Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes: Konvertera - INTE kopiera - MP3 till AAC?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte konvertera all min gamla musik från MP3 till AAC. Nackdelen är att när man väljer konvertera så skapar iTunes en kopia av låten istället för att konvertera den. Det skapar massa extra merjobb, och jag fattar ärligt talat inte hur de tänkte där.

Jo, jag vet att det går att skapa smarta listor etc etc, men ska jag behöva göra om alla mina listor och sånt bara för att det inte går att konvertera musiken?

Eller går det? Har jag missat nåt?

Inte ett svar på din fråga, men måste fråga ändå.

Varför vill du konvertera? Du är medveten om att ännu mer information kommer att försvinna från dina redan komprimerade mp3-filer?

Kanske går att lösa med ngt Automator-script.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-07-07 22:17
Ursprungligen av keptang:

Inte ett svar på din fråga, men måste fråga ändå.

Varför vill du konvertera? Du är medveten om att ännu mer information kommer att försvinna från dina redan komprimerade mp3-filer?

Håller med. Svårt att se en poäng med att konvertera.
När jag började rippa mina skivor till itunes la jag dem i 320kbps mp3 för att senare välja AAC.
Skulle hellre rippa om de gamla skivorna än att försöka konvertera dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-07 22:23
Ursprungligen av keptang:

Inte ett svar på din fråga, men måste fråga ändå.

Varför vill du konvertera? Du är medveten om att ännu mer information kommer att försvinna från dina redan komprimerade mp3-filer?

Om man konverterar till samma bitrate också?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-07 22:24
Ursprungligen av carlsson:

Jag tänkte konvertera all min gamla musik från MP3 till AAC. Nackdelen är att när man väljer konvertera så skapar iTunes en kopia av låten istället för att konvertera den. Det skapar massa extra merjobb, och jag fattar ärligt talat inte hur de tänkte där.

Jo, jag vet att det går att skapa smarta listor etc etc, men ska jag behöva göra om alla mina listor och sånt bara för att det inte går att konvertera musiken?

Eller går det? Har jag missat nåt?

Jag använder ett annat program för att konvertera till ACC istället dör iTunes.
Sitter inte vid min dator nu och jag kommer inte ihåg namnet

Ursprungligen av lappen71:

Om man konverterar till samma bitrate också?

Ja.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-07 22:31
Ursprungligen av keptang:

Ja.

Inget jag då hör alla fall

Ursprungligen av carlsson:

...från MP3 till AAC...

Varför? Vad vinner du på det? Du kommer ju (som redan nämnts) förmodligen att förlora i ljudkvalitet.

Vilken bitrate har du på MP3-filerna nu, och vilken bitrate hade du tänkt ha på AAC-filerna?

Nu var ju frågan hur man gör, inte varför man gör det.

Men hur som helst; Kan någon av er som menar på att ljudet blir sämre faktiskt *höra* den skillnaden? Eller är det så att det är en upplevd känsla för att ni vet att en konvertering har ägt rum?

Att ens streama musik över trådlöst media anser ju vissa förstöra ljudet. Sen får man inte glömma bort saker som kablage, förstärkare, högtalare, störningar i elnätet, akustik, osv osv. Själv är jag gammal HiFi-nörd, men det var längesen jag insåg att det verkliga livet tar överhand över hur man ska möblera vardagsrummet och var man ska sitta.

Själv kan jag inte höra gräs växa, därför värdesätter jag andra saker, som platsbesparning i detta fallet.

Ursprungligen av carlsson:

Nu var ju frågan hur man gör, inte varför man gör det.

Men hur som helst; Kan någon av er som menar på att ljudet blir sämre faktiskt *höra* den skillnaden? Eller är det så att det är en upplevd känsla för att ni vet att en konvertering har ägt rum?

Att ens streama musik över trådlöst media anser ju vissa förstöra ljudet. Sen får man inte glömma bort saker som kablage, förstärkare, högtalare, störningar i elnätet, akustik, osv osv. Själv är jag gammal HiFi-nörd, men det var längesen jag insåg att det verkliga livet tar överhand över hur man ska möblera vardagsrummet och var man ska sitta.

Själv kan jag inte höra gräs växa, därför värdesätter jag andra saker, som platsbesparning i detta fallet.

Inlägg #3 ger dig ett tips. Testat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-08 12:31

Får jag flika in en grej?

I tidigare iTunes-versioner fanns ju just denna möjlighet att konvertera en mp3 till en kopia i AAC-version. Den möjligheten finns inte längre vad jag kan se utan endast att kopiera till ny mp3.

Har jag fel?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inlägg #3 ger dig ett tips. Testat?

