Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 6 kan få barometer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kodrader funna i Xcode och IOS 8 tyder på att kommande Apple-enheter kan komma utrustade med barometer för att mäta altitud och väder.

Läs hela artikeln här

Jag noterar att ni sätter samma rubrik som 9to5mac, där artikeln kommer ifrån(?).

För mig känns det rätt självklart att det är nya handledsprodukten som kommer att ha barometer… och kanske iPhone (med det skulle jag inte satsa pengar på).

Undrar vad dom menar med altimeter (är det en separat sensor?). Man kan idag få höjdinformation från GPS:en (iOS före 8 tror jag inte visar höjd alls).

En barometer för att mäta höjd är väl inte så bra? Den måste kalibreras mot ett referensvärde (så vitt som jag vet).

Ursprungligen av The Real Viking:

Undrar vad dom menar med altimeter (är det en separat sensor?).

Jag tror bara att man avser tillämpningen att avläsa höjd genom lufttryck.

Tyvärr så är höjdangivelser baserat på lufttryck ytterst svävande. Det skulle till att börja med kräva att användaren kalibrerar mätaren vid exakt känd höjd varje gång innan man börjar en runda eller så. Det kan funka ibland, men för genomsnittsanvändaren är det nog för mycket begärt.

Jag själv föredrar helt klart när man helt enkelt baserar höjd på GPS-tracken och hämtar underliggande höjddata från någon tillförlitlig karttjänst. Men beroende på upplösning så är inte det heller helt perfekt.

Hur känslig är en barometer? Om man har exakt höjd från t ex en liftstation och sen utgår därifrån... vad kan man förvänta sig för (äkta) höjdupplösning? 1m? 5m... 10m?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag noterar att ni sätter samma rubrik som 9to5mac, där artikeln kommer ifrån(?).

För mig känns det rätt självklart att det är nya handledsprodukten som kommer att ha barometer… och kanske iPhone (med det skulle jag inte satsa pengar på).

Javisst kan det vara så att det är Iwatch som får den nya sensorn, 9to5mac spekulerar ju i att den kommer inbyggd i M8-sensorn som hör till A8, men ja, vi får se hur det blir!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Javisst kan det vara så att det är Iwatch som får den nya sensorn, 9to5mac spekulerar ju i att den kommer inbyggd i M8-sensorn som hör till A8, men ja, vi får se hur det blir!

Men själva barometern är ju ingen chipfunktion. Det måste vara någon typ av separat sensor som har tillgång till omkringliggande luft. Det är den grejen jag känner nog kommer till "iBand" före iPhone.

Det sägs ju att detta har funnits länge på Android... hur fungerar det där? Lufttrycket är väl rätt konstant både innanför som utanför dagens telefoner, men något måste ju ändå mäta det... och det känns inte som att det är M8 kretsen i sig...

Senast redigerat 2014-06-19 13:33
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men själva barometern är ju ingen chipfunktion. Det måste vara någon typ av separat sensor som har tillgång till omkringliggande luft. Det är den grejen jag känner nog kommer till "iBand" före iPhone.

Det sägs ju att detta har funnits länge på Android... hur fungerar det där? Lufttrycket är väl rätt konstant både innanför som utanför dagens telefonen, men något måste ju ändå mäta det... och det känns inte som att det är M8 kretsen i sig...

Ah, ja du tänker så. Har sett ett Apple-patent på hur de skulle kunna tänkas montera en sådan där sensor som har "lufthål" och har för mig att vi skrivit om det och allt. Hittar det dock inte nu bara för det. Att hålla koll på altitud känns ju vettigare för just ett mer fitness-inspirerat armband/smart klocka. Men det är väl många som använder sin Iphone som stegräknare etc också då den har M7. Blir spännande att se vad som kommer nu framöver!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 13:10
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ah, ja du tänker så. Har sett ett Apple-patent på hur de skulle kunna tänkas montera en sådan där sensor som har "lufthål" och har för mig att vi skrivit om det och allt. Hittar det dock inte nu bara för det. Att hålla koll på altitud känns ju vettigare för just ett mer fitness-inspirerat armband/smart klocka. Men det är väl många som använder sin Iphone som stegräknare etc också då den har M7. Blir spännande att se vad som kommer nu framöver!

Nått trendigt sportigt med en touch av ett Äpple kommer for sure

Sporttrenden är här för att stanna Apple kan knappast missa tåget och bara sitta vid sidan och titta på, samtidigt blir det lite onödigt småtungt att hänga iphonen i någon hållare på armens sida "in the long run", en lättare mojäng runt armleden är nog första tjing sedan om väder maktens gudars ska ingå återstår att se i så fall först till ett armband före iphone.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-19 15:15

En till för sur-tråden, 'altitud'..
uurk.

Funkar inte höjd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 16:51

Både Suunto och vissa Tissot-modeller har haft höjdmätare länge baserat på lufttryck, nackdelen är att man måste veta höjden på sin nuvarande position för att kalibrera. Dessutom måste man kalibrera klockan titt som tätt. Men "sköter" man sig med detta så ger det ganska bra fingervisning. När jag var i Kashmir för några år sedan och åkte skidor diffade polarens Suunto med typ 10 meter mot verkliga höjden, det får man se som godkänt :).

Ursprungligen av bjorsi:

När jag var i Kashmir för några år sedan och åkte skidor diffade polarens Suunto med typ 10 meter mot verkliga höjden, det får man se som godkänt :).

Tja... Nu var ju detta några år sedan... Idag vet jag inte om 10m räcker till.

Referensen är väl appar som hämtar höjddata från karttjänster—alltså inte direkt från GPS:en. Google maps har rätt bra höjddata och barometern måste slå detta för att bli intressant. Tufft.

