Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte längre klicka fil/mapp för namnändring

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I alla tider har det ju varit halvkänsligt att klicka en fil eller en mapp för att kunna ändra dess namn vilket jag gör ganska ofta för att bl.a. ta bort svenska tecken, mellanslag och annat knytt. Hamnar pekaren lite fel så öppnas filen istället.

Men på sistone har det blivit snudd på omöjligt. Hur jag bär än mig åt eller hur noga jag placerar pekaren lyckas jag kanske två eller tre gånger av hundra. Otroligt frustrerande.

Har OS 10.6.8.

Vad kan detta bero på?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 18:25

Klicka först på filen, tryck sedan retur så kan du ändra filnamnet.

Vad har du för dator?
Om det är en Macbook Pro så kan det vara touchplattan som påverkas av ett batteri som sväller och ställer till det med muspekandet.

Ursprungligen av mattiL:

Klicka först på filen, tryck sedan retur så kan du ändra filnamnet.

Nä. Det funkar lika dåligt/sällan.

Ursprungligen av mattiL:

Vad har du för dator?
Om det är en Macbook Pro så kan det vara touchplattan som påverkas av ett batteri som sväller och ställer till det med muspekandet.

Sorry, glömde nämna det. En MacPro G5. Vanlig stationär alltså.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-20 20:07
Ursprungligen av Falutjorven:

Nä. Det funkar lika dåligt/sällan.

Då kanske din enterknapp glappar.
Provat med ett annat tangentbord?

Ursprungligen av Falutjorven:

... En MacPro G5. Vanlig stationär alltså.

Det finns inget som heter Mac Pro G5.

Antingen är det Power Mac G5, eller så är det Mac Pro.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns inget som heter Mac Pro G5.

Antingen är det Power Mac G5, eller så är det Mac Pro.

Ber om ursäkt. Mac Pro.

Ursprungligen av reboot81:

Då kanske din enterknapp glappar.
Provat med ett annat tangentbord?

Nej, inte provat med annat tangentbord.
Alltså, problemet är inte att enter inte funkar, utan att det nästan aldrig går att klicka på en fil/mapp i Finder så att fil/mappnamnet markeras och så att man kan ändra. Har funkat under alla år, men sedan nån månad tillbaka jävlas det.

Det borde alltså inte ha en skvatt med tangentbordet att göra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-20 23:41
Ursprungligen av Falutjorven:

I alla tider har det ju varit halvkänsligt att klicka en fil eller en mapp för att kunna ändra dess namn vilket jag gör ganska ofta för att bl.a. ta bort svenska tecken, mellanslag och annat knytt. Hamnar pekaren lite fel så öppnas filen istället.

Men på sistone har det blivit snudd på omöjligt. Hur jag bär än mig åt eller hur noga jag placerar pekaren lyckas jag kanske två eller tre gånger av hundra. Otroligt frustrerande.

Har OS 10.6.8.

Vad kan detta bero på?

Jag undrar hur du gör egentligen? På din beskrivning låter det som om det vore en precisionsövning, men så ska det ju inte vara.

1) Markera filen med ett klick.
2) Flytta markören en liten bit i sidled.
3) Klicka på filnamnet igen.
4) Nu kan du ändra filnamnet.

Är det den biten som inte fungerar, menar du? Funkar för mig 100 gånger av 100, problemet är snarare åt andra hållet; att jag råkar flytta pekaren under dubbelklick så att jag får upp namnbytesfältet istället för att öppna filen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-21 19:41

Som skrivs ovan, klicka en gång på ikonen (behöver inte alls vara rakt på filnamnet), och tryck på Enter.

Ursprungligen av Falutjorven:

I alla tider har det ju varit halvkänsligt att klicka en fil eller en mapp för att kunna ändra dess namn vilket jag gör ganska ofta för att bl.a. ta bort svenska tecken, mellanslag och annat knytt. Hamnar pekaren lite fel så öppnas filen istället.

Men på sistone har det blivit snudd på omöjligt. Hur jag bär än mig åt eller hur noga jag placerar pekaren lyckas jag kanske två eller tre gånger av hundra. Otroligt frustrerande.

Har OS 10.6.8.

Vad kan detta bero på?

Samma problem har jag i MS Outlook. Ibland hjälper det att använda styrplattan i stället för musen. Prova också att trycka på cmd samt bindestreck för att zooma in.

Ursprungligen av calinou:

cmd samt bindestreck för att zooma in.

För det första så zoomar man UT, inte IN, med det kommandot.

Och för det andra så fungerar de kommandona bara i vissa program. De funkar inte i Finder där hans problem är. (Det finns ju zoom-funktioner i Finder också, men då gäller andra kommandon.)

Och för det tredje så behöver man nog inte zooma in för att kunna klicka på en fil eller mapp i Finder. Som någon skrev tidigare i tråden, så krävs det inte speciellt mycket precision för att pricka rätt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För det första så zoomar man UT, inte IN, med det kommandot.

Och för det andra så fungerar de kommandona bara i vissa program. De funkar inte i Finder där hans problem är. (Det finns ju zoom-funktioner i Finder också, men då gäller andra kommandon.)

Och för det tredje så behöver man nog inte zooma in för att kunna klicka på en fil eller mapp i Finder. Som någon skrev tidigare i tråden, så krävs det inte speciellt mycket precision för att pricka rätt.

Jag zoomar in med det kommandot. Varför ska ha de olika kommandon och i så fall vilka är det man använder i Finder?
Jag prickar rätt.

Ursprungligen av calinou:

Jag zoomar in med det kommandot....

Nej, bindestreck (minus) zoomar UT, inte IN. Om det zoomar IN hos dig, så har du själv ändrat betydelse på kommandot i inställningarna.

Ursprungligen av calinou:

...vilka är det man använder i Finder?

Kolla Systeminställningar --> Hjälpmedel --> Zoom.

Senast redigerat 2014-06-23 14:48

Jag använder ex. engelskt OSX och "CMD+" och sedan "CMD-" zoomar ut och in som standard för mig.
Detta när man nollställer hela shortkey-menyn.

Så nej behöver då inte vara något man ändrat.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag använder ex. engelskt OSX och "CMD+" och sedan "CMD-" zoomar ut och in som standard för mig.

Nej, i alla program där jag har sett en zoomfunktion så betyder plus att zooma in, och minus att zooma ut.

Plus zoomar in, sakerna i fönstret blir större, man kommer närmare.
Minus zoomar ut, sakerna i fönstret blir mindre, man kommer längre ifrån.

Så fungerar det i Firefox, Outlook, Photoshop, m.fl.

I vilket eller vilka program menar du att det fungerar tvärtom?

Senast redigerat 2018-07-23 10:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Plus zoomar in, sakerna i fönstret blir större, man kommer närmare.
Minus zoomar ut, sakerna i fönstret blir mindre, man kommer längre ifrån.

Så fungerar det i Firefox, Outlook, Photoshop, m.fl.

Likadant för mig.

Jag som var otydlig med att inte noggrant tänka på vilken följd jag plitade ner det i.

EDIT skippa mina kommentarer då de är helt onödiga för tråden
Jag får börja läsa två ggr.

1
Bevaka tråden