Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorägare får tillbaka tv‑avgift

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-17 18:35
Ursprungligen av zinned:

Ah du, skärp dig nu.

Du kommer och kommenterar ett inlägg från mig som var riktat till kenjon när du bevisligen inte har läst de tidigare inläggen, eller inte förstått det som har skrivits, och sedan skriker du dig hes över saker som redan är konstaterade? Jag har förstått precis vad det handlar om, vilket vi har rett ut i tråden. Du däremot, kommer nu i efterhand kommer in och börjar dividera på ett ämne som det redan har satts punkt för.

Mig veterligen så får man kommentera vilka inlägg man vill utan att fråga om lov.
Hade du och Kenjon någon sorts privat konversation hade pm varit mer lämplig.
Men visst ska komma ihåg det till nästa gång.

Sluta skvätta sand på varandra nu. Jag går in i tråden när nya inlägg kommit i tron att de ska innehålla något intressant, inte ert privata sandlådekrig.

Det vore kanske bättre om alla betalade TV avgift? Vare sig man har TV eller inte.

Ursprungligen av nittionio:

Det vore kanske bättre om alla betalade TV avgift? Vare sig man har TV eller inte.

Om alla skulle ha dem pengarna över absolut.

  • Medlem
  • 2014-06-18 06:46
Ursprungligen av nittionio:

Det vore kanske bättre om alla betalade TV avgift? Vare sig man har TV eller inte.

Vad dumt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-18 10:51
Ursprungligen av reze:

Vad dumt.

Varför då? Du betalar redan nu för många saker som du inte utnyttjar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-18 11:04
Ursprungligen av lappen71:

Varför då? Du betalar redan nu för många saker som du inte utnyttjar.

Två fel gör ju inte ett rätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-18 11:08
Ursprungligen av zinned:

Två fel gör ju inte ett rätt.

Så du tycker att betala för sjukvård genom skattsedeln är fel?
Eller du kanske vill ha ett elitiskt system som usa där dom fattiga och svaga blir mer utslagna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-18 11:12
Ursprungligen av lappen71:

Så du tycker att betala för sjukvård genom skattsedeln är fel?
Eller du kanske vill ha ett elitiskt system som usa där dom fattiga och svaga blir mer utslagna.

När har jag påstått det? Aldrig.

Jag svarade på ditt uttalande om att man betalar redan för saker man inte nyttjar - jag utnyttjar sjukvård.

För att lämna detta och gå tillbaka till det vettiga, det är alltid bäst att i största möjliga mån kunna välja själv vilka utgifter man vill dra på sig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-18 11:19
Ursprungligen av zinned:

När har jag påstått det? Aldrig.

Jag svarade på ditt uttalande om att man betalar redan för saker man inte nyttjar - jag utnyttjar sjukvård.

För att lämna detta och gå tillbaka till det vettiga, det är alltid bäst att i största möjliga mån kunna välja själv vilka utgifter man vill dra på sig.

Jag har inte sagt att du påstått någonting utan jag ställde en fråga för att få reda på.
För ditt svar på mitt inlägg kunde tolkas på det sättet att du ansåg det.

Jag är för ett solidariskt samhälle där alla hjälper alla och då är jag beredd på att betala för saker jag själv inte utnyttjar genom skattsedeln.
Sen om det är rätt väg att gå med tv-avgiften är jag inte kvalificerad att avgöra men att kunna titta på tv är inte en rättighet.

Men frågan är om ALLA betalade för tv-licens genom skattsedeln om det blev samma summa som nu?
Eftersom det är fler som kommer betala kanske det inte är nödvändigt att den ska vara så hög.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-18 11:38
Ursprungligen av lappen71:

Jag har inte sagt att du påstått någonting utan jag ställde en fråga för att få reda på.
För ditt svar på mitt inlägg kunde tolkas på det sättet att du ansåg det.

Jag är för ett solidariskt samhälle där alla hjälper alla och då är jag beredd på att betala för saker jag själv inte utnyttjar genom skattsedeln.
Sen om det är rätt väg att gå med tv-avgiften är jag inte kvalificerad att avgöra men att kunna titta på tv är inte en rättighet.

