Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera WWDC 2014

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:

Vad hindrar Apple att göra på nytt det de gjorde med macen? Skapa datorn för resten av oss men på 2010.

Då Apple fortfarande hänger kvar vid HFS/HFS+ (som är det sämsta som existerar i moderna operativsystem) så kanske man har lite att jobba på innan man går vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-05 22:35
Ursprungligen av juanito:

Varför måste det vara filer, kan det istället inte vara projekt som du jobbar med. Jag antar flera av de programmen du redan jobbar med använder sig av den logiken trots att du ännu hanterar filer.

Lustigt att du kallar det för projekt. Det är exakt vad Apple kallar det för i FCPX - projekt och bibliotek. Men i själva verket är det filer och mappar så varför förvirra saker? Ett "projekt" kommer ändå vara en koppling av data och dokument. Det kommer du inte bort ifrån.

Mappar, projekt etc — det är ju bara olika namn på en kollektion av något slag, de avgörande begränsningarna med mappar och filer är att de bara existerar på ett ställe i taget, vilket man iofs kan lösa med hard links, och att hanteringen av taggar är lite väl simpel. Nog går båda dessa saker att utveckla alltid, men vill man behålla någorlunda kompabilitet med omvärlden så blir det svårare

Apple har för övrigt gjort en hel del för att lindra filsystemets begränsningar, t.ex. Spotlight, smarta mappar, taggar, versionshantering osv

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-06 01:37

Så för att dra fördel av Familjedelning så ska samtliga (<6) familjemedlemmars Apple ID vara kopplade till samma betalkort?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-06 08:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Lustigt att du kallar det för projekt. Det är exakt vad Apple kallar det för i FCPX - projekt och bibliotek. Men i själva verket är det filer och mappar så varför förvirra saker? Ett "projekt" kommer ändå vara en koppling av data och dokument. Det kommer du inte bort ifrån.

Tyvärr är det så, men jag önskar att vi kunde komma ifrån det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-06 08:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mappar, projekt etc — det är ju bara olika namn på en kollektion av något slag, de avgörande begränsningarna med mappar och filer är att de bara existerar på ett ställe i taget, vilket man iofs kan lösa med hard links, och att hanteringen av taggar är lite väl simpel. Nog går båda dessa saker att utveckla alltid, men vill man behålla någorlunda kompabilitet med omvärlden så blir det svårare

Apple har för övrigt gjort en hel del för att lindra filsystemets begränsningar, t.ex. Spotlight, smarta mappar, taggar, versionshantering osv

Visst är det så, jag önskar dock att vi hade kommit längre än så 2014. Som det är nu bygger vi på en paradigm som är minst 50 år gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-06 12:02
Ursprungligen av keptang:

Då Apple fortfarande hänger kvar vid HFS/HFS+ (som är det sämsta som existerar i moderna operativsystem) så kanske man har lite att jobba på innan man går vidare.

Även om HFS inte helt klarar av dagens problem, är det det filsystem som kan hantera metadata på helt annan nivå än jag känner till något annat system klarar. Tyvärr utnyttjas detta inte väl, Apple använder det delvist för vissa funktioner, men användaren är rätt isolerad från det.

Ursprungligen av reboot81:

Så för att dra fördel av Familjedelning så ska samtliga (<6) familjemedlemmars Apple ID vara kopplade till samma betalkort?

Det verkar så ja.

Ursprungligen av reboot81:

Så för att dra fördel av Familjedelning så ska samtliga (<6) familjemedlemmars Apple ID vara kopplade till samma betalkort?

Jag har inte satt mig in i det, så det här svävar, men detta tror jag inte stämmer.

Jag tror att hela familjen kan ha unika Apple ID med tillhörande betalkort. Sen blir ett av kontona "jokern" som kan dela med sig till de andra. Dock inte tvärt om. Alla kan inte dela med alla.

Ett exempel: Pappa har eget betalkort och köper egna appar/media, samt alla barnspel/familjeunderhållning. Mamma har eget betalkort och köper egna appar/media. Två barn har iOS-enheter men inga betalkort. Pappa bjuder in till Family Sharing (och blir Family Organizer). Mamma kan reggas som Guardian (vilket väl innebär vissa vuxenrättigheter).

