Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blockera främmande som söker kontakt via skype

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man ställa in på skype så att man får ej förfrågningar på samtal från folk som inte finns på min kontaktlista?

  • Medlem
  • 2014-06-27 22:18

Kika i inställningarna för Skype. Det finns något som heter "acceptera endast inkommande samtal från mina kontakter" eller något liknande har jag för mig.

Ursprungligen av Dalle:

Kika i inställningarna för Skype. Det finns något som heter "acceptera endast inkommande samtal från mina kontakter" eller något liknande har jag för mig.

Jag har tittat där på inställningar och alla val är inställda enligt din bild på "kontakter".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-27 22:51

Är det inte kontaktförfrågningar du får då?

Ursprungligen av Vassius:

Är det inte kontaktförfrågningar du får då?

Det är inga namn som tillhör mina kontakter och det är inte första gången det händer.
Så här står det:
Enter a message to introduce yourself.Hi Dear, My name is xxx i was going through some profiles and saw you and I was pushed to upgrade my profile to tell you that I am interested in you contact me at my E:mail, [email protected] so that i will tell you more about my self. and also send my picture to you.
Vill jag blockera så får jag följande svar:
Vill du verkligen blockera xxx
xxx kommer att blockeras bland dina kontakter och kommer inte att kunna kontakta dig.

Det där är inte ett samtal.
Det där är en förfrågan för att kunna lägga till en person i kontaktlistan.

Går ej att stoppa. Du får helt enkelt bara blockera och fortsätta.

Du kan inte stänga av att få kontaktförfrågningar, då kan ju ingen du verkligen känner lägga till dig på Skype. Det enda du kan göra är att blockera oönskade kontakter från att kontakta dig igen.

Tack för svaren. Jag trodde att man kunde hålla Skype mer som en privat sfär än det är på Facebook.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-28 13:07

Visst är det så, Facebook är ett skit att ställa in om man inte vill dela med sej. Det bygger ju på att man ska dela med sej av info.
Skype är ju ett chatprogram. Eller avsåg du FaceBook Messenger?

Ursprungligen av kenjon:

Visst är det så, Facebook är ett skit att ställa in om man inte vill dela med sej. Det bygger ju på att man ska dela med sej av info.
Skype är ju ett chatprogram. Eller avsåg du FaceBook Messenger?

Facebook Messenger vet jag inte riktigt vad det är.
Jag använder inte Skype som chatprogram i och med att man den baseras på eget telefonnr.
Jag håller med att det är svårt att ställa in i facebook. Som t ex att ta bort "följare" som är en variant av "vänner".

Om du inte använder Skype till chat, vad använder du det till?

Ursprungligen av hummel:

Om du inte använder Skype till chat, vad använder du det till?

Antar att TS använder den till videochatt (vilket också är en chat, men jag tror inte TS tänkte på det), alt samtal.

Jag använder Skype för utomlandssamtal med med familj och vänner. Sällan för snabba meddelanden liksom "chat".

Ursprungligen av hummel:

Om du inte använder Skype till chat, vad använder du det till?

Man kan faktiskt ringa till vanlig telefon från Skype. Billigare än att ringa från hemtelefon.

Det finns dock bättre alternativ än skype.

Ursprungligen av Borttaget:

Man kan faktiskt ringa till vanlig telefon från Skype. Billigare än att ringa från hemtelefon.

Det finns dock bättre alternativ än skype.

Jag har en mobiltelefon. Det skulle vara intressant att veta om vilka alternativ som finns.

Senast redigerat 2018-07-23 10:21
Ursprungligen av calinou:

Jag har en mobiltelefon. Det skulle vara intressant att veta om vilka alternativ som finns.

Viber är ett ex.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Viber är ett ex.

Jag har läst lite om viber och har svårt att avgöra att det skulle vara ett bättre alternativ än Skype?

Enda sättet för dig att veta om föreslaget alternativ kan funka för dig är att antingen testa eller läsa allt tillgängligt material på området.

Kan ta mig själv som exempel: När jag funderar på att skaffa något så brukar jag i princip dammsuga nätet efter rescensioner, tester, kommentarer, artiklar etc. Med fördel söker jag med engelska sökfraser eftersom det är på det språket de flesta resultat går att få. Sedan om man blir nöjd m svaren är en annan femma

Om du tex Googlar på "skype vs viber" så får du en mängd resultat att sålla genom

Ursprungligen av Mymac4ever:

Enda sättet för dig att veta om föreslaget alternativ kan funka för dig är att antingen testa eller läsa allt tillgängligt material på området.

Kan ta mig själv som exempel: När jag funderar på att skaffa något så brukar jag i princip dammsuga nätet efter rescensioner, tester, kommentarer, artiklar etc. Med fördel söker jag med engelska sökfraser eftersom det är på det språket de flesta resultat går att få. Sedan om man blir nöjd m svaren är en annan femma

Om du tex Googlar på "skype vs viber" så får du en mängd resultat att sålla genom

Jag googlar alltid innan jag ställer en fråga här. Jag föredrar också att få läsa åsikter från andra förutom att läsa all den information som finns. Vet faktiskt inte vad/hur jag ska jämföra vad gäller dessa program utifrån min frågeställning.

Tillbaks till ämnet nu. Vilka alternativ finns det som är bättre än Skype, och varför är de det? Har @calinou några särskilda krav som spelar in?

*** Tråd rensad ***

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-30 18:24

Line funkar fint, både för chat, telefoni och video.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-30 18:29

Det är just frånvaron av integration som jag tycker saknas. Man måste ha separata konton på Skype, Viber, Tango, Line, Hangouts, ICQ, HeyTell, Messenger, Rebtel, Voxer, förutom iMessage
Jag har i alla fall skippat Facebook....

Tack för all hjälp och förslag! Det var ett väldigt utbud och klart att jag kan bara Skype och det fungerar bra för de ändamål jag behöver. Visserligen hade det varit bättre om det var integrerat men jag klarar mig. Nu vet jag i alla fall hur man blockerar främmande i sin kontaktlista.

1
Bevaka tråden