Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dator -> få över innehållet

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-28 08:47

Då jag till 99,9% bestämt mig för att lat hustrun få min gamla MBA mid -12 och köpa en ny MBA åt mig själv undrar jag hur man gör för att enklast föra över allt innehåll från den gamla till den nya.

Jag har OS X 10.9.3, som är kopplad till en TC via TM.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-28 09:23

Koppla upp datorerna på nätverket med sladd och kör Flyttassistenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-28 09:40
Ursprungligen av reboot81:

Koppla upp datorerna på nätverket med sladd och kör Flyttassistenten.

Okey... Hur gör man det..? Är det kabel/ar till routern..? Och så sköter den sig själv via flyttassistenten?

Ursprungligen av xms67:

Okey... Hur gör man det..? Är det kabel/ar till routern..? Och så sköter den sig själv via flyttassistenten?

Det går snabbare via kabel. Du väljer helt enkelt den datorn (som givetvis är i samma nätverk) i flyttassistenten.

Annars googla eller sök på forumet. Finns flertalet trådar om saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-15 12:43

Just nu står datorerna och tickar(trådlöst, 5 timmar...) och för över info från den gamla till den nya. Så tack för hjälpen!

En fundering jag har är hur jag ska "göra om" den gamla datorn till att bli hustruns. Idag har hon ett användarkonto på den då hon använder datorn sporadiskt. Räcker det med att jag raderar mitt användarkonto? Hur blir det då med adm? Eller finns kanske inte det på Mac?

Funderar också på namn på nya datorn. Får jag samma som på gamla iom att jag använder flyttassistenten? Eller kan jag fritt namnge den nya?

Till slut funderar jag på om det går att köra två datorer mot min TC? Jag skulle vilja att både min nya och den gamla(hustruns) kör back upp mot TC:n.

Ursprungligen av xms67:

Just nu står datorerna och tickar(trådlöst, 5 timmar...) och för över info från den gamla till den nya. Så tack för hjälpen!

En fundering jag har är hur jag ska "göra om" den gamla datorn till att bli hustruns. Idag har hon ett användarkonto på den då hon använder datorn sporadiskt. Räcker det med att jag raderar mitt användarkonto? Hur blir det då med adm? Eller finns kanske inte det på Mac?

Lika bra att du formaterar disken och installerar om OSX. Finns mycket info här på forumet eller google på hur du gör.

Ursprungligen av xms67:

Funderar också på namn på nya datorn. Får jag samma som på gamla iom att jag använder flyttassistenten? Eller kan jag fritt namnge den nya?

Ja, du får samma namn. Bara att byta namn i efterhand om du vill. Samma gäller här, sök på hur du gör.

Ursprungligen av xms67:

Till slut funderar jag på om det går att köra två datorer mot min TC? Jag skulle vilja att både min nya och den gamla(hustruns) kör back upp mot TC:n.

Det funkar så länge utrymme finns på din TC. Bara att välja TC:n när du ställer in Time Machine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-15 16:19

Aj, nu har de stått på "Mindre än en minut återstår" i 20 minuter... Fram till detta så höll den den uppgödda tiden (5 timmar och 23 minuter) extremt väl. Hoppas verkligen inte att allt kajkar ur nu efter mer än 5 timmars synk.

Ursprungligen av xms67:

Aj, nu har de stått på "Mindre än en minut återstår" i 20 minuter... Fram till detta så höll den den uppgödda tiden (5 timmar och 23 minuter) extremt väl. Hoppas verkligen inte att allt kajkar ur nu efter mer än 5 timmars synk.

Tålamod är en dygd Annars rekommenderar jag att köra trådat om möjligt. Inte bara snabbare, utan även mer stabilt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-15 17:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tålamod är en dygd Annars rekommenderar jag att köra trådat om möjligt. Inte bara snabbare, utan även mer stabilt.

Nu har det tuggat i över en timmer på läget "mindre än en minut återstår"... Skulle ha kört trådar, men har inga sådana hemma. Villa få det här klart innan veckan kör igång...

Men har de bara hakat upp sig eller pågår något vettigt arbete inuti datorerna..?

Ursprungligen av xms67:

Nu har det tuggat i över en timmer på läget "mindre än en minut återstår"... Skulle ha kört trådar, men har inga sådana hemma. Villa få det här klart innan veckan kör igång...

Men har de bara hakat upp sig eller pågår något vettigt arbete inuti datorerna..?

Jag tippar på att den har fastnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-15 17:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag tippar på att den har fastnat.

Aj, aj, aj...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-16 08:56

Det gör inte jag!
Jag har råkat ut för det tidigare, fått vänta lääääänge...

Med tanke på att du gör överföringen trådlöst istället för trådat så får du räkna med att det tar BETYDLIGT längre tid än det annars tagit. Sedan vad gäller diverse meddelanden som tex tidsangivelsen med "mindre än..." Så är det väl m detta som flera andra system/fel-meddelanden: systemet ger ett meddelande som baseras på ett antal förutsättningar, även om tidsangivelsen är åt skogen så är förutsättningarna för att det aktuella meddelandet ska visas "korrekta"

Mao hav tålamod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-17 23:11

Startade om processen och lät den stå över natten. Vid ca 01.00 gick den in i läget mindre än en minut avstår. Vid 007.00 var den kavar i det läget. Har nu köpt en Thunderboltkabel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 19:39

Nu testar jag med Thunderboltkabeln. Då fungerar det inte alls. Jag öppnade flyttassistenten i båda datorerna och klockade på rätt alternativ. Men båda står nu och säker efter en annan dator/källa. Måste man göra något annat när man använder kabel?