Pappa har tillgång till sitt innehåll. Mamma har tillgång till sitt innehåll och hela pappas. Barnen har tillgång till sitt innehåll (som de köper via förälders godkännande och betalkort) och hela pappas (som faller inom åldersgränsen, får man förmoda).
------------

Om det INTE funkar så här, så hade det varit intressant med länkar till information!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har inte satt mig in i det, så det här svävar, men detta tror jag inte stämmer.

Jag tror att hela familjen kan ha unika Apple ID med tillhörande betalkort. Sen blir ett av kontona "jokern" som kan dela med sig till de andra. Dock inte tvärt om. Alla kan inte dela med alla.

Ett exempel: Pappa har eget betalkort och köper egna appar/media, samt alla barnspel/familjeunderhållning. Mamma har eget betalkort och köper egna appar/media. Två barn har iOS-enheter men inga betalkort. Pappa bjuder in till Family Sharing (och blir Family Organizer). Mamma kan reggas som Guardian (vilket väl innebär vissa vuxenrättigheter).

Pappa har tillgång till sitt innehåll. Mamma har tillgång till sitt innehåll och hela pappas. Barnen har tillgång till sitt innehåll (som de köper via förälders godkännande och betalkort) och hela pappas (som faller inom åldersgränsen, får man förmoda).
------------

Om det INTE funkar så här, så hade det varit intressant med länkar till information!

Det där låter vettigt och rimligt

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har inte satt mig in i det, så det här svävar, men detta tror jag inte stämmer.

Jag tror att hela familjen kan ha unika Apple ID med tillhörande betalkort. Sen blir ett av kontona "jokern" som kan dela med sig till de andra. Dock inte tvärt om. Alla kan inte dela med alla.

Ett exempel: Pappa har eget betalkort och köper egna appar/media, samt alla barnspel/familjeunderhållning. Mamma har eget betalkort och köper egna appar/media. Två barn har iOS-enheter men inga betalkort. Pappa bjuder in till Family Sharing (och blir Family Organizer). Mamma kan reggas som Guardian (vilket väl innebär vissa vuxenrättigheter).

Pappa har tillgång till sitt innehåll. Mamma har tillgång till sitt innehåll och hela pappas. Barnen har tillgång till sitt innehåll (som de köper via förälders godkännande och betalkort) och hela pappas (som faller inom åldersgränsen, får man förmoda).
------------

Om det INTE funkar så här, så hade det varit intressant med länkar till information!

Det är inte riktigt min tolkning av det hela. Här står det bl.a. "Once you set up Family Sharing, family members get immediate access to each other’s music, movies, TV shows, books, and apps." vilket i min mening snarare indikerar att alla familjemedlemmar kommer åt alla andra familjemedlemmars köpta innehåll. Ditt påpekade om åldersgränser verkar dock fullt rimligt.

En annan sak som är lite intressant är att man även kommer att kunna skapa konton för de som är under 13 år. Som det är nu så finns det säkert miljontals konton för användare som har en för hög ålder (det finns i alla fall två i min familj...). Undrar om man kommer att kunna rätta upp detta när Family Share går live?

Ursprungligen av HåkanE:

Det är inte riktigt min tolkning av det hela. Här står det bl.a. "Once you set up Family Sharing, family members get immediate access to each other’s music, movies, TV shows, books, and apps." vilket i min mening snarare indikerar att alla familjemedlemmar kommer åt alla andra familjemedlemmars köpta innehåll.

Som texten du hänvisar till är skriven, så håller jag med om att det låter som att alla delar med alla, och att det inte bara är en Organizer som fördelar till övriga.

Men jag tror fortfarande att min tolkning ovan ligger närmare sanningen. I så fall skulle texten du tar upp syfta till att om ett av mina barn köper en app, eller hyr en film (köpet initieras alltså av "barnet"), så kan även jag se filmen eller ladda hem appen sen. Det kan ju tyckas självklart eftersom det är köpt på mitt kort, men det är ändå inte jag som gjort själva inköpet (förutom att jag godkänt det). Detta skulle man kunna kalla "dela med varandra".

Men alltså, eftersom din variant är mer fördelaktig så protesterar jag ju inte om det blir så, men hur skall det då fungera?

---
Sen har ju Apple även slängt in en lite Brasklapp: det är inte alla inköp som är berättigade att delas ut. Men jag hoppas att detta mer är prenumerationer och den typen av inköp, som är tänkta att vara personliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-17 21:33

DP2 ute. Fortfarande lika fult.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-17 21:40
Ursprungligen av acke:

DP2 ute. Fortfarande lika fult.

