Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

30 år gammal Mac packas upp ur förvaring

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter 30 år på vinden startar den här gamla Mac-datorn fortfarande som den ska. Bilderna kommer från en av Apples allra första anställda, Chris Espinosa.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Efter 30 år på vinden startar den här gamla Mac-datorn fortfarande som den ska. Bilderna kommer från en av Apples allra första anställda, Chris Espinosa.

Läs hela artikeln här

Jag hade den sådan "burk" som arbetshäst på jobbet. Jag älskade den! Långt senare hittade jag en likadan "burk" på en loppmarknad för 50 kr. Jag hade en kopia av systemdisketten hemma och slog tlll. Fungerade som om den var ny! Nu sitter jag med nya Apple-prylar och fundera vad jag skall gära med min eMac som vägrar att ge upp.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-07-05 09:29
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Nu sitter jag med nya Apple-prylar och fundera vad jag skall gära med min eMac som vägrar att ge upp.

Har tre gamlingar i vitrinskåp!

Två laserskrivare och en IIfx blev bord liksom en G4, samt div enheter i förråd och källare.

.. har två stycken liknande; en plus och en »annan« .. dock har jag aldrig fått mer fart i dem än en ledsen systemfigur .. krucket är givet att jag inte har en reko systemdiskett ..

.. är det någon som vet ifall det bara är med en samtida 400kb disk som det finns chans att boota? 1.4 mb känns inte troligt men en extern hd (samtida) borde väl ha kunnat köra systemet?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-07-07 14:00
Ursprungligen av johan_ii:

.. har två stycken liknande; en plus och en »annan« .. dock har jag aldrig fått mer fart i dem än en ledsen systemfigur .. krucket är givet att jag inte har en reko systemdiskett ..

.. är det någon som vet ifall det bara är med en samtida 400kb disk som det finns chans att boota? 1.4 mb känns inte troligt men en extern hd (samtida) borde väl ha kunnat köra systemet?

Funkar med HD om systemet är korrekt!

800 kB diskettenheter (standard på Plus) var vanliga, betydligt mer så än 400 kB.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-07-07 14:08

Bra sajt med mycket info om äldre maskiner:
http://lowendmac.com

Det här är nog det bästa sättet att köra en gammal Mac på. Jag tror det var mer än 10 år sedan jag använde en diskett sist.
Du kan antingen köpa ett kit från dem, eller bygga den själv

1
Bevaka tråden