Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel storlek på USB-minnen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte mig några USB-minnen av märket Transcend som levererades idag i storlekarna 8GB och 64GB.
Var färd med att klona äldre minnen i samma storlek då jag får felmeddelande om att diskutrymme inte räcker.

Sandisk-minnet är det gamla. Transcend-minne är de som är inhandlade nya.

Det jag då ser i Disk Utility är att minnet i bytes inte alls är 8GB stor utan lite mindre.

Jämförelsevis gamla minnet.

Har jämfört 64GB-minnet också och det är likadant där.

Visst är det så att i Bytes bör storleken vara korrekt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-03 00:20

Lagringsenheter anger kapacitet på mediets kapacitet, tex skulle en USBpinne med 8GB ha minneskretsar á 8GB.
Sen skall USBpinnen lagra diverse data för själva enheten, tex kan styrkretsen spara info om dåliga områden (minnesceller är inte felfria, ibland går en cell sönder och då markeras den som trasig. Där går det åt lagringsutrymme om att en cell på adress X är trasig, samt att cell X inte längre går att nyttja.)

Transcend skriver:
"In addition it has a memory capacity overhead of between 1 – 3% to allow for:

(1). Firmware
(2). Software applications
(3). Enhanced data storage reliability"

Tackar för den infon.

De har två olika "partition map scheme" vad det nu innebär? Olika formatering/filsystem?Det kanske påverkar också?

Kontentan av det hela är minnet innehåller 8GB men på grund företagets firmware etc etc så blir det mindre diskyta.
Jag får hålla koll på minnen jag köper hädanefter.

Har gått igenom alla stickor jag äger och kan konstatera att skall jag ha ut utrymmet jag köper så får jag nog hålla mig till Sandisk då den stämmer helt när man räknar ytan på 1000.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-03 20:18
Ursprungligen av Borttaget:

Har gått igenom alla stickor jag äger och kan konstatera att skall jag ha ut utrymmet jag köper så får jag nog hålla mig till Sandisk då den stämmer helt när man räknar ytan på 1000.

Hörde jag någon säga U3...

Senast redigerat 2018-07-23 10:22
Ursprungligen av frazze:

Hörde jag någon säga U3...

U3 har med Sandisk att göra.
Jag har inte problem med Sandisk USB-minne.

Så vad är du ute efter?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-07-04 20:23
Ursprungligen av Borttaget:

U3 har med Sandisk att göra.
Jag har inte problem med Sandisk USB-minne.

Så vad är du ute efter?

U3 var en produkt som vi Mac-ägare hade lika stora som störande problem med. Tekniken fungerade inte alls på Mac och dessutom så använde den utrymme på stickan som kunde användas till nyttigare saker. Till slut kröp Sandisk till korset och erbjöd en avinstallerare så att man fick tillbaka all användbart utrymme.

Förstår du nu varför jag gjorde en kommentar på ditt uttalande om att Sandisk var det enda säkra minnet som man inte har problem med?

Senast redigerat 2018-07-23 10:22

Jag förstår din poäng.

Dock inte relevant nu.

1
Bevaka tråden