Som jag nämnde, jag vet att det går att lösa med lite meck. Men jag är lat och vill ha det löst med ett knapptryck. Hade hoppats på att hålla ner Alt i samband med att man klickade "Skapa AAC-version" så hade det fixat sig. Men det verkar till att bli att hålla på och mecka.

Och när man hamnar i de lägena så undrar man varför Apple inte kan göra något 100% perfekt, utan bara nästan.

Tack ändå!

Ursprungligen av zinned:

Får jag flika in en grej?

I tidigare iTunes-versioner fanns ju just denna möjlighet att konvertera en mp3 till en kopia i AAC-version. Den möjligheten finns inte längre vad jag kan se utan endast att kopiera till ny mp3.

Har jag fel?

Nej, jag har också för mig att det gick innan. Det var väl nån praktikant som tyckte att den funktionen var onödig. Ibland undrar man...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-08 12:46
Ursprungligen av carlsson:

Nej, jag har också för mig att det gick innan. Det var väl nån praktikant som tyckte att den funktionen var onödig. Ibland undrar man...

Att det gick tidigare råder det ingen tveksamhet om, det vet jag att det gjorde. Dock tycker jag det i denna tråden verkar som att andra har möjlighet att i iTunes göra just denna konverteringen, från mp3 till AAC. Det tycker jag låter konstigt och borde inte gå.

Ursprungligen av zinned:

...fanns ju just denna möjlighet att konvertera en mp3 till en kopia i AAC-version...

Ursprungligen av zinned:

...Att det gick tidigare råder det ingen tveksamhet om, det vet jag att det gjorde...

Om den tidigare funktionen att konvertera till en kopia i AAC hade funnits kvar (om den nu är borta) - det hade ju inte hjälpt TS nu.

För TS vill ju inte att det skapas en kopia.

Han vill ju att det ska vara "samma" fil som konverteras, så att "samma" låt ligger kvar t.ex i spellistor. Och så har det aldrig varit, så vitt jag vet - utan det har alltid skapats kopior.

Ursprungligen av carlsson:

Nu var ju frågan hur man gör, inte varför man gör det...

Jo, det vet jag, men man kan väl få vara lite nyfiken?

Ursprungligen av carlsson:

...värdesätter jag andra saker, som platsbesparning i detta fallet...

Ok, då fick jag stillat min nyfikenhet. Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-08 13:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om den tidigare funktionen att konvertera till en kopia i AAC hade funnits kvar (om den nu är borta) - det hade ju inte hjälpt TS nu.

För TS vill ju inte att det skapas en kopia.

Han vill ju att det ska vara "samma" fil som konverteras, så att "samma" låt ligger kvar t.ex i spellistor. Och så har det aldrig varit, så vitt jag vet - utan det har alltid skapats kopior.

Jag är fullt medveten om detta, tanken var som jag skrev - att bara flika in frågan om hur de över huvud taget kan göra något som liknar detta iom att det inte längre är möjligt i iTunes. Då det inte är möjligt att varken kopiera eller dublicera till AAC i iTunes så förstår jag inte poängen med tråden alls.

Ursprungligen av zinned:

...det inte längre är möjligt i iTunes. Då det inte är möjligt att varken kopiera eller dublicera till AAC i iTunes...

Jodå, det är fortfarande fullt möjligt. (Edit: Och konstigt vore väl annars, för TS har ju bevisligen använt funktionen, så hur skulle den kunna vara borttagen?)

Jag ifrågasatte tidigare att funktionen var borta, och nu har jag kollat i iTunes, och kan konstatera att den finns kvar, om än lite omgjord.

Konverteringen anpassas numera efter importinställningarna i iTunes. Om importinställningarna är inställda på MP3, så står det "Skapa MP3-version" i menyn. Men om importinställningarna är inställda på AAC, så står det "Skapa AAC-version" i menyn.

Men nu när detta är bevisat och konstaterat, så är det ju fortfarande kopior som skapas, vilket TS skrev redan i inlägg 1, och det blir lite meck efteråt, att få in den nya versionen i spellistor, och att radera originalen. Men det går säkert att lösa med lite AppleScript.

Senast redigerat 2014-07-08 15:43
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-07-08 16:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Konverteringen anpassas numera efter importinställningarna i iTunes. Om importinställningarna är inställda på MP3, så står det "Skapa MP3-version" i menyn. Men om importinställningarna är inställda på AAC, så står det "Skapa AAC-version" i menyn.

Aha, då fick jag ju svar på frågan till sist

  • Medlem
  • 2014-07-08 19:26
Ursprungligen av lappen71:

Jag använder ett annat program för att konvertera till ACC istället dör iTunes.
Sitter inte vid min dator nu och jag kommer inte ihåg namnet

Kanske XLD eller Max?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-07-08 22:08

Jag använder MediaHuman Audio Converter.
http://www.mediahuman.com/audio-converter/

1
Bevaka tråden