Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

popup reklam i Firefox

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom man inte kan blockera alla popup-reklam så undrar jag vart de hamnar efter de har dykt upp. Hur kan man se ifall det finns sådana pop-up reklam bakom i Firefox? De hjälper i varje fall inte att minimera Firefox fönstret.

Ursprungligen av calinou:

...hjälper i varje fall inte att minimera Firefox fönstret.

Hur gör du när du minimerar? Minimerar du enbart det aktiva fönstret, eller hela Firefox?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur gör du när du minimerar? Minimerar du enbart det aktiva fönstret, eller hela Firefox?

Jag klickar på den gula minimeringsknappen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-25 14:40

Adblock Plus blockar allt (har iaf inte fått nån popup det senaste året) för mig på senaste Firefox.
En popup är ett fönster. Alla fönster för Firefox ligger i "Fönster"menyn. Kika där.

Ursprungligen av calinou:

Jag klickar på den gula minimeringsknappen.

Om du då inte ser några andra Firefox-fönster, så finns där nog inga "popup-fönster". Såvida du inte har minimerat dem också.

Senast redigerat 2014-06-25 15:01
Ursprungligen av reboot81:

Adblock Plus blockar allt (har iaf inte fått nån popup det senaste året) för mig på senaste Firefox.
En popup är ett fönster. Alla fönster för Firefox ligger i "Fönster"menyn. Kika där.

Tack för tipset . Jag har nu installerat Adblock Plus.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-25 20:48
Ursprungligen av calinou:

Eftersom man inte kan blockera alla popup-reklam så undrar jag vart de hamnar efter de har dykt upp. Hur kan man se ifall det finns sådana pop-up reklam bakom i Firefox? De hjälper i varje fall inte att minimera Firefox fönstret.

Ursprungligen av calinou:

Tack för tipset . Jag har nu installerat Adblock Plus.

Då undrar jag lite vad var det du använde för program att blockera popups tidigare när du tydligen inte kunde blockera alla?

Ursprungligen av lappen71:

Då undrar jag lite vad var det du använde för program att blockera popups tidigare när du tydligen inte kunde blockera alla?

Antagligen den funktion som är inbyggd.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-25 21:11
Ursprungligen av lappen71:

Då undrar jag lite vad var det du använde för program att blockera popups tidigare när du tydligen inte kunde blockera alla?

Inget program, men en bock i inställningar:

Ursprungligen av lappen71:

Då undrar jag lite vad var det du använde för program att blockera popups tidigare när du tydligen inte kunde blockera alla?

Även om det finns en bock på blockera pop-up (som Firefox har själva aktiverat) så kommer det upp sådana fönster ibland. Jag ville egentligen inte blockera eftersom det kan påverka att man missar viktiga sådana pop-up funtioner. Så här skriver de i Firefox:
"Att blockera popup-fönster kan leda till problem på en del webbplatser: En del webbplatser, t.ex. en del banker, använder popup-fönster för vissa viktiga funktioner. Om du blockerar alla popup-fönster kommer du att gå miste om dessa. För att låta vissa webbplatser använda popup-fönster medan du blockerar alla andra kan du lägga till de webbplatserna till en lista på godkända platser Blockering av popup-fönster fungerar inte alltid: Även om Firefox blockerar de flesta popup-fönster, kan vissa webbplatser, även om de blockeras, använda andra metoder för att visa popup-fönster."

Jag fick precis nu igen via Netflix en sådan pop-up ruta som försvann spårlös bakom någonstans. Det är nog inte ett "fönster" eftersom det inte finns något spår av det under menyn "fönster".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-25 21:55
Ursprungligen av calinou:

Jag fick precis nu igen via Netflix en sådan pop-up ruta som försvann spårlös bakom någonstans. Det är nog inte ett "fönster" eftersom det inte finns något spår av det under menyn "fönster".

Jag har inställt i Safari att pop ups öppnar i en flik istället och jag har då aldrig varit med om att Netflix vill skapa en ny flik.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har inställt i Safari att pop ups öppnar i en flik istället och jag har då aldrig varit med om att Netflix vill skapa en ny flik.

i stället för vad?
Det är väl första gången att det kommer upp en sådan ruta i Netflix. Det var i samband med att man skulle svara på en frågeformulär om vilka genrer man föredrar.

Ursprungligen av calinou:

i stället för vad?....

Öppnas i ny flik i stället för nytt fönster.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Öppnas i ny flik i stället för nytt fönster.

?

Ursprungligen av calinou:

?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som egentligen menas med första alternativet? Jag har provat med eller utan bock och det blir ingen skillnad.
"Öppna nya flikar i stället för nya fönster"?

Ursprungligen av calinou:

Vad är det som egentligen menas med första alternativet? Jag har provat med eller utan bock och det blir ingen skillnad.

Med bock:
Om du klickar på en länk som ska öppna ett nytt fönster, så kommer sidan att öppnas i samma fönster i en ny flik.

Utan bock:
Om du klickar på en länk som ska öppna ett nytt fönster, så kommer sidan att öppnas i ett nytt fönster.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-26 12:22
Ursprungligen av calinou:

Vad är det som egentligen menas med första alternativet? Jag har provat med eller utan bock och det blir ingen skillnad.
"Öppna nya flikar i stället för nya fönster"?

