Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hvorfor kan jeg ikke få ekstern kontakt med min tyverialarm via Iphone???

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-06-19 19:41

Hej. Håber på en ekspert hjælp her.
Har købt en Abus Secvest tyverialarm med IP kamera. Er configureret og virker fint med Abus Secvest app på Iphone - inden for eget lokale trådløse netværk.
Men hvis jeg vil have ekstern kontakt uden for mit lokale netværk via Iphone og tilhørende app får jeg fejl.
Jeg har sat min router (Netgear CVG824G) op så jeg forwarder tyverialarmens IPadresse til startport/endport 1501 i stedet for port 80.

Hvad gør jeg forkert???

Anger du din IP-adress i appen när du försöker komma åt externt utanför ditt LAN eller hur fungerar appen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 21:51

Har du ett "riktigt" IP på din telefon? I Sverige har de börjat lägga mobilerna bakom en NATad adress

  • Medlem
  • 2014-06-19 21:53
Ursprungligen av keptang:

Anger du din IP-adress i appen när du försöker komma åt externt utanför ditt LAN eller hur fungerar appen?

Hej og tak for dit svar. Ja, i appén har jeg angivet Ip-adresse og port 80 for den interne del og IP adresse og port 1501 i den eksterne del.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 21:53

Men vad har din iPhone för IPadress?

  • Medlem
  • 2014-06-19 21:54
Ursprungligen av kenjon:

Har du ett "riktigt" IP på din telefon? I Sverige har de börjat lägga mobilerna bakom en NATad adress

Hej og tak for dit svar. Hvad er en NATad???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 21:58

Att din operatör har en router, så du har ett LAN-IPnummer på iPhonen, men får ett annat IPnummer när du går ut på Internet, precis som du har hemma (kameran har en LAN-IPnummer, och får ett annat ute på Internet, det du skriver in i appen).
NATade IP börjar på 10, 172.32 eller 192.168

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-19 23:24
Ursprungligen av kenjon:

Har du ett "riktigt" IP på din telefon? I Sverige har de börjat lägga mobilerna bakom en NATad adress

Ursprungligen av kenjon:

Men vad har din iPhone för IPadress?

Ursprungligen av kenjon:

Att din operatör har en router, så du har ett LAN-IPnummer på iPhonen, men får ett annat IPnummer när du går ut på Internet, precis som du har hemma (kameran har en LAN-IPnummer, och får ett annat ute på Internet, det du skriver in i appen).
NATade IP börjar på 10, 172.32 eller 192.168

Jag kan inte se varför detta skulle vara intressant för TS eller frågan som sådan.

Det fungerar för honom att ansluta när han är i samma nät, det lokala nätet. När jag sitter utanför och ska ansluta över internet så fungerar det inte. Det handlar snarare om två scenarion:

1) TS har inte angett sitt skarpa utsides-IP, för hans fasta anslutning hemma, i inställningarna i appen.
2) TS har inte gjort korrekt forward av trafiken i sin router.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 07:54

Kanske läge för OP att använda en DDNS-tjänst, DynDNS eller liknande, i stället för att ange en extern IP.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-20 09:32
Ursprungligen av zinned:

Jag kan inte se varför detta skulle vara intressant för TS eller frågan som sådan.

Det fungerar för honom att ansluta när han är i samma nät, det lokala nätet. När jag sitter utanför och ska ansluta över internet så fungerar det inte. Det handlar snarare om två scenarion:

1) TS har inte angett sitt skarpa utsides-IP, för hans fasta anslutning hemma, i inställningarna i appen.
2) TS har inte gjort korrekt forward av trafiken i sin router.

Jo det är högst relevant. För när han är på WAN och anger sin hemmarouters adress så går anropet till hans router och genom hans port forward till kameran. Som sedan ska skicka tillbaka videoströmmen till hans mobil, som då kan ligga bakom operatörens NAT. Och den kan han inte sätta port forward på, så strömmen stannar där och går inte till telefonen.
Benn there, done that. Telia/Halebop kan fortfarande ge ut ett skarpt IPnummer, om man säger till. Men bara om man påpekar att man behöver det. Annars får man ett 10-nummer (infördes för drygt ett år sedan).
Hur det är med övriga operatörer vet jag inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-20 09:33
Ursprungligen av mattiL:

Kanske läge för OP att använda en DDNS-tjänst, DynDNS eller liknande, i stället för att ange en extern IP.

