Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriver inte ut

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-07-02 18:13

Har 2 stationära G5 och den ena med fullt minne och syst 10.5.6. I går ville jag skriva ut via nätverket en webbsida. Men skrivaren Brother Hl4150 CDN pausade utskriften. Fattar inte varför. Har städat ordentligt till och med Diskwarrior, men det hjälpte inte. Installerade om skrivarrutiner, hjälper inte. Sidorna är pausade och om jag försöker häva det så hoppar det genast tillbaka till paus.
Vad göra?
Kan lägga till att det fungerar utmärkt att skriva ut från två andra datorer.

Jag brukar, när det skiter sig, ta bort skrivaren och sedan lägga tillbaka den. Dvs gå in i systeminställningar, markera skrivaren, trycka minus och sedan plus och lägga tillbaka den. Fast det var kanske det du menade när du skrev installerat om skrivardrivrutinerna. I så fall så är ju inte mitt svar mycket att hurra för.
/m

Ursprungligen av torin:

Har 2 stationära G5 och den ena med fullt minne och syst 10.5.6...

1. Vad menar du med "fullt minne"? Menar du att den har så mycket RAM som är möjligt? (Det är alltid bättre att ange siffror än att bara säga "fullt", "högsta" eller "senaste", speciellt när vi inte vet vilken datormodell det är.)
2. Du skriver "den ena", men hur ser det ut med minne och systemversion i den andra?
3. Finns det någon speciell anledning till att du har stannat på 10.5.6? Annars skulle jag rekommendera som första åtgärd att uppdatera till den högsta versionen av 10.5, nämligen 10.5.8?

4. Vilken webbläsare använder du? Vilken version?
5. Har du provat att skriva ut från en annan webbläsare?
6. Har du provat att skriva ut från en annan användare på datorn?
7. Har du provat att skriva ut något annat än just webbsidor?

8. Hur ser nätverket ut? Är det någon skillnad på hur dessa två datorer är anslutna till näterket - jämfört med de två datorer där utskrifterna fungerar?

Senast redigerat 2014-07-03 10:46
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-07-03 13:09

Maskinvaruöversikt:
Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,3
Processornamn: PowerPC G5 (3.0)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer (system): CK442JGVS8J
Maskinvaru-UUID: 00000000-0000-1000-8000-000D936D811A
---------
Maskinvaruöversikt:

Modellnamn: Power Mac G5
Modellidentifierare: PowerMac7,3
Processornamn: PowerPC G5 (3.0)
Processorhastighet: 2 GHz
CPU-antal: 2
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 8 GB
Busshastighet: 1 GHz
Boot ROM-version: 5.1.8f7
Serienummer (system): CK442JGVS8J
Maskinvaru-UUID: 00000000-0000-1000-8000-000D936D811A

I nätverket är dessutom anslutet en PBG4 som kör Tiger, En en Powermac G5 7,3 som körs med 10.4.11 samt ovan nämnda Brotherskrivare.
Jg kör uteslutande med Safari och använder inga andra webbläsare. I den ktuella datorn Safasri 10.0.6

Ursprungligen av torin:

Maskinvaruöversikt:...

Du har lagt ut samma maskinöversikt två gånger. Så det framgår fortfarande inte vad som skiljer ut "den ena".

Men jag inser nu att formuleringen med "den ena" kanske betyder att utskriftsproblemet bara finns på den ena. Och då kan vi strunta i frågorna 1 och 2.

Ursprungligen av torin:

...I den ktuella datorn Safasri 10.0.6

Safari 10.0.6 finns inte. Aktuell version är 7, men om du kör Leopard (OS X 10.5) så är nog Safari-versionen något på 5.x.x.

Ursprungligen av torin:

...Jg kör uteslutande med Safari och använder inga andra webbläsare...

När jag nämner annan användare och annan webbläsare, så menar jag inte att du permanent ska byta användare och webbläsare. Utan jag menar ju i testsyfte, för att se om det blir någon skillnad. Det kan hjälpa oss vidare i felsökningen.

Men för min del blir det ingen mer felsökning i den här tråden...

Du svarar inte på frågan om 10.5.6.
Du svarar inte på frågan om annan användare.
Du avfärdar frågan om annan webbläsare.
Du svarar inte på frågan om hur de olika enheterna är anslutna till nätverket.

Och jag orkar inte tjata fram svar på frågorna, utan jag lämnar hellre tråden innan vi hamnar i luven på varandra igen. Hoppas att någon annan med mer tålamod kan rycka in. Lycka till!

Edit:
Men för er som fortsätter i tråden så kan jag slänga in en fråga till:
9) Gäller det all utskrift av webbsidor på den datorn, eller bara från vissa sajter/hemsidor?

Senast redigerat 2014-07-03 21:54

Återställ utskriftssystemet

Ursprungligen av torin:

Har 2 stationära G5 och den ena med fullt minne och syst 10.5.6. I går ville jag skriva ut via nätverket en webbsida. Men skrivaren Brother Hl4150 CDN pausade utskriften. Fattar inte varför. Har städat ordentligt till och med Diskwarrior, men det hjälpte inte. Installerade om skrivarrutiner, hjälper inte. Sidorna är pausade och om jag försöker häva det så hoppar det genast tillbaka till paus.
Vad göra?
Kan lägga till att det fungerar utmärkt att skriva ut från två andra datorer.

I stället för att bara ta bort skrivaren och lägga till den, testa att återställa utskriftsystemet genom att sekundärklicka i fältet för skrivare i Systeminställningar > Skrivare.

Det är så klart även värt att testa om det fungerar om du ansluter skrivaren direkt mha USB till datorn, samt att dubbelkolla att skrivaren inte är upptagen med andra, eventuellt pausade utskrifter från andra datorer på nätverket.

1
Bevaka tråden