Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har inte Spara som….

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har inte Spara som oftast ligger under Arkiv. Finns den gömd någonstans?

  • Medlem
  • 2014-06-16 16:19

Vilket program pratar vi om?
Man kan (oftast) trycka cmd+s så sparas filen, är det första gången en fil sparas får man först döpa den.
Men först får du nog berätta lite mer om vad du ska spara och vilket program det gäller.

1. Vilket eller vilka program?
2. Vilket operativsystem?
3. Har det alltid varit så här? Eller uppstod problemet helt plötsligt - kanske i samband med någon programuppdatering?

Ursprungligen av Dalle:

Vilket program pratar vi om?
Man kan (oftast) trycka cmd+s så sparas filen, är det första gången en fil sparas får man först döpa den.
Men först får du nog berätta lite mer om vad du ska spara och vilket program det gäller.

Tack för att du svarade. Jag vet ju ingenting om datorer. Men alltid när jag har köpt en ny datorn fins ju det, Spara Som under arkiv.
Jag kanske laddar hem en Pdf och ska spara den någonstans i datorn. I vanliga fall Sparar jag som ( kanske på skrivbordet eller nån annanstans) Under arkiv finns bara "Flytta" "Byt namn" Exportera" - jag vill ju bara spara om det!!

OBS! Detta gäller bara vissa dokument, som Pdf exempelvis. När jag har ett Worlddokument uppe, Jo´då du
då finns det Spara som under Arkiv.

Faktum är jag är urkass på detta som du förstår.
Tacksam för enkel handledning!

Hej, ledsen men vet ju knappt vad ett Operativsystem är ( Ja jag vet jag är hopplös)
Det gäller inte när jag ska spara ner ett World, bara en pdf eller om jag hämtat nåt från nätet..

Blir inte klok!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-16 17:11

Ska du få hjälp från ett forum behöver du nog lära dej/lämna oss mer uppgifter. Har du ingen datorkunnig bekant?
Hämtat .pdf från Nätet, med vilket program? Det står längst upp till vänster, bredvid Äpplet, om du nu kör OSX.
I Safari har jag Spara som... men det kan bero på version också.

Ursprungligen av rsmustang:

Hej, ledsen men vet ju knappt vad ett Operativsystem är ( Ja jag vet jag är hopplös)
Det gäller inte när jag ska spara ner ett World, bara en pdf eller om jag hämtat nåt från nätet..

Blir inte klok!

Vilket operativsystem skulle vi nog behöva veta. Googla på OSX eller Windows och se vilken som är mest lik den du har.

  • Medlem
  • 2014-06-16 17:14
Ursprungligen av rsmustang:

Hej, jag har inte Spara som oftast ligger under Arkiv. Finns den gömd någonstans?

Testa att hålla inne alt-knappen (till vänster om mellanslag). Då kommer Duplicera i Arkiv-menyn att ändras till Spara som.

För att ta reda på vilket operativsystem så klickar du på äpplet uppe i vänstra hörnet och väljer Om den här datorn. Gissningsvis har du tidigare haft version 10.6 och nu uppdaterat till 10.7 eller senare, eftersom det var då man ändrade hur Spara som fungerade.

Spara (utan "som") bör dock fungera i de flesta fall.

Senast redigerat 2014-06-16 17:39
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-06-16 17:15

Spara som försvann officiellt med Lion och nya program optimerade för Lion, och det var ju några år sedan.

Ursprungligen av rsmustang:

...vet ju knappt vad ett Operativsystem är ( Ja jag vet jag är hopplös)...

Ok. Då släpper jag den här tråden. Har varken tid eller lust att förklara på den nivån. Lycka till!

Ursprungligen av rsmustang:

...har ett Worlddokument uppe...
...spara ner ett World...

Det heter Word, inte World.

Senast redigerat 2014-06-16 19:55
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-17 06:15

Men vänta lite nu. Du menar att du har laddat hem t.ex. en pdf fil och hittar inte knappen "spara som". Alltså om du har markerat filen och försöker hitta spara som i någon meny så finns inte det.

Eller

Menar du att du har tryckt på en pdf på nätet och fått upp vad som står i den för att sen vilja hitta "spara som" för att spara den på din egna dator?

Windows frågar automatiskt när man trycker på en fil på nätet om man vill "öppna" eller "spara som" detta finns inte på macen (OS X). Antingen så lägger sig filen lokalt på din dator direkt bara genom att trycka på filen i Safari, eller så öppnas. Titta i din mapp "nerladdade filer" om där ligger några pdfer som du försökt få ner.

Sen finns det en möjlighet till och det är att högerklicka på filen i Safar och där få upp alternativet "spara målfil som" eller något liknande.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-17 09:06
Ursprungligen av rsmustang:

Hej, ledsen men vet ju knappt vad ett Operativsystem är ( Ja jag vet jag är hopplös)
Det gäller inte när jag ska spara ner ett World, bara en pdf eller om jag hämtat nåt från nätet..

Blir inte klok!

Sedan Mac OS X version 10.7 har denna funktion tagits bort eftersom hela systemet med hur man hanterar filer har ändrats. Tyvärr är Mac OS X ganska ensam om detta sätt att hantera filer, så det finns inga exemple från någar andra system vi kan visa på.

Det nya är att systemet hanterar filerna, när de sparas o.s.v. I praktiken betyder det att i program som är anpassade för Mac OS X 10.7 eller senare så behöver inte användaren bry sig om att spara filer.

Själv har jag upp dokument jag aldrig sparat, eller ens namngivit, de finns där när jag öppnar programmet och så har det varit nu i flera år. Vissa av dessa dokument är flera år gamla.

Systemet har även inbyggd form av versions hantering av dessa dokument (jag vill inte här säga filer även om det är vad det är). Sådan dokument som är sparade och man inte rör för ett antal veckor (2 tror jag) låses. Vill man göra ändringar måste man låsa upp dem eller spara ner en ny kopia.

De program som använder detta känner du lätt igen i.o.m. att dessa saknar just spara som alternativet i menyn.

De program som fortfarande har spara som alternativet i menyn, måste du fortfarande var lika noga med att spara ner själv så fort du gör några ändringar.

I Mac OS X 10.8 kan man spara som på nytt med ett nytt komando, här är en artikel om det
http://www.99mac.se/artikel/2913-spara-som-ka...

Här är en Apple artikel om funktionen som kom med Mac OS X 10.7
http://support.apple.com/kb/HT4753?viewlocale...

Allt det här är egentligen mycket bra nyheter, men den del gillar inte förändringar även om de är till det bättre. Iom detta får man tänka om lite hur man hanterar sina dokument.

Senast redigerat 2014-06-17 21:55

Tack för bra svar. Det är just detta som hänt. Tack för att du förklarade så bra också!

Karin

1
Bevaka tråden