Det underlättar förstås, om kameran stödjer det, eller han har annan utrustning som kan fixa det (routern?). Men eftersom han har satt upp port forward, så löser det inte problemet han har nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-20 10:00
Ursprungligen av kenjon:

Jo det är högst relevant. För när han är på WAN och anger sin hemmarouters adress så går anropet till hans router och genom hans port forward till kameran. Som sedan ska skicka tillbaka videoströmmen till hans mobil, som då kan ligga bakom operatörens NAT. Och den kan han inte sätta port forward på, så strömmen stannar där och går inte till telefonen.
Benn there, done that. Telia/Halebop kan fortfarande ge ut ett skarpt IPnummer, om man säger till. Men bara om man påpekar att man behöver det. Annars får man ett 10-nummer (infördes för drygt ett år sedan).
Hur det är med övriga operatörer vet jag inte.

Ja, det är ju korrekt men det bör ju då gälla all dubbelriktad kommunikation. Om jag skulle gissa så lär väl trafiken gå över http-protokollet och det skulle ju vara stendött i telefonen om inte den trafiken kan forwardas rätt innanför innanför operatörens eventuella NAT.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-20 10:11

Nej, det gäller inte allt (varför vet jag dock inte). Jag hade exakt det problemet med min SIPdörrklocka med kamera. Efter att fått ett skarpt nummer av Halebop funkade det igen.

  • Medlem
  • 2014-06-20 17:12
Ursprungligen av kenjon:

Nej, det gäller inte allt (varför vet jag dock inte). Jag hade exakt det problemet med min SIPdörrklocka med kamera. Efter att fått ett skarpt nummer av Halebop funkade det igen.

Hej kære venner. Jeg er bange for at jeg har påbegyndt en diskussion jeg slet ikke har forstand på! Jeg fatter i hvert fald ikke noget af de seneste indlæg (min fejl)!!

Men Kenjon spurgte om min iphones IP adresse. Den er nu 192.168.0.11. Men hvad skal jeg bruge den til
Når jeg sætter appén op spørger den kun om 1. Alarmens IPadresse og interne port (80) og 2. Alarmens IPadresse og eksterne port (1501)
OK?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 18:45
Ursprungligen av olsen:

Hej. Håber på en ekspert hjælp her.
Har købt en Abus Secvest tyverialarm med IP kamera. Er configureret og virker fint med Abus Secvest app på Iphone - inden for eget lokale trådløse netværk.
Men hvis jeg vil have ekstern kontakt uden for mit lokale netværk via Iphone og tilhørende app får jeg fejl.
Jeg har sat min router (Netgear CVG824G) op så jeg forwarder tyverialarmens IPadresse til startport/endport 1501 i stedet for port 80.

Hvad gør jeg forkert???

Några funderingar:

1. Har du koll på vilken IP-adress du har på WAN (extern 'internet' adress i din internet-router alltså)?
2. Vill du accessa ditt larm från internet (externt) via <IP-adress>:1501`
3. Larmet verka ha 192.168.0.50 som default IP-address, använder du DHCP eller statisk address i larmet?

Access utifrån borde vara till <router WAN IP>:1502, detta om du satt upp en port forward i routern till ditt larm.

Om du använder statisk address i larmet, se till att du satt en default gateway-adress också (exv. 192.168.0.1 om detta är LAN-adressen på din router).

  • Medlem
  • 2014-06-20 19:08

Hej Mattil og tak fordi du vil hjælpe. Her kommer opsætningen af ABUS

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 19:34

@olsen jag tror du glömt något..

  • Medlem
  • 2014-06-20 20:04

Sorry

  • Medlem
  • 2014-06-20 20:05

Hovsa. Hvorfor kommer mit screenshot ikke med??

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 20:18

Spara din screenshot som en fil och ladda upp den (kolla under knappen Avancerad).

  • Medlem
  • 2014-06-20 20:20

Hej igen MattiL

Jeg har nu kontrolleret min Netgears WAN IP som er 83.88.195.73
Den har jeg IKKE brugt i min opsætning i appén, men har forstået at jeg skal sætte den ind som ekstern IP adresse altså :
83.88.195.73:1501

Men hvordan forwarder jeg alarmen - er det 192.168.0.50 port 1501??

Ellers er alt som på dit billede. Jeg bruger Statisk IP

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 20:26

Ja, det är 83.88.195.73 du skall använda, men tillåter appen i telefonen att man anger ett portnummer (1501)?
Kanske den förutsätter att man använder port 80?