Har du testat det på en retina-skärm? Det påstås se bättre ut där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-17 22:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Har du testat det på en retina-skärm? Det påstås se bättre ut där.

Nej, och jag har svårt att tro att det jag stör mig på kommer att se bättre på ens då.
En annan sak, varför ens ha kvar den där greenscreen-funktionen i PhotoBooth när den fungerar så pinsamt dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-17 23:11
Ursprungligen av acke:

Nej, och jag har svårt att tro att det jag stör mig på kommer att se bättre på ens då.
En annan sak, varför ens ha kvar den där greenscreen-funktionen i PhotoBooth när den fungerar så pinsamt dåligt?

http://www.macrumors.com/2014/06/17/yosemite-...

Go Dark-mode! Låter lite trasigt i dess nuvarande form. Hoppas på sikt dark-mode gör hela GUI:t mörkt, inte bara menyer.

Ursprungligen av acke:

DP2 ute. Fortfarande lika fult.

Vad är det som du tycker är fult? Jag tycker att det känns rätt bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 22:52

Märkligt nog får jag inte uppdatera till DP2. Förstår inte riktigt varför.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-18 23:14

Vad får du för felmeddelande? Din utvecklarlicens har inte gått ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-19 21:41
Ursprungligen av kenjon:

Vad får du för felmeddelande? Din utvecklarlicens har inte gått ut?

Funderar på om det beror på vår utvecklarlicens precis förnyades. Jag redeema koden från developer.apple.com men fick inte upp något i App Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 11:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det som du tycker är fult? Jag tycker att det känns rätt bra

Grälla färger, olika designspråk på symboler, en massa meningslös genomskinlighet, konstiga grafikval. Påminner min om OS X DP 2.5, väldigt ofärdigt alltså. Just därför jag har stort hopp att det kommer att lösa sig. Antingen till skarpa versionen eller om jag har otur till 10.11.
Återkommer när den skarpa versionen är släppt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 14:52
Ursprungligen av acke:

Grälla färger, olika designspråk på symboler, en massa meningslös genomskinlighet, konstiga grafikval. Påminner min om OS X DP 2.5, väldigt ofärdigt alltså. Just därför jag har stort hopp att det kommer att lösa sig. Antingen till skarpa versionen eller om jag har otur till 10.11.
Återkommer när den skarpa versionen är släppt.

En del av designen i OSX 10.10 är gjord med retina-upplösning i åtanke. Det löser långt ifrån alla problem med GUI:t idag men det kommer se bättre ut och ha avsevärt bättre läsbarhet.

Dock är saker som transparenta ytor som ökar framträdandet av ett operativa GUI precis motsatsen till vad rätt GUI ska vara. Ett GUI ska finnas där men inte störa användaren. Färg drar naturligt till sig uppmärksamhet, att i ett fönster ha massa transparens med ÖKAD saturation är vansinne. För menyer fungerar det ibland om det görs med finess, för ett helt GUI - nej.

Ikoner är även de många osmakligt designade. Framför allt i program som Safari. Att ta bort fönsters "huvud" är också vansinne om man inte har en logisk ersättare. Att sedan vart enda fönster i OS:et har en knapp för "full screen" visar hur ogenomtänkt den nya designen är. Det måste vara 100 eller 1000 ggr vanligare att man vill "optimera" eller "maximera" sitt fönster. Inte köra 20 program fullskärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-22 09:16

För mig kan de gärna få ta bort programmen Komihåg-lappar, Bildinsamling, Dashboard.
Kan gärna ta bort programmen Mission Control, Launch Pad, Time Machine.
Lägga in Ljud/MIDI under Systeminställningar > Ljud och VoiceOver under Systeminställningar > Hjälpmedel.
Baka in Aktivitetskontroll och Systemmeddelanden in i Systeminformation som då kanske ska döpas om.

Småsaker javisst men vem gillar inte ordning och reda.
Ah just det, en sak till, förklara för Adobe att ett program bara behöver ha en symbol i Programmappen, att man inte behöver lägga 8 (!) mappar med olika hjälpprogram i Verktygsprogram. Adobe: Boooou, get of the stage.

