Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 15" Mid-2012: Tjut och knaster i hörlursutgången.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-06-22 18:13

Hej!

MBP'n är väl så gott som ny, kanske 3 månader. Märker att det det ofta (alltid i stort sett) är ett högpitchat ljud som som typ går uppåt i skalan, för att sen försvinna...och typ börja om (har jag för mig). Det "poppar" och/eller knastrar även till då och då. Då jag vill kunna använda maskinen för bland annat film och ljud, så känns ju detta väldigt sorgligt och inte så "pro". Kollade på Apples Forum, och jajamensan - jag var inte ensam. Hade jag kontaktat Apple så hade de väl sagt att de aldrig hört om problemet. Nåväl. Dock verkar det inte finnas en tydlig och given lösning.

Måste jag lämna in den, och i så fall vad gör de åt problemet? Byter de kontakten, eller kollar jordning eller byter moderkortet tro? Har du eller någon du känner råkat ut för detta "fenomen" ?

Mvh!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-22 19:58
Ursprungligen av Nifo:

Hej!

MBP'n är väl så gott som ny, kanske 3 månader. Märker att det det ofta (alltid i stort sett) är ett högpitchat ljud som som typ går uppåt i skalan, för att sen försvinna...och typ börja om (har jag för mig). Det "poppar" och/eller knastrar även till då och då. Då jag vill kunna använda maskinen för bland annat film och ljud, så känns ju detta väldigt sorgligt och inte så "pro". Kollade på Apples Forum, och jajamensan - jag var inte ensam. Hade jag kontaktat Apple så hade de väl sagt att de aldrig hört om problemet. Nåväl. Dock verkar det inte finnas en tydlig och given lösning.

Måste jag lämna in den, och i så fall vad gör de åt problemet? Byter de kontakten, eller kollar jordning eller byter moderkortet tro? Har du eller någon du känner råkat ut för detta "fenomen" ?

Mvh!

Aldrig hört talas om, själv har jag haft min MBP sedan januari 2011 och är supernöjd! Om du upplever problem med din dator, vänd dig i första hand till de du köpte den från.

  • Medlem
  • 2014-06-23 17:25

Jag ville alltså mest kolla om någon annan har upplevt detta problemet. Naturligtvis tar jag datorn till min ÅF för service om det skulle visa sig att det inte är en inställningsfråga, eller något man kan lösa på ett snabbt sätt. Datorn köptes sent, så garanti finns ett bra tag till.

Ursprungligen av Nifo:

Jag ville alltså mest kolla om någon annan har upplevt detta problemet. Naturligtvis tar jag datorn till min ÅF för service om det skulle visa sig att det inte är en inställningsfråga, eller något man kan lösa på ett snabbt sätt. Datorn köptes sent, så garanti finns ett bra tag till.

Av ren nyfikenhet; varför undrar du om andra har haft samma problem? Du skriver även själv att du har läst på Apples supportforum om problemet. Var inte det svar nog?

  • Medlem
  • 2014-06-23 18:29

Ja, det var värst vad nyfiken i struten du verkar vara! Nä då, men lite underligt uppfattar jag nog ditt inlägg.

Brukar inte bli ifrågasatt på detta vis vare sig när jag ställer frågor eller själv hjälper andra här på forumet. Tråkigt att bemött med en frågeställning som din. Vet inte om det är det allmänna forumklimatet just nu, men själv trodde jag att kommentaren som du nyss skrev mer hör hemma på sajter som Flashback där det i det konstanta verkar vara "rätt sak" att klanka, klandra och fördumma.

Istället för att komma för långt från trådens fråga, så undrar jag om någon här på 99mac forumet har stött på problemet, hur man gick tillväga för att lösa det och på vilket sätt det löstes. Har man inget att tillföra i frågan så kanske man inte ska posta ett svar, vad vet jag.

Vett och etikett, tack.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Ja, det var värst vad nyfiken i struten du verkar vara! Nä då, men lite underligt uppfattar jag nog ditt inlägg.

Brukar inte bli ifrågasatt på detta vis vare sig när jag ställer frågor eller själv hjälper andra här på forumet. Tråkigt att bemött med en frågeställning som din. Vet inte om det är det allmänna forumklimatet just nu, men själv trodde jag att kommentaren som du nyss skrev mer hör hemma på sajter som Flashback där det i det konstanta verkar vara "rätt sak" att klanka, klandra och fördumma.

