Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Systemkrav hdd?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nu en macbook med 10.6.7 och skall snart förnya mig. Jag använder nu Lightroom och alla bilder finns i den interna disken.
I kommande mac skall jag jobba med bilder från en extern disk och vill då redan nu flytta alla bilder från den gamla datorn till den nya externa hdd.
Jag har tittat på en G-Technology G-Drive 3 TB Thunderbolt External Hard Drive, den kräver 10.7.

Min fråga: Eftersom jag har 10.6.8, vad / blir det problem att få den och fungera men min gamla macbook (white)?

Att den kanske inte fungerar. Ser inte varför den inte skulle göra det, men gör den inte det så vet du varför.

Säger tillverkaren att det är ett visst systemkrav så kanske det ligger något bakom det.

Du kan nog få reda på svaret direkt på tillverkarens supportforum; http://support.g-technology.com/phpbb3/

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-26 19:27

Men varför?
Du har inte vare sig Thunderbolt eller USB 3.0 på din Macbook, vilken (avsevärt billigare) USB 2.0-disk som helst borde fungera lika bra.

Ursprungligen av mattiL:

Men varför?
Du har inte vare sig Thunderbolt eller USB 3.0 på din Macbook, vilken (avsevärt billigare) USB 2.0-disk som helst borde fungera lika bra.

TS ska byta dator.

  • Medlem
  • 2014-06-26 19:29
Ursprungligen av mattiL:

Men varför?
Du har inte vare sig Thunderbolt eller USB 3.0 på din Macbook, vilken (avsevärt billigare) USB 2.0-disk som helst borde fungera lika bra.

Kanske för att TS ska köpa en ny dator? Nya datorer har Thunderbolt och då är det trevligt om också disken har det.

Om jag ska gissa varför hårddisklådan kräver 10.7 så är det nog för att det inte fanns drivrutiner för Thunderbolt innan dess? Så tror jag iaf, men om det finns Firewire eller USB så funkar det säkert utmärkt för att föra över datan från den gamla maskinen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-26 21:32

Oops, missade det..

Ursprungligen av Dalle:

Om jag ska gissa varför hårddisklådan kräver 10.7 så är det nog för att det inte fanns drivrutiner för Thunderbolt innan dess? Så tror jag iaf, men om det finns Firewire eller USB så funkar det säkert utmärkt för att föra över datan från den gamla maskinen.

Det är nog därför. Lådan har väl USB3 också och det bör funka fint.

  • Medlem
  • 2014-06-26 21:34

Precis.

Ursprungligen av Dalle:

Kanske för att TS ska köpa en ny dator? Nya datorer har Thunderbolt och då är det trevligt om också disken har det.

Om jag ska gissa varför hårddisklådan kräver 10.7 så är det nog för att det inte fanns drivrutiner för Thunderbolt innan dess? Så tror jag iaf, men om det finns Firewire eller USB så funkar det säkert utmärkt för att föra över datan från den gamla maskinen.

Det vore ju skitbra om det bara är drivrutiner thunderbolt det hänger på....
visst kan man fråga tillverkaren men jag tror inte de vågar lova ngt.

Ursprungligen av plenty69:

Det vore ju skitbra om det bara är drivrutiner thunderbolt det hänger på....
visst kan man fråga tillverkaren men jag tror inte de vågar lova ngt.

Kör på, köper du den på nätet i Sverige så har du 14 dagars ångerrätt.
Men den lär funka.

  • Medlem
  • 2014-06-26 22:06

Glöm bara inte att skriva här och berätta hur det gick.

Kollat med supporten och får svaret + flera länkar:
"Thank you for contacting the HGST and G-Technology technical support center Europe. If the Mac is a legacy Mac with 10.6.8 that cannot see external drives over 2.2 TB, then you might not be able to see the full 3 TB capacity, or use the drive"

ytterligare ett svar från annan support.
"Thanks for posting. While usb 3 is backwards compatible with usb 2 the 10.7 is needed for the driver for the newer controller chip the drive uses. All the drivers are provided by the operating system and the drivers for this unit were not included until 10.7."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-01 10:56

Det senare var något nytt. Jag har nog aldrig hört att ett chip i en hårddisklåda inte stöds av äldre OS. OSet pratar ju inte med chippet, utan via USB...

Ursprungligen av kenjon:

Det senare var något nytt. Jag har nog aldrig hört att ett chip i en hårddisklåda inte stöds av äldre OS. OSet pratar ju inte med chippet, utan via USB...

Nu har jag skaffat en uppdatering och beställt hårddisken, nu ska de väll funka....återkommer.

Hårddisken funkar finns med de nya uppdateringarna i datorn. Hoppas nu det blir lika enkelt den dagen jag byter mac (snart).

1
Bevaka tråden