kommentarer är det bara att scrolla och ignorera.

Ursprungligen av Allexz:

Tyvärr så finns det regler som skyddar dig från att höra välbehövda ärliga svar från andra användare i forum som detta, dessa regler borde främst varit utformade att skydda övriga användare från personer som dig.

Kort sagt så är det inte operativsystemet i fråga som är viruset.

De 2 största hoten i världen mot datasäkerhet går under namnen Windows och Android.

Ursprungligen av lappen71:

Faktum kvarstår att vill du ha öppen standard köper du en bil med android så din kommentar är irrelevant.
Vill du inte lösa mina kommentarer är det bara att scrolla och ignorera.

Tror att du har missupfattat vad en öppen standard är faktiskt, jag har inte ens nämnt android.

Det är i åtminstone i min värld mer logiskt att använda sig av en öppen mjukvara som alla mobiler kan ansluta till oavsett tillverkare eller typ, på så vis så behöver man inte utveckla flera olika gränssnitt och kommunikationstyper beroende på vem som skall köra bilen.

Vad ska du välja? Bil efter mobil eller mobil efter bil?

Lite väl skadat att ens behöva tänka tanken.

Nåja - i slutändan så lär biltillverkarna betala licenserna som krävs för att få båda systemen i bilarna ändå.
Till kundens kostnad såklart...

Ursprungligen av lappen71:

Behöver inte köpa ny bil utan räcker med att köpa en nyare pioneer och sätter i bilen.

Eller Alpine om man hellre föredrar det märket.
https://www.apple.com/ios/carplay/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 12:16
Ursprungligen av Allexz:

Tror att du har missupfattat vad en öppen standard är faktiskt, jag har inte ens nämnt android.

Det är i åtminstone i min värld mer logiskt att använda sig av en öppen mjukvara som alla mobiler kan ansluta till oavsett tillverkare eller typ, på så vis så behöver man inte utveckla flera olika gränssnitt och kommunikationstyper beroende på vem som skall köra bilen.

Vad ska du välja? Bil efter mobil eller mobil efter bil?

Lite väl skadat att ens behöva tänka tanken.

Nåja - i slutändan så lär biltillverkarna betala licenserna som krävs för att få båda systemen i bilarna ändå.
Till kundens kostnad såklart...

Jag har alltid kört BMW och kommer troligtvis göra det i framtiden också så jag har inga problem med att välja.
Sen ärligt bryr jag mig inte om Carplay som produkt utan så länge jag kan navigera och streama musik är jag nöjd.
Köper jag en bil som inte har möjligheten synka med telefonen finns det alltid tredjeparts produkter att montera in.
Så din fråga om hur jag väljer är svaret att jag väljer inte något av dina alternativ.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-11 12:18
Ursprungligen av HåkanE:

Eller Alpine om man hellre föredrar det märket.
https://www.apple.com/ios/carplay/

Den också finns att välja

Ursprungligen av keptang:

Hur skiljer sig Carplay mot Android auto? Båda ser ut att bara vara olika interface mot en touchskärm, som använder telefonen som sin källa för att fungera.

Audi t.ex. (och säkert andra) har stöd för båda, men måste man välja? Om man måste välja antingen eller när man köper sin bil så är det dåligt.

I Hyundais bil är ju Carplay bara en "app" i deras egna system. Kan väl tänkas att samma gäller för Carplay och Android Auto hos Audi? Verkar rätt smart tycker jag.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

I Hyundais bil är ju Carplay bara en "app" i deras egna system. Kan väl tänkas att samma gäller för Carplay och Android Auto hos Audi? Verkar rätt smart tycker jag.

Ja, det vore lysande.

Ursprungligen av keptang:

Ja, det vore lysande.

Nej. Min nästa bil ska ha ett system som känner av icke-Apple-hårdvara i formen av telefoner och surfplattor och blockera startfunktionen tills otillåtna enheter avlägsnats ur bilen och placerats under lämpligt hjul.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Min nästa bil ska ha ett system som känner av icke-Apple-hårdvara i formen av telefoner och surfplattor och blockera startfunktionen tills otillåtna enheter avlägsnats ur bilen och placerats under lämpligt hjul.

Det vore också ett alternativ.

1
Bevaka tråden