Ursprungligen av xms67:

Nu testar jag med Thunderboltkabeln. Då fungerar det inte alls. Jag öppnade flyttassistenten i båda datorerna och klockade på rätt alternativ. Men båda står nu och säker efter en annan dator/källa. Måste man göra något annat när man använder kabel?

Target disk mode. Stäng av den gamla datorn, starta upp den och håll in T. Givetvis med kabeln inkopplad i båda. Då dyker den upp som en extern hårddisk på nya datorn. Sen kan du köra Flyttassistenten och det kommer gå på nolltid!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 20:13
Ursprungligen av gubbslyna:

Target disk mode. Stäng av den gamla datorn, starta upp den och håll in T. Givetvis med kabeln inkopplad i båda. Då dyker den upp som en extern hårddisk på nya datorn. Sen kan du köra Flyttassistenten och det kommer gå på nolltid!

Fungerade direkt att komma så långt. Men det verkar som det knappt finns något på den hårddisken. Typ 157 kb. Och nu har jag testat. Det gick på en sekund. Och en hårddisk gjorde entré på skrivbordet på nya datorn. F_n vad trött jag blir. Vad gör jag nu..? Jag trodde detta skulle vara enkelt...

Edit: lägger barn så det blir lite hastigt skrivna poster mellan varven... Men jag trodde att den gamla hårddisken skulle speglas. Alltså så att den nya datorn blir som den gamla. Inte att en hårddisk dyker upp på skrivbordet. Och så snabbt som det gick måste det stämma att den bara innehåller 157 kb. Ska kolla när de små sover.

Senast redigerat 2014-06-18 20:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 21:45

Okey, det verkar som det på något outgrundligt sätt fungerade. Jag fattar bara inte hur. Fördes hela min gamla dator på 110 GB över på några sekunder?

Sedan så är det inte alls som jag trodde. Jag trodde att min nya dator skulle bli en kopi på den gamla. Ungefär som när man köper en nya iPhone och tankar ned säkerhetskopian. Eller kan jag göra något så jag slipper ha den gamla datorn som hårddisk? Jag skulle vilja att det fungerar som med iOS. Att allt bara var som tidigare..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 21:48

Och hur får jag bort Thunderboltgrejen från den gamla datorn? Dvs hur startar jag upp den som vanligt?

Ursprungligen av xms67:

Okey, det verkar som det på något outgrundligt sätt fungerade. Jag fattar bara inte hur. Fördes hela min gamla dator på 110 GB över på några sekunder?

Sedan så är det inte alls som jag trodde. Jag trodde att min nya dator skulle bli en kopi på den gamla. Ungefär som när man köper en nya iPhone och tankar ned säkerhetskopian. Eller kan jag göra något så jag slipper ha den gamla datorn som hårddisk? Jag skulle vilja att det fungerar som med iOS. Att allt bara var som tidigare..:)

Men du körde Flyttassistenten? Flyttade du över allt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-18 22:23

Om du istället kör SuperDuper eller CarbonCopyCloner så får du den nya som en kopia av den gamla. Men nu kör du Flyttassistenten, och då väljer du vad du vill ta med.
Starta bara om datorn som du har i Target mode, så är den som vanligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 22:26
Ursprungligen av barbapappa_86:

Men du körde Flyttassistenten? Flyttade du över allt?

Yes, jag körde flyttassistenten. Och mig veterligt flyttade jag över allt. I rutan på flyttassistenten stod det 127 kb. Men allt verkar ha gått över110 GB på några sekunder, högst 5). Men nu ligger de ju som en extra hårddisk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 22:27
Ursprungligen av kenjon:

Om du istället kör SuperDuper eller CarbonCopyCloner så får du den nya som en kopia av den gamla. Men nu kör du Flyttassistenten, och då väljer du vad du vill ta med.
Starta bara om datorn som du har i Target mode, så är den som vanligt.

Men det reagerar inte på någon tangent. Ska jag prova att hålla ned on/off länge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 22:32

Okey, provade att hålla ned on/off länge. Då stängdes deras. Men då dök det upp en dialogruta på nya datorn som sa att Skivan inte matades ut ordentligt...

Just nu är jag en småbarnspappa som har en djävla massa jobb som ska vara klart innan semestern och får inte mina datorer att fungera. Så jag ber om ursäkt för att jag hattar lite mellan olika trådar. Håller mig. Till den här nu.

Edit: äää, hårddisken med den gamla datorn försvann alltså från den nya nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 22:44

Startade om hela processen med flyttassistenten. Nu beter den sig helt annorlunda. Dels fick jag en alternativ på vad som skull flyttas över, och dels så indikerar den nu 15 minuter i överföringstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 23:07

Super! Nu fungerar det!!! Nu "speglas" hela den gamla datorn på min nya. Allt följde med. Tack för hjälpen alla!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-18 23:16

Man ska bara göra en sak i taget, inte hatta fram och tillbaka

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-21 18:17

Ansluter till den här tråden (håller själv på att byta dator just nu). Om jag har fattat rätt kan man inte välja enskilda komponenter i en användares hemmamapp mha. Flyttassistenten. Om jag inte vill ha med allt annat gammalt skräp utan endast vill få över musik och bilder, måste jag då kopiera över resp. mappar från den gamla datorn till den nya och ta över behörigheter etc. eller finns det något enklare alternativ?

Jag hade först tänkt flytta över allt via en iPad eller en iPhone, men det går ju inte då allt sådant raderas om man väljer att byta "ägardator"

En sak till... Om man redan har gjort sig av med en gammal dator och har glömt att deautorize'a den från iTunes. Är enda alternativet då att deauorize all computers från iTunes i en annan dator för att frigöra plats åt en ny?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-12-22 20:52

Finns det några idéer här på forat?

Bevaka tråden