Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Facebook och Youtube

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-06-16 11:28

Hejsan.

Jag har den senaste 15" rMBP sedan ett par månader tillbaka. All mjukvara är den senaste.
För ett par dagar sedan började ovan nämnda sidor att krångla. De slutar att "fungera" efter ca 10min. När jag rullar längre och längre ner på Facebook så slutar den efter ett tag att ladda in sidan.
Samma skit på Youtube. Den bufflar klippet, för att efter en stund helt sluta. Det spelar ingen roll var i klippet jag klickar.

När detta händer har jag inga problem att gå till en annan sida, tex denna. Uppkopplingen verkar alltså fungera som den ska i övrigt.
Har pratat med min ISP och allt ser ok ut säger dom.

Tips?

Du kan börja med att berätta vilken webbläsare du använder och om du har samma problem med en annan.

  • Medlem
  • 2014-06-16 11:44
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan börja med att berätta vilken webbläsare du använder och om du har samma problem med en annan.

Safari 7.0.4

Har du testat med någon annan browser o sett samma problem där? Tex Chrome, Firefox, Opera etc

  • Medlem
  • 2014-06-16 17:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Har du testat med någon annan browser o sett samma problem där? Tex Chrome, Firefox, Opera etc

Det verkar fungera i Chrome. Har bara testat en liten stund.
Men jag vill gärna använda Safari. Har kört med 7.0.3 sedan datorn var ny, idag uppdaterade jag till 7.0.4, fortfarande samma knasigheter.

Min första fråga blir.

Har du Comhem som leverantör?

  • Medlem
  • 2014-06-16 18:02
Ursprungligen av Borttaget:

Min första fråga blir.

Har du Comhem som leverantör?

Bredbandsbolaget.

Senast redigerat 2018-07-23 10:18

Samma problem om du testar med en annan användare? Blir det bättre om du installerar combouppdateringen (sök efter den på Apple.se).

  • Medlem
  • 2014-06-16 18:27
Ursprungligen av barbapappa_86:

Samma problem om du testar med en annan användare? Blir det bättre om du installerar combouppdateringen (sök efter den på Apple.se).

Japp, samma med gästanvändarkontot. Där kunde jag även inte köra i större fönster. Alltså den knappen mellan ändra upplösning och fullskärm.

Är det den här jag ska ha?
http://support.apple.com/kb/DL1746

EDIT: Nu funkar det inte i Chrome heller. Det bara står och tuggar...
Tar med datorn till en polare ikväll och kollar hur det funkar där. Han har ju en ISP, ComHem tror jag.

Senast redigerat 2014-06-16 18:50
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-16 18:49

Ja, om du kör Mavericks idag.

Ursprungligen av Hubug:

Japp, samma med gästanvändarkontot. Där kunde jag även inte köra i större fönster. Alltså den knappen mellan ändra upplösning och fullskärm.

Är det den här jag ska ha?
http://support.apple.com/kb/DL1746

EDIT: Nu funkar det inte i Chrome heller. Det bara står och tuggar...
Tar med datorn till en polare ikväll och kollar hur det funkar där. Han har ju en ISP, ComHem tror jag.

Är det den versionen av Mavericks du har, så, ja.

  • Medlem
  • 2014-06-16 18:52
Ursprungligen av kenjon:

Ja, om du kör Mavericks idag.

Japp, jag kör 10.9.3
Vad är det för skillnad på att uppdatera via App Store och kombo'n?

Ursprungligen av Hubug:

...Vad är det för skillnad på att uppdatera via App Store och kombo'n?

En combo-uppdatering är en kombination av den senaste och alla de tidigare uppdateringarna.

10.9.3 combo består alltså av allt från 10.9.1-, 10.9.2- och 10.9.3-uppdateringarna.

  • Medlem
  • 2014-06-16 19:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En combo-uppdatering är en kombination av den senaste och alla de tidigare uppdateringarna.

10.9.3 combo består alltså av allt från 10.9.1-, 10.9.2- och 10.9.3-uppdateringarna.

Ok, tack.
Enligt Apple är det ingen skillnad på mjukvaran i delta- och kombouppdateringen. http://support.apple.com/kb/ht4567

Jag försöker absolut inte vara näsvis eller arrogant, och jag förstår att alla här försöker hjälpa mig. Och det uppskattas!
Men jag skulle vilja veta hur den ska hjälpa innan jag börjar "fixa för mycket".

Jag åker iväg till en kompis nu och kollar om det är samma knas med hans ISP.

Tack så länge.

