Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker Macbook air för greenscreen videoredigering?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 08:35

Hej.
Min Mac pajade häromdagen och det är således dags att kolla på något nytt.
Då jag vill ha en portabel liten burk med enkelt typsnitt (win 8 går bort ) så har jag kollat på Macbook air.

Det jag ska göra är att spela in med greenscreen och sedan redigera detta med en bakgrundsbild.

Sedan ska jag använda datorn till att spela in en podcast med exempelvis Garageband.

Min fråga är: om jag köper en Macbook air, kommer den då räcka för dessa behov?
Jag är medveten om att både garageband och Imovie ingår vid köp av en air men jag är tveksam till om datorn klarar av den här typen av användning... jag har en Macbook pro som är ett par år nu, och den blev verkligen seg mot slutet.

Vad tror ni? klarar en 13 tums air med 8 GB ram av det jag ska göra?
Kolla min youtubekanal så ser ni ungefär vilken typ av ambitionsnivå (eller brist på ambitionsnivå ) jag pratar om

https://www.youtube.com/user/gunlis1

Stort tack för hjälp!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-18 09:04

Det tror jag absolut att den klarar. Men ta den på Öppet köp och testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 09:22

Jag tror den kan fungera rätt OK. Tänk på att lagringen du kör ifrån kommer påverka jobbet ganska mycket. Vad filmar du med för kamera? Den interna SSD:n är riktigt snabb men inte så stor. Kör du kortare jobb är det nog rekommenderat att nyttja denna interna disk och arkivera på ex. externa USB3 diskar. 8GB RAM - absolut, och så stor SSD internt du har råd med.

Vad gäller själva green-screen jobbet tror jag FCPX är att rekommendera ur ett prestanda-perspektiv men iMovie är å andra sidan gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 11:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror den kan fungera rätt OK. Tänk på att lagringen du kör ifrån kommer påverka jobbet ganska mycket. Vad filmar du med för kamera? Den interna SSD:n är riktigt snabb men inte så stor. Kör du kortare jobb är det nog rekommenderat att nyttja denna interna disk och arkivera på ex. externa USB3 diskar. 8GB RAM - absolut, och så stor SSD internt du har råd med.

Vad gäller själva green-screen jobbet tror jag FCPX är att rekommendera ur ett prestanda-perspektiv men iMovie är å andra sidan gratis.

Stort tack för hjälpen, med FCPX menar du final cut pro X eller? sorry, är ganska ny på detta. Sen så spelar jag in med en Sony Handycam och för över klippet till datorn innan jag börjar pilla med det, så jag tror inte jag kommer behöva lagra det någon annanstans. menar du annars att jag skulle koppla kameran direkt till datorn och föra över allt på direkten?

Stort tack för hjälpen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 11:55

Precis, FCPX är Final Cut Pro X.

Nej, du måste jobba med materialet i datorn. Det bästa är att göra det just från den interna disken om du har plats för det där då moderna datorer från Apple har våldsamt snabb intern disk.

Min enda kommentar är att hålla med om Eriks "så stor SSD internt du har råd med".

Det går snabbt att nå taket på en för liten SDD... Jag vet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 14:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Min enda kommentar är att hålla med om Eriks "så stor SSD internt du har råd med".

Det går snabbt att nå taket på en för liten SDD... Jag vet...

OK, Grymt.
Tack för all hjälp
Jag hade tänkt en 256 GB SSD så jag hoppas att den räcker ett tag då det bara är film jag ska använda datorn till

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-18 17:19
Ursprungligen av gunlis:

OK, Grymt.
Tack för all hjälp
Jag hade tänkt en 256 GB SSD så jag hoppas att den räcker ett tag då det bara är film jag ska använda datorn till

Film tar mycket utrymme. Ska du dessutom köra i HD kvalitet så blir det lätt många GB. Skulle gissa att om du kör med 256, får du även tänka på en arkiverings lösning för färdiga projekt.

Erik kan nog komma med mer specifika siffror. Själv har jag bara gjort några få små projekt i iMovie. Filmat med iPhone 4S i HD. Redan det tog upp en hel del för mig och då har jag ju ändå 3st 256 GB diskar till förfogande, vara av två i Raid konfiguration.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 17:41

Film tar plats, absolut. Enklare siffror att överväga:

- 10 minuter h264-material från kamera i full HD kan lätt ta c:a 3-4GB
- 10 minuter ProRes-material (format FCPX föredrar) kan lätt ta kring 8-20 GB

Ovan exkluderar eventuella dubletter på element eller renderingsfiler. Så ja, film kan lätt fylla disk, inga konstigaster där. Men har du 256GB disk i maskinen kan du säkert köra 150-200 GB / projekt vilket räcker tämligen långt. Jag skulle helt klart rekommendera någon form av extern disk och / eller NAS för att arkivera saker eller om ett projekt växer till sig större än din disk mäktar med.

Projekt vi gör på jobbet landar lätt på 50-100 GB. Då jobbar vi med reklamfilm på oftast 30-40 sekunder. Men det är något helt annat än att göra lite YouTube-filmer som TS nämner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-18 19:24
Ursprungligen av Erik.dv:

Film tar plats, absolut. Enklare siffror att överväga:

- 10 minuter h264-material från kamera i full HD kan lätt ta c:a 3-4GB
- 10 minuter ProRes-material (format FCPX föredrar) kan lätt ta kring 8-20 GB

Ovan exkluderar eventuella dubletter på element eller renderingsfiler. Så ja, film kan lätt fylla disk, inga konstigaster där. Men har du 256GB disk i maskinen kan du säkert köra 150-200 GB / projekt vilket räcker tämligen långt. Jag skulle helt klart rekommendera någon form av extern disk och / eller NAS för att arkivera saker eller om ett projekt växer till sig större än din disk mäktar med.

Projekt vi gör på jobbet landar lätt på 50-100 GB. Då jobbar vi med reklamfilm på oftast 30-40 sekunder. Men det är något helt annat än att göra lite YouTube-filmer som TS nämner.

Ja det låter som att ni opererar på en mycket högre nivå

Men detta leder in mig på lite av ett sidospår/annan teknisk fråga, det är så att jag har gjort drygt 55 filmer och lagt upp på youtube.
Allt har fungerat bra och allt är gjort precis på samma vis. Men så helt plötsligt började min kamera att zooma ut mitt i ett klipp...?

Grymt irriterande, ingen inställning ändrad eller något. Jag fick då tipset att köra på manuell fokus vilket jag gjorde och nu har det blivit drägligt, men det är fortfarande inte lika bra som det var de första 50 filmerna...

Ni som jobbat med film på allvar: har ni någon aning om vad detta kan vara?

Jag använder mig av en Sony Handycam HDR-CX320 tror jag den heter.

1
Bevaka tråden