Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Växla mellan aktiva program fungerar inte som önskat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Firefox fönstret är konstant överst för en del program jag har igång när jag växlar till via CMD/tabb. T ex: man ser bara menyraden på MS Word. För att få fram hela MS Word fönstret så måste jag klicka på ikonen via Dock-fältet.
Förutom detta problem så har jag ViewNX2 aktiv men den kommer inte fram vare sig jag trycker CMD/tabb eller via Dock-fältet.
Vad är det som inställning som har blivit fel?

Ursprungligen av calinou:

...För att få fram hela MS Word fönstret så måste jag klicka på ikonen via Dock-fältet...

Jag gissar att du har minimerat Word-fönstret genom att klicka på den gula "pluppen".

I så fall är mitt tips att använda "Göm" (Cmd-H) i stället för "Minimera", så funkar nog Cmd-Tab bättre.

Ursprungligen av calinou:

...den kommer inte fram vare sig jag trycker CMD/tabb eller via Dock-fältet.

Hur får du fram den då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-25 12:50

Det är nog ingen inställning som ändrats utan bara det faktum att du just då inte har några fönster öppna i de andra programmen förutom Firefox. När du via Cmd-Tab växlar till ett annat program (så att man ser dess menyrad) så blir väl Firefox-fönstret grått/inaktivt? Alltså, det ligger egentligen "under" men det finns inget annat programs fönster att gömmas under. Du får öppna nytt fönster via någon av programmets menyval (t.ex arkiv > nytt dokument) eller som i fallet med just Word så ger ett klick på dock-ikonen att man får upp "dokumentgalleriet".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag gissar att du har minimerat Word-fönstret genom att klicka på den gula "pluppen".

I så fall är mitt tips att använda "Göm" (Cmd-H) i stället för "Minimera", så funkar nog Cmd-Tab bättre.

Hur får du fram den då?

Det var nog minimerat av misstag. Jag upptäckte att fönsterna hamnade i högersidan av dockfältet.
jag lyckades via CMD-H få fram ViewNX2 så det funkar bra. Dock hade den hängt sig vilket kan vara en förklaring till att det inte gick att aktivera det.
Tack för hjälpen!

Ursprungligen av IngoX:

Det är nog ingen inställning som ändrats utan bara det faktum att du just då inte har några fönster öppna i de andra programmen förutom Firefox. När du via Cmd-Tab växlar till ett annat program (så att man ser dess menyrad) så blir väl Firefox-fönstret grått/inaktivt? Alltså, det ligger egentligen "under" men det finns inget annat programs fönster att gömmas under. Du får öppna nytt fönster via någon av programmets menyval (t.ex arkiv > nytt dokument) eller som i fallet med just Word så ger ett klick på dock-ikonen att man får upp "dokumentgalleriet".

Jag trodde väl som du beskriver att MS Word var aktiv utan att jag hade ett dokument som var öppnat men så var inte fallet. Dokumentet var på dock-fältet vilket innebär att man såg bara menyraden via cmd/tabb. Detta visste jag inte om....

1
Bevaka tråden