Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper billigare Imac med 21,5‑tums skärm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ryktena hade rätt, idag lanserar Apple en ny billigare Imac-modell med 21,5‑tums skärm.

Läs hela artikeln här

Förstår inte riktigt vad Apple håller på med just nu...

När iMac 24" var sprillans ny så var det en av de mest prisvärda datorerna på marknaden, räknade man in skärmen så slog den _alla_ liknande PC konfigurationer i värde/pris.

Nu känns det mest som ett skämt!

För c:a 1500 kr mer så får man Instegs 13" retina mbp med bättre cpu, snabbare lagring och betydligt bättre skärm... samt faktumet att det är en bärbar dator.

Apple?!

Ursprungligen av Allexz:

Förstår inte riktigt vad Apple håller på med just nu...

När iMac 24" var sprillans ny så var det en av de mest prisvärda datorerna på marknaden, räknade man in skärmen så slog den _alla_ liknande PC konfigurationer i värde/pris.

iMac är fortfarande prisvärda kvalitetsdatorer som knappt har några PC motsvarigheter om man vill ha bra skärm, bra och tyst konstruktion.

Ursprungligen av Allexz:

För c:a 1500 kr mer så får man Instegs 13" retina mbp med bättre cpu, snabbare lagring och betydligt bättre skärm... samt faktumet att det är en bärbar dator.

Många vill fortfarande ha stationära datorer och denna iMac har dubbelt så mycket minne än instegs rMBP och större storlek på hårddisken. Skillnaden i prestanda mellan denna processor och den som sitter i instegs rMBP är inte så stor som man kan tro om man bara kollar på GHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 13:40

Jag tror att detta är bara början av uppdateringen av iMac. Den som kom igår kommer vara på sin plats när resterande uppdateras med Retina skärm, Antagligen kommer de andra iMacarna bli något dyrare så som MBPr var när den kom och då behövs denna enklare modell.

Men varför 10295 kr vore ju trevligare med 9995 kr eller 9495 kr.

Själv så väntar jag på Retina skärm innan jag köper ny dator, Vore fint med Fusion Drive som standard också.

Ursprungligen av Tobb@:

Jag tror att detta är bara början av uppdateringen av iMac. Den som kom igår kommer vara på sin plats när resterande uppdateras med Retina skärm, Antagligen kommer de andra iMacarna bli något dyrare så som MBPr var när den kom och då behövs denna enklare modell.

Men varför 10295 kr vore ju trevligare med 9995 kr eller 9495 kr.

Själv så väntar jag på Retina skärm innan jag köper ny dator, Vore fint med Fusion Drive som standard också.

Jo, jag håller med dig på dina sista två punkter, känns tråkigt att inte köpa 'retina' samt att jag _aldrig_ igen skulle köpa en dator utan antingen SSHD eller SSD. Apple väljer dock att INTE sälja sina iMacs med dessa komponenter vilket gör de mycket dyrare än mbp :/

Priset har jag egentligen inga problem med, oavsett om det kostar 9495 eller 10295 kr, det jag har svårt för är att de plötsligt gör sina mbp's betydligt mer prisvärda än sina iMacs, något som var tvärtom innan.

Senast redigerat 2014-06-20 13:56
Ursprungligen av Allexz:

Priset har jag egentligen inga problem med, oavsett om det kostar 9495 eller 10295 kr, det jag har svårt för är att de plötsligt gör sina mbp's betydligt mer prisvärda än sina iMacs, något som var tvärtom innan.

iMacs är som sagt fortfarande prisvärda du jämför som sagt mot fel rMBP.

Ursprungligen av Perobous:

iMacs är som sagt fortfarande prisvärda du jämför som sagt mot fel rMBP.

Nä, jag håller helt enkelt inte med dig och din åsikt.

4gb ram väger inte upp sämre prestanda, långsammare lagringsmedia och sämre skärm, iMac har heller ingen nytta av en ultra energisnål långsam processor då den alltid är kopplad till fast strömkälla.

Jämför du t.ex iMac 2009 med iMac 2014 så märker du ganska snabbt att prestandan knappt har förändrats medan priset har ökat medans på samma gång så har mpb gått ner i pris samt fått enorma uppdateringar.

Vill du rätta mig igen så kan du gärna posta lite siffror som visar att den nya cpun inte är långsammare och att en standard hdd är lika snabb som disken i mbp annars så ser jag ingen mening med det då jag inte tar argument ur luften.

Ursprungligen av Allexz:

Nä, jag håller helt enkelt inte med dig och din åsikt.

4gb ram väger inte upp sämre prestanda, långsammare lagringsmedia och sämre skärm, iMac har heller ingen nytta av en ultra energisnål långsam processor då den alltid är kopplad till fast strömkälla.

Jämför du t.ex iMac 2009 med iMac 2014 så märker du ganska snabbt att prestandan knappt har förändrats medan priset har ökat medans på samma gång så har mpb gått ner i pris samt fått enorma uppdateringar.

Vill du rätta mig igen så kan du gärna posta lite siffror som visar att den nya cpun inte är långsammare och att en standard hdd är lika snabb som disken i mbp annars så ser jag ingen mening med det då jag inte tar argument ur luften.

Det är inga argument tagna ur luften att 8GB MB minne i princip alltid är att föredra framför 4GB likaså föredrar väldigt många 500GB's lagringsutrymme framför en mindre 128 GB SSD även om en SSD självklart har sina fördelar och det går ju att välja en sådan om man vill. Större skärm är också något som många vill ha och väljer framför högre upplösning.
Processorprestandaskillnaden mellan dessa olika modeller är som sagt marginell i de flesta fall, här har du en ungefärlig jämförelse
http://browser.primatelabs.com/geekbench3/com... observera att processorn i MacBook Air i jämförelsen är klockad lite lägre än nya iMacen som lär visa snäppet bättre resultat.

Slutligen så bör man ju påpeka att den nya billigare iMacen inte släpptes för att tillfredsställa proffs. De modellerna lär komma i Augusti/ September någon gång.

1
Bevaka tråden