Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopiering från extern disk till annan extern disk

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time machine tycker jag funkar riktigt bra.
Jag jobbar med bilder från en extern hårddisk, finns det något bra sätt att kopiera data från extern hårddisk till extern hårddisk nr2 som fungerar likt Time machine?

Utan att veta riktigt vilka egenskaper du är ute efter, så är mina tips:
CrashPlan eller Backblaze.

Carbon Copy Cloner kan kanske också vara ett alternativ.

Men berätta gärna lite mer om vad du menar med "likt Time Machine".

Senast redigerat 2014-07-04 13:16

Jobbar med bilder i Lightroom från en extern Hdd och önskemålet är att säkerhetskopiera bilderna till extern backup automatiskt, precis som Timemachin säkerhetskopierar datorn Hdd till extern hdd.

Ursprungligen av plenty69:

Jobbar med bilder i Lightroom från en extern Hdd och önskemålet är att säkerhetskopiera bilderna till extern backup automatiskt, precis som Timemachin säkerhetskopierar datorn Hdd till extern hdd.

Ska tilläggas, mina bilder ligger på samma disk som timemachine gör backup på....
( hdd 3tb uppdelad i tre delar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-04 13:48

Time Machine kan ta backup även på externa hårddiskar, förutsatt att de är formaterade i HFS+.

Till exempel kan du backa upp din interna hårddisk samt en extern hårddisk till en annan extern hårdisk. Du måste naturligtvis ha en tillräckligt stor backupdisk för att rymma båda volymerna.

Ursprungligen av plenty69:

Ska tilläggas, mina bilder ligger på samma disk som timemachine gör backup på....
( hdd 3tb uppdelad i tre delar)

Om du menar att bilderna ligger på samma hårdvara som timemachine-disken så är detta en dålig idé. Du har ingen backup om inte dina filer ligger på två oberoende hårddiskar. Partitionering löser ingenting.

Ursprungligen av pesc:

Time Machine kan ta backup även på externa hårddiskar, förutsatt att de är formaterade i HFS+.

Till exempel kan du backa upp din interna hårddisk samt en extern hårddisk till en annan extern hårdisk. Du måste naturligtvis ha en tillräckligt stor backupdisk för att rymma båda volymerna.

Om du menar att bilderna ligger på samma hårdvara som timemachine-disken så är detta en dålig idé. Du har ingen backup om inte dina filer ligger på två oberoende hårddiskar. Partitionering löser ingenting.

Nä tror det blir lite missförstånd.
Enkelt förklarat:
Säkerhetskopiera från extern A till Extern B med automatik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-04 16:19

Som @pesc skrev, det funkar med TimeMachine både från och till externa diskar.

Så man kan alltså ställa in timemachine att sköta två olika säkerhetskopior med automatik?
1) Från dator till extern1
2) Från extern2 till extern3

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-04 17:14

Nu ändrar du ju på förutsättningarna, genom att säga att samma TM ska göra två olika backuper.
Det tror jag inte går, att ha två olika källor, till två olika mål. Att göra backup till två olika mål går bra.
Dvs att göra backup av disk 1 och disk 2 till mål A och B går bra. Men inte att göra backup av disk 1 till A, och disk2 till B.

Ursprungligen av plenty69:

Så man kan alltså ställa in timemachine att sköta två olika säkerhetskopior med automatik?
1) Från dator till extern1
2) Från extern2 till extern3

Frågan är om det du är ute efter inte är en RAID-disk där exakt samma data sparas på två identiska hårddiskar i samma låda.
Upplägget du beskriver kan tyvärr inte skötas av Time Machine.

Jag kan i sammanhanget passa på att slå ett slag för Backblaze.com, som sparar all data från din dator plus alla anslutna, externa diskar (dock ej TM-diskar) online. Kostar ca $5/månad och då får du obegränsat utrymme för backup, som du dessutom kan komma åt via deras app om man är ute och flänger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-04 20:11
Ursprungligen av pushloop:

Frågan är om det du är ute efter inte är en RAID-disk där exakt samma data sparas på två identiska hårddiskar i samma låda.

Som vi har behandlat i andra trådar är RAID inte en ersättning för backup.

Time Machine kan göra en backup från den interna disken samt extern disk A och lagra detta på extern disk B. Så har jag kört hemma i flera år. Enkelt och automatiskt. Disk B måste självklart vara större än den interna disken plus disk A. Om det behövs kan man här välja RAID för disk B för att kunna kombinera flera diskar för att få mer utrymme, men det är en annan sak än att tro att RAID i sig kan fylla en backupfunktion.

Ursprungligen av pesc:

Som vi har behandlat i andra trådar är RAID inte en ersättning för backup.

Time Machine kan göra en backup från den interna disken samt extern disk A och lagra detta på extern disk B. Så har jag kört hemma i flera år. Enkelt och automatiskt. Disk B måste självklart vara större än den interna disken plus disk A. Om det behövs kan man här välja RAID för disk B för att kunna kombinera flera diskar för att få mer utrymme, men det är en annan sak än att tro att RAID i sig kan fylla en backupfunktion.

