Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash-spel slutar fungera på PPC-Mac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppsan!
På Familjedatorn med Mavericks så funkar en gammal flashplayer. Man får ett sedvanligt bombastiskt meddelande om alla miljarder gamla datorer som har flash.
Men på barnens PPC maskin upphör alla flashspel att fungera ett efter ett. Där görs en kontroll gentemot adobe att senaste flashspelaren är installerad annars vägrar spelet T.ex. Drakens Värld (som alltså funkade häromdagen och fortfarande funkar med flash 10 spelare på intelmac) att starta. Det är inte en kompatibilitetskontroll utan ett utestängande.
Har någon av er som pysslar med litet legacy prylar hittat någon väg runt det här?

PS! min misstänksamhet stiger mot adobes syften

PPC Macar har väl inte sålts på 9 år så det är inte så konstigt om det inte utvecklas mjukvara till dessa längre.

Det är nog dags att dessa går i pension.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-28 13:33

Inte utvecklas, nej. Men det som funkade tidigare borde funka fortfarande.
Har TS uppdaterat Flashplayer? Eller har den bara slutat att funka utan att något har gjorts?
Kontrollen mot Adobe kan man ju stänga av...

Uppdatera till senaste version (på alla maskiner som har Flash).

Detta kanske löser det på PPC-maskinen, http://scriptogr.am/nordkril/post/adobe-flash....

Ursprungligen av keptang:

PPC Macar har väl inte sålts på 9 år så det är inte så konstigt om det inte utvecklas mjukvara till dessa längre.

Det är nog dags att dessa går i pension.

Datorn är redan pensionerad. Ingen kräver av den att den ska göra något som inte redan fanns när den var ny. Spelet ifråga är äldre än datorn tror jag. Alla gamla pedagogiska verktyg och barnspel som barnen har den till funkar inte på nyare datorer oavsett märke. Den behöver inte någon ny flashspelare. Adobe vill det för sin marknads skull. Ett led i att Adobe/google samarbetet ska kunna slå tillbaka Apples beslut att motarbeta Flash läste jag mig nyss till när jag googlade Adobes dokument. Barnens gamla spel slutar att funka för att Adobe beslutat "höja medvetenheten om flashnärvaron på nätet" Det är väl trist.

Ursprungligen av keptang:

Uppdatera till senaste version (på alla maskiner som har Flash).

Detta kanske löser det på PPC-maskinen, http://scriptogr.am/nordkril/post/adobe-flash....

En intressant länk.
Den löser det så att maskinen kan köra en flashfil med en tidsenlig player MEN!
Jag följde upp den och det visar sig att Adobe verkligen anstränger sig för att man inte ska kunna se gammalt material med något annat än den senaste spelaren. Man har alltså lurat, bbc och svt att slå på ett onödigt filter som hindrar materialet från att visas med en tidsenlig player. bbc har stängt av det men inte svt. Enligt länkarna så testkörde bbc på en ppc tills det funkade igen. Hur stor är chansen att svt gör det p)
OK! Inget mer drakens värld för barnen. Kanske inte någon stor förlust!

Ursprungligen av kenjon:

Inte utvecklas, nej. Men det som funkade tidigare borde funka fortfarande.
Har TS uppdaterat Flashplayer? Eller har den bara slutat att funka utan att något har gjorts?
Kontrollen mot Adobe kan man ju stänga av...

Går det att stänga av adobes kontroll. Länkarna jag läste gav vid handen att det sker hos svt på något vis. Hur gör man då. Jo jag googlar det nu men du får gärna svara om du vet rakt av.

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Går det att stänga av adobes kontroll. Länkarna jag läste gav vid handen att det sker hos svt på något vis. Hur gör man då. Jo jag googlar det nu men du får gärna svara om du vet rakt av.

Systeminställningar -> Flash Player -> "Kontrollera aldrig om det finns uppdateringar (Rekommenderas inte)".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Systeminställningar -> Flash Player -> "Kontrollera aldrig om det finns uppdateringar (Rekommenderas inte)".

Tack!
Det verkar inte fungera (finns inte någon sådan inställning i gamla versioner vad jag vet). Som bbc diskussionen gav vid handen så sker kontrollen hos, i det här fallet, svt.

Senast redigerat 2014-06-28 15:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-28 18:50

Det är två olika saker. Det vi pratar om är att aldrig uppdatera Flash, i alla fall inte automatiskt. Att du inte kan köra SVT med en gammal version lär vi inte kunna göra något åt. Men jag trodde det var installerade spel tråden gällde.

Drakens Värld är ett spel som finns på SVTs sida.

Ursprungligen av keptang:

Drakens Värld är ett spel som finns på SVTs sida.

Jag fick just en litet hjälpande hand i ett memo från en medarbetare på SVT
SVT har inte den beryktade inställningen som figurerade på bbc. Meddelandet lyder att hacket som presenterats ovan fungerar. Det är bara för mig att göra om och göra rätt.

Tack alla som hjälp till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-29 16:34

Det handlar väl om att Adobe inte vill ta ansvar för när sårbarheter i gamla versioner av Flash blir utnyttjade till att angripa kunder med? Så blir det när det endast finns en leverantör av en miljö och de inte tjänar några pengar på att se till att det fungerar på gamla plattformar.

1
Bevaka tråden