Men frågan är om ALLA betalade för tv-licens genom skattsedeln om det blev samma summa som nu?
Eftersom det är fler som kommer betala kanske det inte är nödvändigt att den ska vara så hög.

Vissa grundläggande saker så som sjukvård, infrastruktur, etc är ju saker som alla ska bidra till och gör så genom skatten.

För övrigt är jag inte för att det ska vara något upplägg där alla solidariskt ska betala för alla möjliga tjänster. Jag som individ ska inte behöva sponsra andra personers tjänsteutnyttjande om jag inte själv väljer att göra så.

  • Medlem
  • 2014-06-18 13:06
Ursprungligen av lappen71:

Varför då? Du betalar redan nu för många saker som du inte utnyttjar.

Ta två betala för tre?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-18 14:48
Ursprungligen av lappen71:

J
Men frågan är om ALLA betalade för tv-licens genom skattsedeln om det blev samma summa som nu?
Eftersom det är fler som kommer betala kanske det inte är nödvändigt att den ska vara så hög.

Den skulle kunna vara mycket lägre, dels fler som betalar och dels behövs inte rånartjänst. Vet inte hur mycket de kostar, men all administration, kontrollanter etc lär vara en bra slant.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-06-18 17:28
Ursprungligen av Json_81:

Eller som flera sagt, så berättar du inget för dem.
Du behöver inte svara om de ringer och knackar de på har de ingen rätt att gå in.

Numera brukar de dölja sitt nummer!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-19 15:19
Ursprungligen av jas:

Numera brukar de dölja sitt nummer!

Man behöver inte svara på dolda nummer

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-19 18:51
Ursprungligen av Json_81:

Man behöver inte svara på dolda nummer

Nästa dolda nummer som ringer kan vara ens livs erbjudande. Skulle aldrig kunna låta bli att svara, är för nyfiken för att låta bli.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-19 20:37
Ursprungligen av joakimo:

Nästa dolda nummer som ringer kan vara ens livs erbjudande. Skulle aldrig kunna låta bli att svara, är för nyfiken för att låta bli.

Rätt osannolikt

Vad går TV avgoften till? Hur utnyttjas pengarna?

Ursprungligen av nittionio:

Vad går TV avgoften till? Hur utnyttjas pengarna?

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanl...

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR)

Vem ska annars finansiera oberoende media tycker ni?

Ursprungligen av nittionio:

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR)

Vem ska annars finansiera oberoende media tycker ni?

SVT, SR och UR kan med fördel finansieras via skatten.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-06-22 13:48
Ursprungligen av nittionio:

Radio- och tv-avgiften finansierar public service, det vill säga programbolagen:

Sveriges Television (SVT)
Sveriges Radio (SR)
Sveriges Utbildningsradio (UR

Samt Radiotjänst, skulle vara intressant se hur stor deras administration är av den totala omsättningen, och jämföra vad det skulle kosta lägga det som en kostnad alla bidrar till, typ som kyrkoavgift.

Ursprungligen av jas:

Samt Radiotjänst, skulle vara intressant se hur stor deras administration är av den totala omsättningen, och jämföra vad det skulle kosta lägga det som en kostnad alla bidrar till, typ som kyrkoavgift.

Kyrkoavgiften är inte obligatorisk, går du ur Svenska kyrkan behöver du inte betala den. Begravningsavgift är obligatorisk däremot (om du är folkbokförd i Sverige).
Kanske hade man kunna göra som man gör med grundlagsförändringar, att det måste vara ett val mellan två likadana beslut.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-06-22 16:09
Ursprungligen av suddgummi:

Kyrkoavgiften är inte obligatorisk, går du ur Svenska kyrkan behöver du inte betala den. Begravningsavgift är obligatorisk däremot (om du är folkbokförd i Sverige).
Kanske hade man kunna göra som man gör med grundlagsförändringar, att det måste vara ett val mellan två likadana beslut.

Menade begravningsavgift!

Bevaka tråden