Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avslutar ni program när ni är klara med dem?

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis som rubriken lyder så undrar jag om ni avslutar ett program när ni är klara med det. T.ex. Safari eller har ni det öppet i bakgrunden? Jag har en vana att stänga av allt förutom Mail men funderar på om det gör någon nytta att t.ex. stänga av Safari efter varje session. (Självklart förstår jag att det inte är bra att ha igång tunga program som photoshop hela tiden)

Har man tillräckligt med RAM så ser jag ingen anledning att stänga av saker.

Ursprungligen av keptang:

Har man tillräckligt med RAM så ser jag ingen anledning att stänga av saker.

Har du något program i menu bar eller hur har du koll på hur mycket ram du har?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-21 20:58

Bli klar med Safari? Den använder man ju hela tiden.

Men nej, jag brukar inte stänga program. Även om de startar ganska snabbt på min rMBP så har jag tillräckligt med RAM för att låta dem tuffa på i bakgrunden. Jag har alltid Safari, Chrome, Photoshop, Lightroom och Xcode igång, plus några småprogram. Märker ingen skillnad mot att bara ha Safari öppet t.ex.

Ursprungligen av koffas:

Har du något program i menu bar eller hur har du koll på hur mycket ram du har?

Hur mycket minne som är installerat kan du se i Systeminfo.
Hur mycket minne som för tillfället är ledigt behöver man sällan bry sig om. Hantering och fördelning av minne sköter OS X åt dig.

Hur mycket minne har du i din dator?

Ursprungligen av koffas:

Har du något program i menu bar eller hur har du koll på hur mycket ram du har?

Nej, har inget program som visar det, har koll på hur det ser ut och sitter med 16GB RAM.
Man märker om det blir segt nånstans, då kan man börja kolla.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur mycket minne som är installerat kan du se i Systeminfo.
Hur mycket minne som för tillfället är ledigt behöver man sällan bry sig om. Hantering och fördelning av minne sköter OS X åt dig.

Hur mycket minne har du i din dator?

8 gb just nu. Utöver mail har jag alltid igång Alfred och backups både online och lokalt.

Använder ni externa fläktar? Jag kan märka att om jag har igång Photoshop ett tag och samtidigt t.ex. Tweetbot och safari så börjar datorn spinna och kännas varm.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-21 22:17
Ursprungligen av koffas:

Precis som rubriken lyder så undrar jag om ni avslutar ett program när ni är klara med det. T.ex. Safari eller har ni det öppet i bakgrunden? Jag har en vana att stänga av allt förutom Mail men funderar på om det gör någon nytta att t.ex. stänga av Safari efter varje session. (Självklart förstår jag att det inte är bra att ha igång tunga program som photoshop hela tiden)

Varför då? Använder du inte programmet drar det ingen kraft.

Ursprungligen av koffas:

8 gb just nu...

Då behöver du inte bry dig. Låt OS X ta hand om minneshanteringen åt dig.

(Och enheten är GB, inte gb)

Ursprungligen av koffas:

...om jag har igång Photoshop ett tag och samtidigt t.ex. Tweetbot och safari så börjar datorn spinna och kännas varm.

Programmen har ingen (eller minimal) påverkan på fläktar och temperatur när de inte är aktiva.

Ursprungligen av koffas:

Precis som rubriken lyder så undrar jag om ni avslutar ett program när ni är klara med det. T.ex. Safari eller har ni det öppet i bakgrunden? Jag har en vana att stänga av allt förutom Mail men funderar på om det gör någon nytta att t.ex. stänga av Safari efter varje session. (Självklart förstår jag att det inte är bra att ha igång tunga program som photoshop hela tiden)

Betyder det att ni alltid har 20-30 program igång? Bläddrar ni mellan program med cmd + tab? Vart ligger dessa program? Stänger ni mer dem med qmd + w men har fortfarande igång programmet i bakgrunden?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-22 08:33

Jag har 5-10 igång, gömmer dem ibland med Cmd-h, växlar med Cmd-Tab.

Ursprungligen av koffas:

Precis som rubriken lyder så undrar jag om ni avslutar ett program när ni är klara med det. T.ex. Safari eller har ni det öppet i bakgrunden? Jag har en vana att stänga av allt förutom Mail men funderar på om det gör någon nytta att t.ex. stänga av Safari efter varje session. (Självklart förstår jag att det inte är bra att ha igång tunga program som photoshop hela tiden)

Jag stänger i princip aldrig något program. Växlar med cmd-tab alternativt kör via launchpad (dvs: på samma sätt som om jag skulle öppna programmet men hoppar då direkt till det redan öppnade programmet). Borde väl köra via Mission Control men det fungerar så bra med att Launchpad så jag glömmer alltid bort att Mission Control finns.

Ursprungligen av koffas:

Betyder det att ni alltid har 20-30 program igång?...

Ja, om man även räknar programmen i menyraden, så blir det nog ca 15-20.

Ursprungligen av koffas:

...Bläddrar ni mellan program med cmd + tab?...

Ja.

Ursprungligen av koffas:

...Vart ligger dessa program?...

Vad menar du med den frågan? De ligger i Program-mappen, såklart.

Eller menar du varifrån programmen startas? I så fall är svaret: Antingen via genvägar i Docken, eller via Alfred.

Ursprungligen av koffas:

...Stänger ni mer dem med qmd + w men har fortfarande igång programmet i bakgrunden?

Nej, nästan aldrig Cmd-W.

Jag gömmer programmen med Cmd-H i stället. (Jag har lagt in en gest på min trackpad för detta)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om man även räknar programmen i menyraden, så blir det nog ca 15-20.

Ja.

