Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder svarar inte

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-28 16:45

Hej,

Har fått ett underligt problem. Varje gång jag gör ett Finder fönster aktiv ser jag badbollen under ca 20 sekunder. I Aktivitetshanteraren visas då att Finder inte svarar. Efter ca 20 sekunder börjar allt fungera som vanligt. Sedan räcker det med att göra ett annat program aktivt (spelar ingen roll vilket) och sedan byta till Finder igen för att den ska hänga sig igen. Otroligt irriterande om man behöver byta mellan Finder och andra program fram och tillbaka. När Finder inte svarar går det alldeles utmärkt att jobba med andra program.

Har MBP, late 2012 som kör 10.9.3. Jag har ingenting kopplat till datorn (inga diskar, mus eller annan periferi).

Några idéer hur man bli kvitt problemet?

Gör en säker start och sedan startar du som vanligt igen.
Samma problem om du loggar in som en annan användare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-28 18:24

Du har ingen nätverksdisk ansluten eller mappning mot någon share på annan dator?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-29 09:11

Det kan vara din hårddisk som håller på och ger sej. I så fall borde du märka samma symtom i andra program med tiden.
Kolla tipsen ovan först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 17:28

Tack för era svar!

Om jag gör en säker start ser jag ingen badboll men datorn är ganska seg i övrigt.

Jag har bara en användarprofil, därför kan jag inte testa andra profiler.

Jag har inga nätverksdiskar som datorn ansluts automatiskt till. Det spelar ingen roll om datorn är ansluten till någon disk eller inte, jag får samma fenomen. Till saken hör att allt fungerade bra förut. Problemet började för några veckor sedan.

Jag har upptäckt samma fenomen även på min iMac. Alltså är det något gemensamt för båda datorer. Det enda jag kan komma på är att jag installerat BitTorrent Sync på båda datorer för några veckor sedan. Dock har jag stängt av programmet och har tagit det bort från listan i Startobjekt. Det syns inte heller under Aktivitetskontroll. Alltså borde programmet inte störa.

Finns det några sätt att ringa in problemet?

Ursprungligen av timofej:

...Jag har bara en användarprofil, därför kan jag inte testa andra profiler...

Och det går ju inte att skapa en ny användare bara för att testa, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-05 17:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och det går ju inte att skapa en ny användare bara för att testa, eller?

Jo, det går men det kräver en ansträngning som jag inte direkt kan se nyttja av. Nu har jag testat i alla fall och i den nyskapade profilen uppkommer inte samma fenomen. Det säger antagligen att någon inställning i min vanliga profil krånglar till. Frågan är vilken.

Ursprungligen av timofej:

Jo, det går men det kräver en ansträngning som jag inte direkt kan se nyttja av. Nu har jag testat i alla fall och i den nyskapade profilen uppkommer inte samma fenomen. Det säger antagligen att någon inställning i min vanliga profil krånglar till. Frågan är vilken.

Ansträngning? Vi har ju bara börjat - första steget i felsökningen.

Och du kan inte se någon nytta? Trots att du med denna enkla test har bevisat att det inte är något fel i ditt operativsystem, och inte något fel på din hårddisk, utan något fel "lokalt" i din användare?

Jösses... Med den inställningen så tackar jag för mig i den här tråden. Lycka till.

Senast redigerat 2014-07-05 18:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-05 18:56
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses... Med den inställningen så tackar jag för mig i den här tråden. Lycka till.

Lika bra det. Min erfarenhet sedan tidigare visar att du inte bidrar med något förutom med otrevligheter.

Ursprungligen av timofej:

Lika bra det. Min erfarenhet sedan tidigare visar att du inte bidrar med något förutom med otrevligheter.

Ett hett tips är att vara mer ödmjuk mot de människor som vill hjälpa dig.

Lycka till med ditt problem.

*** Tråd rensad ***

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-07-07 08:17

Om någon har samma problem har jag löst det på följande sätt:

1. Tryck ner Alt och sedan Go > Library i Finder meny.
2. Ta bort Caches/com.apple.finder mapp.
3. Ta bort följande filer:
Preferences/com.apple.finder.plist
Preferences/com.apple.recentitems.plist
Preferences/com.apple.sidebarlists.plist
4. Jag tog bort även Preferences/com.Bittorrent.Sync.plist

Starta om datorn. Hoppas att det hjälper någon.

