Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tele2 lanserar utlandstjänst för mobilsurfare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svenskars användning av smarta telefoner utomlands ökar, och Tele2 lanserar ett nytt datapaket för sina resande kunder.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-09 17:33

Bra att det regleras men fortfarande en bit kvar till att bli användbart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-07-10 09:33

Comviq har ett paket som koster 495 kr/mån som innehåller fria samtal/SMS/MMS och 1 Gb surf inom hela EU. Tycker det är ett väldigt bra och prisvärt paket. Dessutom är där ingen bindningstid.

Som jag skrev i ett annat inlägg härförleden så behöver jag minst några hundra MB om dagen för att det ska vara något att hänga i julgranen. Hemma befinner jag mig på kontoret, i hemmet eller i bilen 90% av min vakna tid. På samtliga ställen, även bilen, har jag WiFi. När jag är ute och reser har jag sällan WiFi. Telenors 100 MB per dygn gör jag av med på 1-2 timmar. Jag har inget emot begränsningar, men de får vara rimligt satta. Kollegan vägrar uppgradera sitt gamla abb med riktig obegränsad surf till ett nyare med 4G eftersom han ligger på 100-200 GB per månad. Hoppas det blir lite ny lagstiftning inom området inom kort så att det dels blir vettiga mängder och att dessa absurda roamingkostnader försvinner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-10 09:47
Ursprungligen av pmarriott:

Hoppas det blir lite ny lagstiftning inom området inom kort så att det dels blir vettiga mängder och att dessa absurda roamingkostnader försvinner.

Problemet är att vi i Sverige har vant oss vid subventionerade priser för datatrafik. När smartphones började komma lockade operatörerna med billig datatrafik, vilket de räknade med att ta igen på vanliga samtal och SMS. Men samtal och SMS blev istället sekundärt, och datatrafiken sköt i höjden. Något var de tvungna att göra, och de valde att strypa trafiken istället för att höja priset.
Så visst, abonnemang med 100GB/mån är väl inget problem i sig. Problemet är att ingen vill betala för det.

Vad gäller roaming håller jag med dock. Helt absurt.

Ursprungligen av Vassius:

Problemet är att vi i Sverige har vant oss vid subventionerade priser för datatrafik. När smartphones började komma lockade operatörerna med billig datatrafik, vilket de räknade med att ta igen på vanliga samtal och SMS. Men samtal och SMS blev istället sekundärt, och datatrafiken sköt i höjden. Något var de tvungna att göra, och de valde att strypa trafiken istället för att höja priset.
Så visst, abonnemang med 100GB/mån är väl inget problem i sig. Problemet är att ingen vill betala för det.

Vad gäller roaming håller jag med dock. Helt absurt.

Operatörerna håller priserna på data uppe på en orimlig nivå, tycker jag. På Telia är det typ 0,5, 1, 2 GB osv upp till 10 där 10 är riktigt svindyrt. Privat har jag fått nöja mig med 2 GB per månad. 10 GB per månad vore en rimlig basnivå, sen 50, 100 GB och därefter helt obegränsat.

Ursprungligen av mpower:

Comviq har ett paket som koster 495 kr/mån som innehåller fria samtal/SMS/MMS och 1 Gb surf inom hela EU. Tycker det är ett väldigt bra och prisvärt paket. Dessutom är där ingen bindningstid.

Ja det låter ju som något som går att använda iallafall, prisvärt får man väl ändå säga då inga liknande erbjudanden finns, vad jag vet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-07-10 11:08
Ursprungligen av pmarriott:

Som jag skrev i ett annat inlägg härförleden så behöver jag minst några hundra MB om dagen för att det ska vara något att hänga i julgranen. Hemma befinner jag mig på kontoret, i hemmet eller i bilen 90% av min vakna tid. På samtliga ställen, även bilen, har jag WiFi. När jag är ute och reser har jag sällan WiFi. Telenors 100 MB per dygn gör jag av med på 1-2 timmar. Jag har inget emot begränsningar, men de får vara rimligt satta. Kollegan vägrar uppgradera sitt gamla abb med riktig obegränsad surf till ett nyare med 4G eftersom han ligger på 100-200 GB per månad. Hoppas det blir lite ny lagstiftning inom området inom kort så att det dels blir vettiga mängder och att dessa absurda roamingkostnader försvinner.