Eftersom du installerat Adblock tar det över funktionen och då spelar det ingen roll hur du bockar i.
Så fungerar det alla fall på Safari.

Ursprungligen av lappen71:

Eftersom du installerat Adblock tar det över funktionen och då spelar det ingen roll hur du bockar i.
Så fungerar det alla fall på Safari.

Vad har detta att göra - beträffande länkar - med pop-up reklam?
Jag menar att sådana pop-up brukar komma upp utan att man klickar på någonting.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-27 23:58
Ursprungligen av calinou:

Vad har detta att göra - beträffande länkar - med pop-up reklam?
Jag menar att sådana pop-up brukar komma upp utan att man klickar på någonting.

Saker som poppar upp av sig själv tyder på digital ohyra. -Har du några udda tillägg?

Ursprungligen av reboot81:

Saker som poppar upp av sig själv tyder på digital ohyra. -Har du några udda tillägg?

Här är de tillägg jag har:

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-29 18:34
Ursprungligen av calinou:

Vad har detta att göra - beträffande länkar - med pop-up reklam?
Jag menar att sådana pop-up brukar komma upp utan att man klickar på någonting.

Du har redan fått svar på din fråga i tråden

Ursprungligen av lappen71:

Du har redan fått svar på din fråga i tråden

Tack att du förtydligar... ^_^;

Ursprungligen av calinou:

Eftersom man inte kan blockera alla popup-reklam så undrar jag vart de hamnar efter de har dykt upp. Hur kan man se ifall det finns sådana pop-up reklam bakom i Firefox? De hjälper i varje fall inte att minimera Firefox fönstret.

Nu har jag fått en sådan popup igen! Se bifogat. Det går inte att stänga den. Ifall jag trycker på bakåtknappen i Firefox så försvinner den. Var hamnar den egentligen?
I fall jag trycker på framåt knappen så dyker det upp igen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-29 23:33

Den "hamnar" ingenstans. Klickar du på bakåtknappen är den borta. Eller rättare, den ligger kvar i cachen, ifall du tänker dej att klicka på framåt igen
Går du vidare till andra sidor så sparas ny information i cachen, så det är inget du behöver tänka på. Det är bara en tillfällig lagring.

Ursprungligen av calinou:

...Ifall jag trycker på bakåtknappen i Firefox så försvinner den. Var hamnar den egentligen?
I fall jag trycker på framåt knappen så dyker det upp igen...

Inte konstigt alls - om man inser att det finns olika sorters popup.

1. Sådana som öppnas i ett nytt fönster (eller flik).
2. Sådana som läggs in ovanpå innehållet inne i det aktiva fönstret (eller fliken).

Just den du visar här är av typ 2, gissar jag. Den ligger alltså som en del av innehållet i din aktiva flik. Ungefär som en bild som lägger sig ovanpå den vanliga hemsidan du tittar på - i samma fönster (samma flik).

Om du backar till föregående sida, så är den inte där, för då kommer du kanske till en helt annan hemsida, som inte visar den bilden/rutan.
Och om du går framåt igen, så ligger den förmodligen där igen, ovanpå den hemsidan, för den är ju en del av innehållet på den hemsidan.

Om du väljer "Blockera popup" i Firefox eller Safari, så lär det inte göra någon nytta gällande popup av typ 2. För att slippa sådana så är det nog någon form av annonsblockerare som krävs.

Ursprungligen av calinou:

...Det går inte att stänga den...

Den här typen av popup-rutor brukar ha någon form av stängningslänk - kanske ett kryss i ena hörnet, eller en länk där det står "close" (eller liknande).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inte konstigt alls - om man inser att det finns olika sorters popup.

1. Sådana som öppnas i ett nytt fönster (eller flik).
2. Sådana som läggs in ovanpå innehållet inne i det aktiva fönstret (eller fliken).

Just den du visar här är av typ 2, gissar jag. Den ligger alltså som en del av innehållet i din aktiva flik. Ungefär som en bild som lägger sig ovanpå den vanliga hemsidan du tittar på - i samma fönster (samma flik).

Om du backar till föregående sida, så är den inte där, för då kommer du kanske till en helt annan hemsida, som inte visar den bilden/rutan.
Och om du går framåt igen, så ligger den förmodligen där igen, ovanpå den hemsidan, för den är ju en del av innehållet på den hemsidan.

Om du väljer "Blockera popup" i Firefox eller Safari, så lär det inte göra någon nytta gällande popup av typ 2. För att slippa sådana så är det nog någon form av annonsblockerare som krävs.

Den här typen av popup-rutor brukar ha någon form av stängningslänk - kanske ett kryss i ena hörnet, eller en länk där det står "close" (eller liknande).

Tack för förklaringen. Det gick inte att stänga...fanns inget kryss någonstans. Den kom från IMDb. Nu är den i alla fall borta .

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-07-31 23:48
Ursprungligen av calinou:

Tack för förklaringen. Det gick inte att stänga...fanns inget kryss någonstans. Den kom från IMDb. Nu är den i alla fall borta .

En tydligare (större) skärmdump hade vart nyttig, och kanske hade den då visat att "popupen" visat att den var på själva hemsidan, dvs inget fönster utan ett objekt på en webbsida.
Men jag klandrar dig inte, det vissa sidor får det verkligen se ut som om det är ett eget fönster. Vissa kan man tom ta tag i och dra runt.

1
Bevaka tråden