Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken processor i nya MBA?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-30 17:37

Jag har tänkt att köpa en ny MBA inom kort. Hade hoppats på lite större uppdatering kring juni och då slå till. Men nu blev det inte så...

Det jag funderar på är vilken processor som är värt att köpa? Jag planerar för en 13" 256 GB SSD, 8 GB RAM. Jag är ganska nöjd med min mid -12 med standardprocessor. Det enda som stör är att jag alltid tyckt att den reagerar lite långsamt på vissa kommandon. Men det har jag aldrig relaterat till processorn. Det jag menar är te.x. om man markerar ett stycke och sedan klickar med två fingrar så tar det en mikrosekund för lång tid enligt mig. Inget som egentligen stör. Mer en skönhetsfläck. Annars är det surfa, skriva word och exceldokument samt lite ppt. Samt använda iPhoto och en del andra mer enkla saker. Det leder väl till att standardprocessorn borde räcka? Men som sagt, jag stör mig på denna mikrofördröjning i vissa situationer där man ger ett kommando, enklast beskrivet ovan. Bör det leda till att köpa den snabbare processorn?

Om man jämför standardprocessorn från mid 12 med den nuvarande/nya standardprocessorn, hur mycket bättre är den?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-30 18:10

Mid 12 standard CPU ger 6105 i Geekbench 2. Mid 13 ger 5946 resp. 7284.

Tror du ska kika på vad som orsakar den här mikrofördröjningen, har du provat med ett nytt "rent" användarkonto? Kör du med blåtandsmus? Finns fördröjningen även när du använder tangentbordet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-30 18:54
Ursprungligen av reboot81:

Mid 12 standard CPU ger 6105 i Geekbench 2. Mid 13 ger 5946 resp. 7284.

Tror du ska kika på vad som orsakar den här mikrofördröjningen, har du provat med ett nytt "rent" användarkonto? Kör du med blåtandsmus? Finns fördröjningen även när du använder tangentbordet?

Kan du förklara de där siffrorna? Är mid 13 långsammare än sin föregångare? Sedan är min tanke den som presenterades igår.

Vad gäller fördröjningen så gäller det vid användande av styrplattan. Så var det från dag ett. Upplevde det tydligt mot min då 2 år gamla pc. Och om jag tittar på pc:n på jobbet så finns inte den fördröjningen(mus). Sedan är den så liten att den inte stör egentligen. Och nu har jag vant mig vid den. Ibland tänker jag dock på den. Och inför denna post testade jag och då finns den där. Markera ett stycket, klicka med två fingrar på styrplattan och notera att det tar en extra 1/100-del eller två innan dialogrutan kommer upp. Så är det på min i alla fall. Har alltid trott/tänkt att det ska vara så. Lite irriterande men inte mer än så. Och när denna MBA köptes i juni/juli -12 så var det en tydlig fördröjning jämfört med pc:n inköpt 2010. Inte gjort något alls för att åtgärda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-30 19:58
Ursprungligen av xms67:

Kan du förklara de där siffrorna? Är mid 13 långsammare än sin föregångare? Sedan är min tanke den som presenterades igår.

Vad gäller fördröjningen så gäller det vid användande av styrplattan. Så var det från dag ett. Upplevde det tydligt mot min då 2 år gamla pc. Och om jag tittar på pc:n på jobbet så finns inte den fördröjningen(mus). Sedan är den så liten att den inte stör egentligen. Och nu har jag vant mig vid den. Ibland tänker jag dock på den. Och inför denna post testade jag och då finns den där. Markera ett stycket, klicka med två fingrar på styrplattan och notera att det tar en extra 1/100-del eller två innan dialogrutan kommer upp. Så är det på min i alla fall. Har alltid trott/tänkt att det ska vara så. Lite irriterande men inte mer än så. Och när denna MBA köptes i juni/juli -12 så var det en tydlig fördröjning jämfört med pc:n inköpt 2010. Inte gjort något alls för att åtgärda.