Naturligtvis måste man vara medveten om och ta i beaktande skillnaden mellan RAID 1 och regelrätt säkerhetskopiering, men då den setup han beskriver inte fungerar med TM så skulle ett annat program behövas, alternativt en hårdvarulösning för automatisk backup eller spegling av den externa disken.

Evt. kan Carbon Copy Cloner (http://www.bombich.com) göra detta, men det var längesedan jag testade det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-05 17:35
Ursprungligen av plenty69:

Jobbar med bilder i Lightroom från en extern Hdd och önskemålet är att säkerhetskopiera bilderna till extern backup automatiskt, precis som Timemachin säkerhetskopierar datorn Hdd till extern hdd.

Du kan ju när du läser in bilderna från kortet till extern disk 1 alltid låta LR göra en kopia av bilderna till extern disk 2 vid själva inläsningen. Sedan när du avslutar LR låter du LR göra sin säkerhetsbackup av biblioteksfilen på din externa disk 2. Du har väl själva biblioteksfilen liggande på extern disk 1.

Ursprungligen av stevie:

Du kan ju när du läser in bilderna från kortet till extern disk 1 alltid låta LR göra en kopia av bilderna till extern disk 2 vid själva inläsningen. Sedan när du avslutar LR låter du LR göra sin säkerhetsbackup av biblioteksfilen på din externa disk 2. Du har väl själva biblioteksfilen liggande på extern disk 1.

Säkerhetsbackup i LR? men det är väll bara katalogen som säkerhetskopieras?
Jag funderar på om jag ställer in Time mashine att göra backup från extern a till extern B kanske en ggr i veckan och sedan återgå i Time Mashine med ordinarie backup.

Ursprungligen av plenty69:

Säkerhetsbackup i LR? men det är väll bara katalogen som säkerhetskopieras?
Jag funderar på om jag ställer in Time mashine att göra backup från extern a till extern B kanske en ggr i veckan och sedan återgå i Time Mashine med ordinarie backup.

Time Machine fungerar inte riktigt så. TM gör som sagt backup på datorns inbyggda hårddisk plus anslutna, HFS+-formaterade hårddiskar 1 gång/timme förutsatt att den hittar en av de hårddiskar du tilldelat den för backup (du kan ha flera och då alternerar TM mellan diskarna om alla är anslutna). Du kan dock inte ställa in den att enbart göra backup på vissa hårddiskar vissa dagar/tider utan att manuellt gå in och ändra inställningarna för vad som skall undantas och starta backupen varje gång. För den typen av mer specifika backupinställningar behöver du ett annat backupprogram.

Läs mer om TM här: http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-06 22:15
Ursprungligen av plenty69:

Säkerhetsbackup i LR? men det är väll bara katalogen som säkerhetskopieras?
Jag funderar på om jag ställer in Time mashine att göra backup från extern a till extern B kanske en ggr i veckan och sedan återgå i Time Mashine med ordinarie backup.

Varför måste du ha två olika destinationer? Allt fungerar ju smidigt om du har en destination som den interna och en extern disk delar på.

Ursprungligen av pesc:

Varför måste du ha två olika destinationer? Allt fungerar ju smidigt om du har en destination som den interna och en extern disk delar på.

jag ska arbeta med bilderna från den externa hdd, kommer alltså inte lägga dem datorn.

Ursprungligen av plenty69:

jag ska arbeta med bilderna från den externa hdd, kommer alltså inte lägga dem datorn.

Vad spelar detta för roll?
Du kan göra backup från disk A (intern) + disk B (extern) till disk C (extern). Inga problem.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad spelar detta för roll?
Du kan göra backup från disk A (intern) + disk B (extern) till disk C (extern). Inga problem.

med automatik?

Ursprungligen av plenty69:

med automatik?

Absolut.

Ursprungligen av pmarriott:

Absolut.

Menar du med Time Machine? kan man ha en funktion och få detta fungera automatiskt utan att ändra?
Önsakn är att detta ska fungera med automatik ( nr ett vet jag men att lägga till andra Hdd….)
1) Säkerhetskopia Dator till Backup
2 Säkerhetskopia Extern A till Exter B

Ursprungligen av plenty69:

Menar du med Time Machine? kan man ha en funktion och få detta fungera automatiskt utan att ändra?
Önsakn är att detta ska fungera med automatik ( nr ett vet jag men att lägga till andra Hdd….)
1) Säkerhetskopia Dator till Backup
2 Säkerhetskopia Extern A till Exter B

Nej. TM kan med automatik hantera en källa (dator inkl. externa diskar) till flera backuphårddiskar, men inte flera, olika källor så som du beskriver det.

Alt. 1: Dator + A + B -> Backup = OK

Alt. 2: Enbart A -> B = Kräver att du ändrar inställningar vid varje backup

Edit:
För att förtydliga, alternativ 2 kräver att du ändrar inställningar om du även vill göra backup enl. alternativ 1. De två olika varianterna går med andra ord inte att kombinera med automatik, och jag avråder att ändra Time Machine:s inställningar alltför ofta, så det är med andra ord inte en bra lösning.

Senast redigerat 2014-07-14 13:14
1
Bevaka tråden