Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt priset?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en nu MBP 15" retina och funderar på det med det vanliga minnet. Är det värt att uppgradera minnet till 1TB istället för 512gb? Det kostar ju runt 4000:- för att det är flashminne.

Men man har ju av erfarenhet att jag använder väldigt mycket minne när man jobbar med film/bilder. Och man vill ju att minnet ska vara enkelt att få med sig och helst inte ta plats.

Lagringen är det. Om det är värt 4000 kan såklart bara du svara på.

Vet du med dig att du kan komma att använda mer än 512GB så köp 1TB, för du kan inte ångra dig utan att byta dator.

Ursprungligen av keptang:

Vet du med dig att du kan komma att använda mer än 512GB så köp 1TB, för du kan inte ångra dig utan att byta dator.

Utan att bryta garantin i alla fall. Det är väldigt enkelt att ersätta SSDn i MBPr och MBA. Köper du utan Apple Care har du bara ett års garanti och "kan därmed uppgradera efter ett år".

Skulle nog gå på 512 GB SSD och sedan köpa NAS för överblivna slantar.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Utan att bryta garantin i alla fall. Det är väldigt enkelt att ersätta SSDn i MBPr och MBA. Köper du utan Apple Care har du bara ett års garanti och "kan därmed uppgradera efter ett år".

Skulle nog gå på 512 GB SSD och sedan köpa NAS för överblivna slantar.

Sant, och man får betala för både 512GB och 1TB.

Skulle själv också kört 512GB och använt en NAS för lagring av sånt som inte akut behöver vara tillgängligt.

Vill inte vara petimeter men när någon skriver "minne" så är min första tanke Ram-minne. Lämpligt ord i detta sammanhanget hade nog varit "lagring"...

My 2 c

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vill inte vara petimeter men när någon skriver "minne" så är min första tanke Ram-minne. Lämpligt ord i detta sammanhanget hade nog varit "lagring"...

My 2 c

Det rör sig trots allt om sekundärminne

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-27 08:32
Ursprungligen av hansfilipelo:

Det rör sig trots allt om sekundärminne

Ja, i datorböckerna från 70-talet pratade man om primärminne och sekundärminne.

Nu för tiden tycks den allmänna konventionen vara "minne" respektive "lagring".

Ursprungligen av Vassius:

Ja, i datorböckerna från 70-talet pratade man om primärminne och sekundärminne.

Nu för tiden tycks den allmänna konventionen vara "minne" respektive "lagring".

Står fortfarande så i böckerna kan jag säga

Ursprungligen av hansfilipelo:

Står fortfarande så i böckerna kan jag säga

Säger ju endel om hur dåligt uppdaterade dessa är :/

Ursprungligen av Mymac4ever:

Säger ju endel om hur dåligt uppdaterade dessa är :/

'
OffT:

Det är nog rätt rent definitionsmässigt så inte så att böckerna inte är uppdaterade.

1
Bevaka tråden