Jag har ett lite liknande problem. När jag startar datorn efter att ha haft den avstängd så fungerar allt bra ett tag, ibland några timmar, ibland några minuter, men sedan börjar allt bli väldigt långsamt. Alla kommandon i Finder (slänga filer, stänga fönster osv.) tar lång tid på sig, ibland flera minuter, och öppnar jag en mapp på NASen så kan jag gå och göra något annat medan jag väntar på att den ska visa innehållet. Andra program brukar fungera bra, det är just Finder som slöar. Om jag t.ex. sparar en bild från Photoshop så syns den i öppna/spara-dialogrutan, men inte i Finder-fönstret.
Kollar jag Aktivitetskontroll så tar Finder runt 100% processoraktivitet. Men jag får aldrig upp badbollen.
QuickLook som jag använder hela tiden fungerar väldigt dåligt, även när Finder i övrigt fungerar ok. Ibland visar den bara vita rutor, och även om den visar filen så tar det ofta lång tid innan den gör det, och högupplösta bilder blir ibland suddiga.

Problemen med Finder brukar oftast försvinna efter ett tag, hur lång tid det tar skiftar väldigt och ibland ger jag upp och startar om. Problemen med QuickLook kvarstår dock för det mesta.

Jag skapade en ny användare för att se om problemet kvarstod, och där fungerade allt perfekt, även QuickLook, det var som att sitta vid en annan dator.
Det skumma är att jag hade precis samma problem på min förra dator, och jag återställde medvetet inte backupen därifrån på den nya när jag köpte den bara för att inte få över problemet, men det kom tydligen med ändå.
Är det någon som har en aning om vad det kan bero på? Jag har kastat filerna som timofej föreslog här ovan, men det gjorde ingen skillnad. Jag kan förstås flytta över allt till den nya användaren jag skapade, men det skulle vara kul att luska ut vad det är som skapar problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-08-15 16:14
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Är det någon som har en aning om vad det kan bero på? Jag har kastat filerna som timofej föreslog här ovan, men det gjorde ingen skillnad.

Jag har lyckats att lista ut vilket program orsakade problemet. Du har antagligen ett annat program som spökar. Har du märkt att problemet uppstår efter någon särskild installation?

Ursprungligen av timofej:

Jag har lyckats att lista ut vilket program orsakade problemet. Du har antagligen ett annat program som spökar. Har du märkt att problemet uppstår efter någon särskild installation?

Nä, tyvärr inte. Men nu var det ganska länge sedan problemen började, så jag kommer ju inte ihåg.

Jag har löst mina Finder-problem med att antingen ta bort .plist (samtliga som har ordet finder I namnet) eller att installera en kombouppdatering.

Har slängt ett gäng .plist tidigare. Får se vad som händer när nästa uppdatering släpps.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Har slängt ett gäng .plist tidigare. Får se vad som händer när nästa uppdatering släpps.

Tror du missade en bit av det jag skrev, alt missförstod. Du kan testa med att installera en kombouppdatering, du behöver inte vänta till nästa version av OSX för att kunna göra det.

Jag har ingen aning om det här tipset är till någon hjälp men jag petar in det i diskussionen.

Jag har under väldigt lång tid haft en strulig MacbookPro där Finder uppträder märkligt. Det har även varit totalt omöjligt att starta om datorn. Den fastnar på den grå skärmen med snurrsymbolen sen får jag tvångsavsluta. Jag har provat alla tips om att rensa filer etc men ingen skillnad. För varje uppdatering av OS X har jag hoppats på bättring men det har aldrig hjälpt.

Av en slump upptäckte jag nyligen att mappen Bibliotek/LaunchAgents innehöll några märkliga dolda filer (se bild). En titt inuti en av dessa filer visade att det var exakt samma innehåll som filerna com.apple.FolderActions dvs inställningar för Mappkommandon.

Jag tog bort alla mappkommandon och rensade ut de osynliga filerna. Efter en omstart återskapade jag mappkommandona. Sen försvann allt strul med Finder och jag kan även starta om datorn utan problem. Sedan återställningen har heller inte de dolda filerna återkommit. Jag hade f ö samma dolda filer och problem med omstarter i jobbdatorn. Gissningsvis har någon OS X-uppdatering strulat till den funktionen.

Så om man använder mappkommandon och upplever problem med Finder så kan man prova den här återställningen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tror du missade en bit av det jag skrev, alt missförstod. Du kan testa med att installera en kombouppdatering, du behöver inte vänta till nästa version av OSX för att kunna göra det.

Ah, du menade så. Jag har testat det nu, får se om det hjälper, det brukar ju ibland dröja ett tag innan problemen uppstår som sagt.
Kan redan nu säga att det inte avhjälpte problemet med QuickLook dock.

Nä, installation av kombo hjälpte inte.

Nu löser jag det genom att tvångsavsluta Finder varje gång det händer, det löser det ju tillfälligt i alla fall. Vet inte om det kan ställa till något.

1
Bevaka tråden