Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag över bilder från iPhoto till extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ang. Maveriks OS X 10.9.4
Hur överför jag album och bilder från iPhoto till en extern hårddisk.
Jag håller på och släpa dra bl.a. ifrån källistan men får det inta att fungera.
Är helt ny med Mac och OS x.

Senast redigerat 2014-07-10 13:08
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 10:57

Alla bilder eller bara vissa?

Ett varningens finger när det gäller iPhoto. Detta program jobbar med en databasfil som heter iPhoto-bibliotek. Denna fil kan man gå in i via Finder och rota, men detta är också det i särklass säkraste sättet att förstöra sina bildfiler. Hantering av bilder som du har i iPhoto gör du lämpligen endast inne i iPhoto. Där kan du smidigt markera vad du vill exportera. För att markera flera bilder som inte ligger på rad håller du nere CMD samtidigt som du markerar. Därefter väljer du Exportera i Arkiv-menyn och väljer destination. Du får några följdfrågor om format, storlek och kvalitet.

När jag går till Arkiv och Exportera, får jag "Exportara filer" till Webbsida eller Bildspel.
Inget om export till extern källa eller hårddisk.
Så detta löser inte mina problem tyvärr.

Ursprungligen av bosval:

När jag går till Arkiv och Exportera, får jag "Exportara filer" till Webbsida eller Bildspel.
Inget om export till extern källa eller hårddisk.
Så detta löser inte mina problem tyvärr.

https://discussions.apple.com/docs/DOC-4921

Valet av destination dyker upp efter att du har valt "Export".

Att tänka på: Precis som pmarriott nämner så hanterar iPhoto bilderna i ett bibliotek. Det är sällan en god idé att hantera bilder utanför iPhoto. Det blir bara rörigt att ha bilderna på två eller fler ställen. Flytta istället biblioteket till den externa disken. Hur du gör det kan du googla på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-10 13:05
Ursprungligen av bosval:

När jag går till Arkiv och Exportera, får jag "Exportara filer" till Webbsida eller Bildspel.
Inget om export till extern källa eller hårddisk.
Så detta löser inte mina problem tyvärr.

Har du kikat i hjälpen?

http://support.apple.com/kb/PH2438?viewlocale...

Edit: om du markerar ett album så kan det hända att det inte går att exportera som bildfiler. Prova att exportera med endast bildfiler valda.

Senast redigerat 2014-07-10 13:18

Tack för ert engagemang.
Jag måste fördydliga mig, Jag har ett fullt minneskort och jag ska överföra bilderna till en extern hårddisk med mer platts.
Jag stoppar in minneskortet i en bildläsare och ansluter denna till Mac.en, iPhoto öppnas och jag importerar bilderna dit,
jag gör inget med bilderna i iPhoto min enda önskan är att få bilderna över i den externa hårddisken.
Finns någon annan möjlighet i Mac:en ??
PS. Större minneskort är inte aktuellt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-10 14:25
Ursprungligen av bosval:

Tack för ert engagemang.
Jag måste fördydliga mig, Jag har ett fullt minneskort och jag ska överföra bilderna till en extern hårddisk med mer platts.
Jag stoppar in minneskortet i en bildläsare och ansluter denna till Mac.en, iPhoto öppnas och jag importerar bilderna dit,
jag gör inget med bilderna i iPhoto min enda önskan är att få bilderna över i den externa hårddisken.
Finns någon annan möjlighet i Mac:en ??
PS. Större minneskort är inte aktuellt.

Du vill alltså flytta bilderna från minneskort till hårddisk?
Markera då bilderna i Finder, välj kopiera. Gå sedan till den målet (dit du vill ha filerna). Klistra in.
Klipp/klistra in/kopiera finns i kontext(högerklicks)-menyn när du markerat filerna samt i Finders Redigera-meny.
Glöm inte att de flesta OS X program har en snabbtillgänglig hjälp (Hjälp-menyn) med mycket information om grundläggande funktioner i respektive program.

Ett STOR TACK, fungerar utmärkt.

1
Bevaka tråden