Det här med "utlandsabonnemang" är ju mest framtaget för semesterresor som jag har fattat det. Bränner du verkligen 100 Mb eller mer per dag när du är på semester med familjen eller vänner? Själv är jag ute och springer minst 3 dagar/vecka i 40-50 minuter och då använder jag Spotify och Runtastic. Händer att jag är lite på Facebook, Wordfeud och annat när jag inte är ansluten till WiFi. Varje månad har jag en total datatrafik på runt 500 Mb. Visst, tittar man kanske även på en massa Youtube och annat krävande så stiger definitivt datamängden.
1 Gb surf/månad och fri telefoni/SMS/MMS för 495 kr/månad tycker jag därför är helt okej när man år på semester 1-3 veckor. Man ska väl inte jobba eller leva som hemma när man är på semester?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 11:10

Jag tror han avser att jobba utomlands, inte på semester.

Jag är ibland inte på jobbet, men ledig är jag aldrig.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-07-10 15:57

Diskussionen om volymgränser inom Sverige går även den hög!

"Kritiker hävdar att de höga kostnaderna kommer att bromsa utvecklingen för mobilt internet. Vad säger du om det?

– Vi tror precis tvärtom. Om man tittar på vad som ligger i pipelinenen så efterfrågar kunderna fler mobila tjänster. Genom att paketera mängden data i olika erbjudanden tror vi att vi blir attraktiva för kunderna och stimulerar dem att använda sina mobiler och surfplattor på andra sätt, säger Björn Berg till DN. "

http://www.dn.se/ekonomi/mangdubbelt-dyrare-a...

https://www.iis.se/blogg/sa-lite-mobilsurf-fa...

EU-kommissionär Neelie Kroes har jobbat hårt för detta (med Piratpartiets generella, och därmed hela den gröna gruppens stöd) och hennes slutliga mål är att det inte finns någon roamingavgift alls inom EU. Att priset nu är lägre är bra men det är fortfarande ett ockerpris. Cirka 30 SEK plus moms att titta på en genomsnittlig fyraminuters poplåt på YouTube (16 MB). Det verkliga priset för att producera 1 GB data i mobilnätet är ungefär 7 SEK.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-10 17:41
Ursprungligen av jas:

Diskussionen om volymgränser inom Sverige går även den hög!

"Kritiker hävdar att de höga kostnaderna kommer att bromsa utvecklingen för mobilt internet. Vad säger du om det?

– Vi tror precis tvärtom. Om man tittar på vad som ligger i pipelinenen så efterfrågar kunderna fler mobila tjänster. Genom att paketera mängden data i olika erbjudanden tror vi att vi blir attraktiva för kunderna och stimulerar dem att använda sina mobiler och surfplattor på andra sätt, säger Björn Berg till DN. "

http://www.dn.se/ekonomi/mangdubbelt-dyrare-a...

https://www.iis.se/blogg/sa-lite-mobilsurf-fa...

Är han dum eller? "Kunderna efterfrågar fler mobila tjänster" (vilket genererar mer data), då svarar de med att sänka taket och ta mer betalt... och då tror de att vi ska använda enheterna "på andra sätt". Vadå, som skärbrädor???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-10 17:57
Ursprungligen av mpower:

Det här med "utlandsabonnemang" är ju mest framtaget för semesterresor som jag har fattat det. Bränner du verkligen 100 Mb eller mer per dag när du är på semester med familjen eller vänner?

Jag var på kanarieörna över jul och eftersom hotellets wifi knappt fungerade och dessutom var dyrt så testade jag 3G (100:- för 50 eller om det var 25MB). Det tog slut på att kolla mailen, FB och läsa lite nyheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-13 21:01
Ursprungligen av pmarriott:

Som jag skrev i ett annat inlägg härförleden så behöver jag minst några hundra MB om dagen för att det ska vara något att hänga i julgranen. Hemma befinner jag mig på kontoret, i hemmet eller i bilen 90% av min vakna tid. På samtliga ställen, även bilen, har jag WiFi. När jag är ute och reser har jag sällan WiFi. Telenors 100 MB per dygn gör jag av med på 1-2 timmar. Jag har inget emot begränsningar, men de får vara rimligt satta. Kollegan vägrar uppgradera sitt gamla abb med riktig obegränsad surf till ett nyare med 4G eftersom han ligger på 100-200 GB per månad. Hoppas det blir lite ny lagstiftning inom området inom kort så att det dels blir vettiga mängder och att dessa absurda roamingkostnader försvinner.