Ursprungligen av acke:

Grälla färger, olika designspråk på symboler, en massa meningslös genomskinlighet, konstiga grafikval. Påminner min om OS X DP 2.5, väldigt ofärdigt alltså. Just därför jag har stort hopp att det kommer att lösa sig. Antingen till skarpa versionen eller om jag har otur till 10.11.
Återkommer när den skarpa versionen är släppt.

Ok, jag har minskat ner på genomskinligheten eftersom den störde mig. Sedan så kör jag på en retina MBP så det är kanske därför som det känns bättre för mig.

Färgerna kändes också grälla inledningsvis men det gick snabbt för mig att vänja mig.

Ikonerna som Andre nämner ser jag i princip aldrig. Det är alltid något program som täcker skärmen och Jag startar alltid programmen via Launchpad (eller Spotlight) så jag bryr mig mindre och mindre om hur ikonerna ser ut. De gånger som jag går ut i Findern så är det i princip alltid i en listvy.

Personligen så använder jag LaunchPad mycket. Det tog något år innan jag vande mig men nu så gillar jag det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-22 11:23

Bildinsamling och TimeMachine ska absolut vara kvar, tycker jag. TimeMachine har förändrat Svenssons, många tar nu backup som aldrig gjorde det förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-22 12:46
Ursprungligen av acke:

För mig kan de gärna få ta bort programmen Komihåg-lappar, Bildinsamling, Dashboard.
Kan gärna ta bort programmen Mission Control, Launch Pad, Time Machine.
Lägga in Ljud/MIDI under Systeminställningar > Ljud och VoiceOver under Systeminställningar > Hjälpmedel.
Baka in Aktivitetskontroll och Systemmeddelanden in i Systeminformation som då kanske ska döpas om.

Småsaker javisst men vem gillar inte ordning och reda.
Ah just det, en sak till, förklara för Adobe att ett program bara behöver ha en symbol i Programmappen, att man inte behöver lägga 8 (!) mappar med olika hjälpprogram i Verktygsprogram. Adobe: Boooou, get of the stage.

Att rensa upp bland "verktyg", "program", "systeminställningar" och "system program" borde man verkligen göra.

- Bildinsamling ska definitivt inte tas bort. Möjligt att det ska integreras med ex Finder / OS:et på något snyggare vis.
- Mission Controll ska inte bort men igen så borde det snarare integreras med OS:et än vara ett program.
- Time Machine ska definitivt finnas kvar men igen, aningen ologiskt eventuellt att det är ett program.
- Audio / Midi Setup är märkligt att ha som ett "verktyg". Vissa ljudinställningar finns i system inställningar, vissa kommer man snabbt åt via en ljud menuling osv.
- Apple borde återinföra en "Utseende" panel under systeminställningar. I 10.10 är dessa utspridda på minst tre olika paneler. Doesn't make sense.

Listan kan göras mycket lång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-23 14:42
Ursprungligen av Erik.dv:

Att rensa upp bland "verktyg", "program", "systeminställningar" och "system program" borde man verkligen göra.

- Bildinsamling ska definitivt inte tas bort. Möjligt att det ska integreras med ex Finder / OS:et på något snyggare vis.
- Mission Controll ska inte bort men igen så borde det snarare integreras med OS:et än vara ett program.
- Time Machine ska definitivt finnas kvar men igen, aningen ologiskt eventuellt att det är ett program.
- Audio / Midi Setup är märkligt att ha som ett "verktyg". Vissa ljudinställningar finns i system inställningar, vissa kommer man snabbt åt via en ljud menuling osv.
- Apple borde återinföra en "Utseende" panel under systeminställningar. I 10.10 är dessa utspridda på minst tre olika paneler. Doesn't make sense.

Listan kan göras mycket lång.

Så menar jag så klart. Inte ta bort funktionaliteten utan baka in det. Tror väldigt få går in i Time Machine via Finder-symbolen som ligger i Programmappen.
Man har redan Skrivare och Scanners i Systeminställningar. Låt mig "skapa" en scanner eller kamera där som man sedan kan komma åt via Arkiv i valda program.

And don't get me started på gränssnittet och funktionerna i funktionen Anslut till server...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-04 17:49

Illa illa.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-07-04 18:48
Ursprungligen av acke:

Illa illa.

Grafikfel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-04 20:28
Ursprungligen av mattiL:

Grafikfel?

Nej, bara lite translucent...

Bevaka tråden