Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixa 16:9?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får då och då videoklipp från olika håll, olika format (mp4, wmi osv) och med olika dimensioner (4:3, 16:9, 2,35:1 och Gud vet vad).
Av olika skäl vill jag se dom på TV:n och brukar lägga över dom på en USB-sticka som jag trycker in i dumburken.
Funkar kanon, förutom att klippen blir tillplattade eller utdragna om dom inte råkar ha exakt 16:9 (TV:ns bildförhållande). Vilket är förbaskat irriterande.

Jag har försökt hitta sätta konvertera klippen med Handbrake, QuickTime och fler så att det blir "letterbox" vid 2,35:1 och motsvarande på sidorna när klippen är 4:3 men inte lyckats hitta något verktyg.

Kan någon tipsa om ett enkelt sätt att fixa detta?

Du får beskära klippen du får om det är fel format.

Ursprungligen av keptang:

Du får beskära klippen du får om det är fel format.

Avd. För Meningslösa Svar?;-)

Nej, jag ska inte behöva beskära. Det går att lägga till svarta ytor ovanför/under eller till höger och vänster så att det blir 16:9.

Frågan var hur jag gör detta enklast.

Ursprungligen av Falutjorven:

Avd. För Meningslösa Svar?;-)

Nej, jag ska inte behöva beskära. Det går att lägga till svarta ytor ovanför/under eller till höger och vänster så att det blir 16:9.

Frågan var hur jag gör detta enklast.

iMovie eller motsvarande.

Ursprungligen av Falutjorven:

Avd. För Meningslösa Svar?;-)

Nej, jag ska inte behöva beskära. Det går att lägga till svarta ytor ovanför/under eller till höger och vänster så att det blir 16:9.

Frågan var hur jag gör detta enklast.

Det är bara att göra med imovie t.ex.

Ursprungligen av keptang:

Det är bara att göra med imovie t.ex.

Snälla keptang. Jag uppskattar givetvis att du vill hjälpa. Men du verkar inte ha en susning om vad det handlar om.

Någon annan som kan ge bättre info?

Ursprungligen av Falutjorven:

Snälla keptang. Jag uppskattar givetvis att du vill hjälpa. Men du verkar inte ha en susning om vad det handlar om.

Någon annan som kan ge bättre info?

Du har fått två likadana och fullt användbara svar - nämligen iMovie. Men det är bara den ena du ger dig på att kritisera och avfärda. Känns lite märkligt.

Utöver det tipset så finns det många andra program. Jag brukar använda iMedia Converter.

Du borde berätta vilken version av OS X du kör, och kanske också vilken datormodell du har. Då blir det lättare att ge konkreta tips som verkligen funkar för dig.

Senast redigerat 2014-07-04 07:29
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-04 00:20

Senaste iMovie gör om allt till 16:9, sen om du vill beskära eller lägga till svarta fält väljer du själv.
Har du en klumptv eller nån display som inte kör 16:9, ja då passar inte iMovie. Men vilken klumptv har USB-uttag??
-Vilken tv har du? Har den möjlighet att ändra "size?

Jag förstår det som att du vill låta klippen vara som de är och låta TV:n visa svara, tomma fält där det inte finns någon video. Om filerna ser bra ut på datorn så är det ju TV:n du skall felsöka.

Nästan alla widescreen TV-apparater har ett läge som fyller skärmen med bild, oavsett format, eftersom 70% av TV-användarna annars tror att deras TV är sönder... Det borde finnas en knapp på fjärren som låter dig växla genom din TV:s alla visninsformat: 1:1, zoom, crop, scope, cine-blaj, TV-deluxe, 16:9, letterbox, 4:3 och så vidare...

Det är den knappen du vill åt...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2014-07-24 23:11

Enklast är att göra en svart png i rätt storlek, lägga till den som ett nytt spår i filmen Quicktime pro, placera den rätt i z-led, positionera filmen ovanpå och sedan exportera det hela. Går även att göra en genomskinlig png och lägga som mask om man vill göra om en 4:3 till 16:9.

1
Bevaka tråden