Var resor du där det inte finns Wifi?

Ursprungligen av stormstereo:

EU-kommissionär Neelie Kroes har jobbat hårt för detta (med Piratpartiets generella, och därmed hela den gröna gruppens stöd) och hennes slutliga mål är att det inte finns någon roamingavgift alls inom EU. Att priset nu är lägre är bra men det är fortfarande ett ockerpris. Cirka 30 SEK plus moms att titta på en genomsnittlig fyraminuters poplåt på YouTube (16 MB). Det verkliga priset för att producera 1 GB data i mobilnätet är ungefär 7 SEK.

Vilka operatörer kommer vilja låna ut sina nät gratis till andra operatörer?

Ursprungligen av zappee:

Var resor du där det inte finns Wifi?

Överallt som inte är hemma och kontoret. Rör på mig mycket. Bor sällan på hotell när jag reser på semester, hyr eller lånar hellre hus. När jag är på hotell sover jag hellre än surfar på Internet.

Ursprungligen av zappee:

Vilka operatörer kommer vilja låna ut sina nät gratis till andra operatörer?

En fråga som ger två svar:
1. Om det är EU-reglerat på dylikt sätt så får de ju följa regleringen. Varje operatörs egna kunder får samma favör när dessa använder andra operatörers nät. Ingen operatör blir negativt särbehandlad.
2. Just gratis är det väl inte tal om. Det handlar mer om att närma sig den faktiska kostnaden och skälig vinst på den, än att fortsätta kunna ta ockerpriser. Om den faktiska kostnaden i runda slängar är 0,007 SEK/MB, och de fakturerar 1,80 SEK/MB (just nu), så lirar de fortfarande i samma division som SMS-lån.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-14 17:29
Ursprungligen av zappee:

Var resor du där det inte finns Wifi?

Vet inte med honom, men även när jag varit på ställen det finns wifi är det hopplöst långsamt och/eller väldigt ostabilt.
Gäller både europa och usa.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-14 21:45
Ursprungligen av pmarriott:

Överallt som inte är hemma och kontoret. Rör på mig mycket. Bor sällan på hotell när jag reser på semester, hyr eller lånar hellre hus. När jag är på hotell sover jag hellre än surfar på Internet.

Nu finns ju wifi på fler ställe än hotell. Min erfarenhet är att det finns i princip överallt, men visst man får offra lite.

Ursprungligen av stormstereo:

En fråga som ger två svar:
1. Om det är EU-reglerat på dylikt sätt så får de ju följa regleringen. Varje operatörs egna kunder får samma favör när dessa använder andra operatörers nät. Ingen operatör blir negativt särbehandlad.
2. Just gratis är det väl inte tal om. Det handlar mer om att närma sig den faktiska kostnaden och skälig vinst på den, än att fortsätta kunna ta ockerpriser. Om den faktiska kostnaden i runda slängar är 0,007 SEK/MB, och de fakturerar 1,80 SEK/MB (just nu), så lirar de fortfarande i samma division som SMS-lån.

1. Givetvis, jag är dock emot för mycket regleringar och EU tenderar att ha alldeles för mycket micro management
2. Du skrev ju inga roamingavgifter alls. Det finns väldigt många branscher där den faktiska kostnaden är mkt lägre än vad som faktureras. Det är helt enkelt upp till dig som konsument att välja andra alternativ och om ingen använder det så kommer priserna tvingas sjunka.
Eller om någon utmanar och prispressar.
Sådant löser marknaden själv utan regleringar.

Ursprungligen av Json_81:

Vet inte med honom, men även när jag varit på ställen det finns wifi är det hopplöst långsamt och/eller väldigt ostabilt.
Gäller både europa och usa.

Well, det är väl lite väl att säga att wifi generellt över världen är långsamt och/eller ostabilt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-17 19:16

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

detta är definitivt en tjänst jag skall utnyttja. sen märks det väl hur länge250 MB räcker. Den snåle/sparsamme får väl lägga sina resor över ett månadsskifte för att få nytta av en ny "pott".

1
Bevaka tråden