Istället för att komma för långt från trådens fråga, så undrar jag om någon här på 99mac forumet har stött på problemet, hur man gick tillväga för att lösa det och på vilket sätt det löstes. Har man inget att tillföra i frågan så kanske man inte ska posta ett svar, vad vet jag.

Vett och etikett, tack.

/Fredrik

Jag frågade för att jag misstänkte att det var något "extra" du vill få ut då du själv skrev att du hade läst på apples supportsidor där flera skrev att de upplevde samma problem som dig. Så varför frågar du då här om du redan har fått din frågeställning bekräftad, tänkte jag.

Sen att det faktiskt är du som "klanka, klandra och fördumma" på grund av min välvilja, ja, det är ju lustigt

Har märkt detta själv ibland. Kan bero på att processorn belastas för hårt, grafikkortet eller kanske på någon strömsparfunktion.

Ursprungligen av Perobous:

Har märkt detta själv ibland. Kan bero på att processorn belastas för hårt, grafikkortet eller kanske på någon strömsparfunktion.

När ljudet falerar så är det oftast processorn som sätter stop. Vanligt vid musikproduktion och klen hårdvara/dåligt arbetssätt.

  • Medlem
  • 2014-06-23 22:05

Klen hårdvara och dåligt arbetssätt? Intressant... Visste inte att det påverkade hur ljudkretsar och eventuell dålig isolering av komponenter yttrar sig, vilket jag misstänker kan vara fallet. Arbetssättet i mitt fall är att jag lyssnar på musik, eller vad som helst från datorns ljud-ut. Kanske nåt med da-omvanling, vette sjutton. Har hittat en lösning och det är att köra externt ljudkort, men det blir lite överkurs. Hittade även något om folk som löst det med en kabel emellan. Men det är störande då det inte ska vara en massa pop-ljud och vinande toner alls. Har väl lite otur med min maskin bara. Men som sagt....har lång garanti kvar, vilket är bra. Skulle Apple säga något i stil med att det beror på mitt arbetssätt (koppla in hörlurar till hörlursuttaget och lyssna) så skulle jag bli förvånad. Mer troligt är att de säger att det "aldrig hört talas om felet", vilket de heller kanske inte har. Användare kanske accepterar det som jag anser vara ett fel. Nej...nu måste fotbollen kollas vidare här...

Ha en fin kväller!

  • Medlem
  • 2014-06-23 22:59
Ursprungligen av Perobous:

Har märkt detta själv ibland. Kan bero på att processorn belastas för hårt, grafikkortet eller kanske på någon strömsparfunktion.

Hej! Har funderat på detta med grafikkortet. Det sitter väl två grafikkretsar i moderna makar; en för "dagligt" arbete (intel) och en för mer intensiva grafiska beräkningar (i mitt fall ett 650m från Nvidia). Kan det vara något "meck" dessa emellan tro? Mitt ljud finns där i stort sett hela tiden när jag har hörlurar anslutna, eller i vart fall så startar ljudet snart efter att jag kopplat in mina lurar.

Hör gärna av dig igen om du kommer närmare på vad du tror kan vara en lösning.

Må gott!

Ursprungligen av Nifo:

Hej! Har funderat på detta med grafikkortet. Det sitter väl två grafikkretsar i moderna makar; en för "dagligt" arbete (intel) och en för mer intensiva grafiska beräkningar (i mitt fall ett 650m från Nvidia). Kan det vara något "meck" dessa emellan tro? Mitt ljud finns där i stort sett hela tiden när jag har hörlurar anslutna, eller i vart fall så startar ljudet snart efter att jag kopplat in mina lurar.

Hör gärna av dig igen om du kommer närmare på vad du tror kan vara en lösning.

Må gott!

Det ska inte ha något med grafiken att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-24 13:10
Ursprungligen av Nifo:

ett högpitchat ljud som som typ går uppåt i skalan, för att sen försvinna...och typ börja om

Får mig att tänka på en kondensator som laddas upp och ur...

Skillnad i fenomenet med laddkabeln i eller ur?

1
Bevaka tråden