Nej, men finns att läsa om här.
Den här fördröjningen, har du upplevt den på andra Macar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-02 13:51
Ursprungligen av reboot81:

Nej, men finns att läsa om här.
Den här fördröjningen, har du upplevt den på andra Macar?

Har inte provat någon annan Mac... Men om jag nu markerar den hör meningen och klickar med två fingra för att kunna kopiera meningen tar det ca.. 0,6-0,7 sekunder innan dialogrutan kommer upp. Klart ovetenskaplig mätmetod. Det är tillräckligt långt för att jag ska reagera.

Ursprungligen av xms67:

Har inte provat någon annan Mac... Men om jag nu markerar den hör meningen och klickar med två fingra för att kunna kopiera meningen tar det ca.. 0,6-0,7 sekunder innan dialogrutan kommer upp. Klart ovetenskaplig mätmetod. Det är tillräckligt långt för att jag ska reagera.

Så är det på alla Macar jag provat, reagerar också på det. Kanske finns någon inställning för att ta bort ligger, har inte kollat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-02 16:44

Då släpper vi det där med fördröjningen och ser om någon kan utveckla för en okunnig hur mycket bättre processorn mid -14 är jämfört med mig -12? Finns det någon begriplig, översiktlig text tror ni? Och finns det något att vinna på att ta den snabbare processorn? Drar den mer ström?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-03 11:24

Någon som kan länka till en sida där man överskådligt kan se vilka processorer som sitter i de olika MBA genom historien(ganska kort historia...)?

  • Medlem
  • 2014-05-03 11:36

Jag har en MBA av förra modellen med en i7 (Late 2012, early 2013? Vet inte vad den räknas som). Det som jag upplever som den största skillnaden mellan min i7a och kompisens i5a av samma modell är att min fläkt varvar betydligt mer än hennes.
Vad ska du ha datorn till? Musik, surf, mail och att surfa med? I så fall är mitt förlag att välja i5an. Risken att du märker någon skillnad i prestanda under de förutsättningarna är minimala. Risken att dina öron märker skillnaden är desto större.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-03 12:53
Ursprungligen av xms67:

Någon som kan länka till en sida där man överskådligt kan se vilka processorer som sitter i de olika MBA genom historien(ganska kort historia...)?

Inte direkt överskådligt, men strukturerat åtminstone: http://everymac.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-03 15:36
Ursprungligen av Vassius:

Inte direkt överskådligt, men strukturerat åtminstone: http://everymac.com

Perfekt! Tack!!

Någon som kan utveckla skillnaden mellan i5 mid 12 och mid 13? Frekvensen går ned från 1,8 till 1,3. Men jag antar att det var något annat som gjorde att farten ökade men batteriförbrukningen minskade? Eller kom den ökade batterikapaciteten från något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 10:35

Tänkte runda av tråden med att berätta att jag köpte en MBA med i5 processorn och 8 GB RAM samt 256 GB SSD.

Om jag jämför med min mid -12 med standardprocessor och 8 GB RAM så är den något snabbare. Jag har inga behov av någon jätte prestanda och har gjort väldigt amatörmässiga jämförelser. Men alla program öppnas något snabbare. En hemsida laddas något snabbare. Man måste ha datorerna bredvid varandra och klicka samtidigt för att det ska märkas. Men i alla lägen är den nya något snabbare.

Batteriet håller klart längre. Betydande skillnad. Och här får man väl räkna in att batteriet på den gamla var två år vilket måste ha tagit ned kapaciteten. Även om det inte var särskilt tydligt när jag använde den.

Skulle jag rekommendera någon att byta från mid -12 till mid -14? Svaret är nej. Det är trevliga förbättringar men det motiverar inte ett köp. Jag köpte dels för att jag hade valt en för liten hårddisk och dels för att hustrun behövde en ny dator. Och då kunde jag hellre köpa en ny åt mig och låta henne ärva den gamla.

Men i det läge jag var så är jag alltså mycket nöjd. Nöjd baserat på de förutsättningar som gällde för mig.

1
Bevaka tråden