Använder du 192.168.0.x på ditt lokala nätverk?
Jag antar det då det fungerar med appen lokalt.

Har du reserverat 192.168.0.50 till larmet i routern (brukar kallas Statisk DHCP ibland)?

Port forwarding i routern skall forwarda 80 (eller 1501) till 192.168.0.50 port 80.

Många frågor..

  • Medlem
  • 2014-06-20 21:09
Ursprungligen av olsen:

Hej. Håber på en ekspert hjælp her.
Har købt en Abus Secvest tyverialarm med IP kamera. Er configureret og virker fint med Abus Secvest app på Iphone - inden for eget lokale trådløse netværk.
Men hvis jeg vil have ekstern kontakt uden for mit lokale netværk via Iphone og tilhørende app får jeg fejl.
Jeg har sat min router (Netgear CVG824G) op så jeg forwarder tyverialarmens IPadresse til startport/endport 1501 i stedet for port 80.

Hvad gør jeg forkert???

Hej igen MattiL.
Tak for din tålmodighed. Ja, i appén SKAl man angive port nr.

Ja. Det hele fungerer fint lokal med 192.168.0.1 og port 80.

Ja, Alarmen har IP 192.168.0.50

I min router står : Address to connect this device:
http://83.88.195.73 Port 8080

Nu har jeg prøvet at skrive IP 83.88.195.73 og angivet port 8080 i min app.

Det virker ikke - ØV

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 21:17

Nej, du ska inte ange port 8080, den är för att ansluta till routern utifrån (administration via internet), det vill du inte göra.

Port forwarding, om det är gjort rätt, gör att du ska ange <IP>:PORT, alltså 83.88.195.73:80 (eller :1501 om det är den porten du gjort forward på).

Kan du visa hur din port forward ser ut (en bild)?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 21:25

Jag kan pinga din externa IP-adress härifrån, men inte öppna mot larmets webbserver (i webbrowser), så jag tror du har problem med port forwardingen.

Se till att ha väldigt bra lösenord på larmet när du får detta att fungera!
Att du byter default port 80 till annan port är bra dock.

  • Medlem
  • 2014-06-20 22:27
Ursprungligen av olsen:

Hej. Håber på en ekspert hjælp her.
Har købt en Abus Secvest tyverialarm med IP kamera. Er configureret og virker fint med Abus Secvest app på Iphone - inden for eget lokale trådløse netværk.
Men hvis jeg vil have ekstern kontakt uden for mit lokale netværk via Iphone og tilhørende app får jeg fejl.
Jeg har sat min router (Netgear CVG824G) op så jeg forwarder tyverialarmens IPadresse til startport/endport 1501 i stedet for port 80.

Hvad gør jeg forkert???

her kommer et billede:

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 22:42

Du måste nog ha End port satt till 80, inte 1501.

Vad du gör är att öppna port 1501 (Start port) i brandväggen och dirigera all trafik från den till port 80 (End port), webbservern i larmet svarar på port 80.

Som du har det nu så dirigerar du all trafik till port 1501 på larmet, och på den porten i larmet finns ingen tjänst som svarar.

I din iPhone anger du däremot port <Extern IP-adress>:1501.

  • Medlem
  • 2014-06-20 23:28
Ursprungligen av olsen:

Hej. Håber på en ekspert hjælp her.
Har købt en Abus Secvest tyverialarm med IP kamera. Er configureret og virker fint med Abus Secvest app på Iphone - inden for eget lokale trådløse netværk.
Men hvis jeg vil have ekstern kontakt uden for mit lokale netværk via Iphone og tilhørende app får jeg fejl.
Jeg har sat min router (Netgear CVG824G) op så jeg forwarder tyverialarmens IPadresse til startport/endport 1501 i stedet for port 80.

Hvad gør jeg forkert???

Det kan jeg åbentbart ikke få lov til... se pdf

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-20 23:48

Testa med Start port 80 och End port 80 bara för att se om du kan ansluta med din iPhone.
Du ska naturligtvis specificera port 80 i iPhone också.

  • Medlem
  • 2014-06-21 07:33
Ursprungligen av mattiL:

Testa med Start port 80 och End port 80 bara för att se om du kan ansluta med din iPhone.
Du ska naturligtvis specificera port 80 i iPhone också.

Har prøvet. Virker ikke...
Det er vist en hård nød at knække..

Bevaka tråden