Men jag vet inte... Om man har en löpslinga i terräng hemmavid på ca 5-10km och en böljande höjdskillnad på 8-20 meter... Erbjuder en barometer bättre upplösning än Google då?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-19 18:39
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Erbjuder en barometer bättre upplösning än Google då?

Man ska inte behöva vara uppkopplad mot Goggle maps konstant för att kunna få lite höjddata under tiden man är ute och cyklar/springer/klättrar.

Min cykelGPS med barometer visar höjden i hela metrar, men räknar noggrannare internt, bland annat för att kunna visa lutningen på vägen upp/ner i backar.

Senast redigerat 2014-06-19 19:01
Ursprungligen av Mija:

Man ska inte behöva vara uppkopplad mot Goggle maps konstant för att kunna få lite höjddata under tiden man är ute och cyklar/springer/klättrar.

Nej, det stämmer. När jag pratar om Google maps i det här fallet tänker jag mer en tillämpning som t ex Funbeat. Man springer sin runda med appen som reggar en GPS-track (inklusive höjddata). Men när man synkar rundan med servern på nätet och loggar in på sajten, så kan man välja att normalisera höjddatan som är kopplad till GPS-tracken och istället ta underliggande höjdvärde från själva kartan (t ex Google, men det kan väl vara nån annan också egentligen). Det brukar ge bättre precision om man går efter kartan.

Ursprungligen av Mija:

Min cykelGPS med barometer visar höjden i hela metrar, men räknar noggrannare internt, bland annat för att kunna visa lutningen på vägen upp/ner i backar.

Jag skulle vilja säga att din GPS ger dig en höjd, och menar inget illa med det. Hur brukar du göra? Kalibrerar du innan varje runda? Är du mer intresserad av relativ höjd, eller är även faktiskt höjd viktigt? Vid cykling kanske det mer är höjdmeter som är intressant...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-19 23:35

Jag använder inte just Funbeat. Dom flesta andra webtjänster där man skickar upp sina träningsfiler, stänger av höjdkorrigering mot deras karta som standard, för enheter som har barometer, dom brukar anse att den ger värden som är mer rätt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag skulle vilja säga att din GPS ger dig en höjd, och menar inget illa med det. Hur brukar du göra? Kalibrerar du innan varje runda? Är du mer intresserad av relativ höjd, eller är även faktiskt höjd viktigt? Vid cykling kanske det mer är höjdmeter som är intressant...

Om kartan på minneskortet har höjdinformation då kalibreras barometern efter den när jag startar en runda. Det går också att lägga in en POI med känd höjddata för startplatsen och då används den istället. Jag har ett också ett flertal POI med höjddata inlagda för ställen där jag brukar starta, då behöver jag inte fundera över vilken karta jag använder.

Vilka värden jag vill se på skärmen väljer jag fritt i inställningarna.

Senast redigerat 2014-06-20 00:04
Ursprungligen av Mija:

Jag använder inte just Funbeat. Dom flesta andra webtjänster där man skickar upp sina träningsfiler, stänger av höjdkorrigering mot deras karta som standard, för enheter som har barometer, dom brukar anse att den ger värden som är mer rätt.

Jag tror inte Funbeat gör det som standard heller. Tänket där är väl att man som användare skall få chansen att godkänna att inspelad data skrivs över med statisk data från tjänsten/kartan. Tror det är en bock som man kan välja på/av.

Jag har svårt att förlika mig med tanken på att lufttrycksmätt data kan mäta sig med lantmäteriets utrustning, men jag låter det vara osagt.

Ursprungligen av Mija:

Om kartan på minneskortet har höjdinformation då kalibreras barometern efter den när jag startar en runda.

Det låter ju smidigt. Och då känner jag att vi cirklar tillbaka till frågan i inlägg #5 (som du redan svarat på): vilken precision har egentligen en barometer av den här typen? Du svarade ju 1m utåt och högre precision internt. Det låter fascinerande.

Är det ditt intryck att det stämmer? Det låter som att du har favoritplatser att cykla på... är dina mätta höjddata konsekventa mellan olika pass?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-06-20 02:57

Kan ju vara barometern mer är till för relativ tryckförändring!

Positionsbestämning i kombination med GPS och/eller kartor; förflyttning inomhus, avverkade höjdmeter. Kombinerat med kollektivtrafik och kartfunktioner för byggnader, något som Apple gjort uppköp inom. Givetvis stora möjligheter inom fitness. Kanske även hälsa.

Har luren inbyggd hårdvara för tryckmätning kan kanske yttre sensorer för speciella ändamål göras mindre och billigare.

Väderdata, där absoluta mätvärden inte är nödvändiga förutspå väderomslag.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-20 07:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du svarade ju 1m utåt och högre precision internt. Det låter fascinerande.

Är det ditt intryck att det stämmer? Det låter som att du har favoritplatser att cykla på... är dina mätta höjddata konsekventa mellan olika pass?

Enligt databladet för chipen som sitter i den GPS jag nyss pensionerat är upplösningen 20 cm. Jag upplever att det stämmer väl. Den nya tänker jag inte skruva sönder redan, men jag förutsätter att den inte är sämre.

Datablad http://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/...

Vill Apple sno åt sig kunder som annars kanske köpt sig en GPS för sport/outdoor så måste dom vara minst lika bra på höjdmätning.

Tack för länken.

Ja, 20cm låter lovande. Framförallt parat med en funktion som du beskriver att den automatiskt kalibrerar sig mot en känd GPS-baserad karthöjd (alltså inte GPS-höjden i sig)...

1
Bevaka tråden