Vad menar du med den frågan? De ligger i Program-mappen, såklart.

Eller menar du varifrån programmen startas? I så fall är svaret: Antingen via genvägar i Docken, eller via Alfred.

Nej, nästan aldrig Cmd-W.

Jag gömmer programmen med Cmd-H i stället. (Jag har lagt in en gest på min trackpad för detta)

Cmd+h var svaret på frågan. Hur lägger nan in nya gester på sin trackpad?

Jag avslutar i regel alltid mina program när jag har använt dem klart. Jag ser ingen anledning till att de ska ligga och skräpa i bakgrunden, även om de inte tar någon nämnvärd kraft från min maskin.

Ursprungligen av koffas:

...Hur lägger nan in nya gester på sin trackpad?

BetterTouchTool

http://blog.boastr.net/

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-22 11:17

Många av dom program jag använder stängs av när jag trycker på den röda "pluppen" som tex iPhoto.
Dom andra som inte göra det stänger jag ner helt om jag inte vet med mig att jag ska använda det mer under dagen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

BetterTouchTool

http://blog.boastr.net/

Gillart, men om man det finns den "gesture" man är ute efter, vad gör man då? T.ex. skulle jag vilja "spread" mina fingrar inifrån och ut för att förstora ett program till helskärmsläge, men det verkar inte finnas spread som alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-22 17:52

EN fråga som hör till detta är vad det är för skillnad på att klicka i röda pluppen jämfört med cmd-Q?

Dessutom undrar jag vart men får en bra översikt på alla kortkommandon?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-22 18:36

Normalt sett stängs fönstret men programmet avslutas inte, om man klickar på den röda pluppen. Bra om man har fler fönster öppna i vissa program. Varför Apple har gått ifrån sina egna riktlinjer, och avslutar en del program med den röda pluppen vet jag inte.

Ursprungligen av xms67:

EN fråga som hör till detta är vad det är för skillnad på att klicka i röda pluppen jämfört med cmd-Q?

Dessutom undrar jag vart men får en bra översikt på alla kortkommandon?

Kan detta vara något för dig? (Jag har inte provat själv)
http://macworld.idg.se/2.1038/1.468181/genvag-till-macens-snabbkommandon

Ursprungligen av kenjon:

Normalt sett stängs fönstret men programmet avslutas inte, om man klickar på den röda pluppen. Bra om man har fler fönster öppna i vissa program. Varför Apple har gått ifrån sina egna riktlinjer, och avslutar en del program med den röda plusen vet jag inte.

CMD+W avslutar dessutom kalkylatorn och iPhoto som ex.

Så det borde snarare innebära att programmen inte är gjorda för att köras i bakgrunden och därför stänger av likadant när man trycker på röda pluppen.

Jag undrar.....Man ska väl stänga av Wi-fi:n och fälla in locket när man inte använder datorn på flera timmar?

Ursprungligen av calinou:

Jag undrar.....Man ska väl stänga av Wi-fi:n och fälla in locket när man inte använder datorn på flera timmar?

Inget man behöver göra. Läs här vad Apple säger om hur man ska hantera batteriet:
http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.h...

Ursprungligen av calinou:

Jag undrar.....Man ska väl stänga av Wi-fi:n och fälla in locket när man inte använder datorn på flera timmar?

Man kanske vill att datorn ska vara vaken/aktiv.

Och det går ju att ställa in så att datorn går i viloläge efter en viss tid, utan att man stänger locket.

Så svaret är: Nej, man måste inte stänga locket.

Och att stänga av wifi innan man stänger locket är totalt onödigt. Varför gör du det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kanske vill att datorn ska vara vaken/aktiv.

Och det går ju att ställa in så att datorn går i viloläge efter en viss tid, utan att man stänger locket.

Så svaret är: Nej, man måste inte stänga locket.

Och att stänga av wifi innan man stänger locket är totalt onödigt. Varför gör du det?

Har man inte stängt av sin Webbläsare och har massa sidor som är öppnade under hela natten då ska man väl stänga av wi-fi?

Ursprungligen av calinou:

Har man inte stängt av sin Webbläsare och har massa sidor som är öppnade under hela natten då ska man väl stänga av wi-fi?

Nej, varför skulle man göra det?

Kanske möjligtvis om man surfar via mobilnätet, och har en begränsad mängd surf på sitt abonnemang, och man är rädd att webbläsaren ska stå och förnya sidor hela natten.

Men i så fall räcker det ju att sätta datorn i vila (t.ex genom att stänga locket). Att först stänga av wifi innan man sätter datorn i vila är totalt onödigt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, varför skulle man göra det?

Kanske möjligtvis om man surfar via mobilnätet, och har en begränsad mängd surf på sitt abonnemang.

Men i så fall räcker det ju att sätta datorn i vila (t.ex genom att stänga locket). Att först stänga av wifi innan man stänger locket är totalt onödigt.

Ok! då är det väl onödigt även av säkerhetsskäl?

Ursprungligen av calinou:

Ok! då är det väl onödigt även av säkerhetsskäl?

Ja, om datorn är i viloläge så är ju allt (i princip) avstängt ändå. Så att stänga av wifi före är onödigt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-23 10:05

Det är som att släcka kylskåpslampan innan man stänger kylskåpsdörren.
De nyaste Macarna har PowerNap (heter det så?), som kan väcka datorn mitt i natten och uppdatera sej själv. Den funktionen "förstör" man om man slår av WiFi. Men precis som Jesper säger, det kan ju finnas surftak som gör att man inte vill att den ska uppdatera själv mitt i natten. Då kan det vara en orsak till att slå av WiFi.

Bevaka tråden