Ursprungligen av Hubug:

Ok, tack.
Enligt Apple är det ingen skillnad på mjukvaran i delta- och kombouppdateringen. http://support.apple.com/kb/ht4567

Jag försöker absolut inte vara näsvis eller arrogant, och jag förstår att alla här försöker hjälpa mig. Och det uppskattas!
Men jag skulle vilja veta hur den ska hjälpa innan jag börjar "fixa för mycket".

Jag åker iväg till en kompis nu och kollar om det är samma knas med hans ISP.

Tack så länge.

Hur den hjälper? Den "lagar" din OSX-partion. Tänk dig att Safari tex kanske har några filer som inte fungerar som de ska, denna uppdatering skriver över de filerna.

  • Medlem
  • 2014-06-16 19:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur den hjälper? Den "lagar" din OSX-partion. Tänk dig att Safari tex kanske har några filer som inte fungerar som de ska, denna uppdatering skriver över de filerna.

Ålrajt, tack för info.
Kollar på det när jag kommer hem.

Ursprungligen av Hubug:

Enligt Apple är det ingen skillnad på mjukvaran i delta- och kombouppdateringen. http://support.apple.com/kb/ht4567...

Nja, 10.9.3-delen av uppdateringen är självklart samma i delta och combo.

Men combon innehåller alltså även allt som ingick i 10.9.1- och 10.9.2-uppdateringarna.

  • Medlem
  • 2014-06-16 21:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, 10.9.3-delen av uppdateringen är självklart samma i delta och combo.

Men combon innehåller alltså även allt som ingick i 10.9.1- och 10.9.2-uppdateringarna.

Detta börjar bli lite snurrigt.
När jag köpte datorn i April så kom den med 10.9.2. Sedan uppdaterade jag till 10.9.3.
10.9.2 som kom med datorn, var den en kombo? Om inte fanns ju inte uppdateringarna från 10.9.0 och 10.9.1 med enligt detta resonemang.

Och även om man laddar ner en delta av 10.9.3 så tycker jag att alla ändringar i koden som gjorts sedan 10.9.0 borde finnas med?
Allt detta verkar ologiskt i mitt huvud, men jag vet ju inte hur detta funkar som ni märker

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-16 21:09
Ursprungligen av Hubug:

Detta börjar bli lite snurrigt.
När jag köpte datorn i April så kom den med 10.9.2. Sedan uppdaterade jag till 10.9.3.
10.9.2 som kom med datorn, var den en kombo? Om inte fanns ju inte uppdateringarna från 10.9.0 och 10.9.1 med enligt detta resonemang.

Och även om man laddar ner en delta av 10.9.3 så tycker jag att alla ändringar i koden som gjorts sedan 10.9.0 borde finnas med?
Allt detta verkar ologiskt i mitt huvud, men jag vet ju inte hur detta funkar som ni märker

Poängen med att installera en kombouppdatering är inte att få specifika features, utan som ett alternativ till en full ominstallation. Som sagt, för att laga eventuella trasiga systemfiler.

Ursprungligen av Hubug:

...Och även om man laddar ner en delta av 10.9.3 så tycker jag att alla ändringar i koden som gjorts sedan 10.9.0 borde finnas med...

Nej.

10.9.3 Delta innehåller bara det som hänt mellan 10.9.2 och 10.9.3.
För att kunna installera 10.9.3 Delta krävs det att du redan har 10.9.2.

Med 10.9.3 Combo kan du uppdatera från 10.9.0 eller 10.9.1 eller 10.9.2.

Ursprungligen av Hubug:

...10.9.2 som kom med datorn, var den en kombo?

Du måste skilja på själva systemet som är installerat, och uppdateringarna som släpps till systemet.

Det installerade systemet är vad det är. Där finns inga delta eller combo. Om du har 10.9.2 så har du 10.9.2. Spelar ingen roll hur du kom dit.

Det är bara uppdateringsfilerna som kan vara en delta eller en combo.

  • Medlem
  • 2014-06-16 21:57

Ok, så det finns alltså 3 olika versioner av samma version? T ex 10.9.3.
Aja, nog om detta. Tack för att ni försöker få mig att fatta

Tillbaka till problemet.
Nu har jag suttit och kollat på både Fejjan och Youtube hos min kompis ett bra tag utan problem.
Så jag tror vi kan komma överens om att det är BBB som är boven i dramat och inte något som är felande i mitt system.

Tack ska ni ha för er tid.

Ursprungligen av Hubug:

Ok, så det finns alltså 3 olika versioner av samma version? T ex 10.9.3.

Jösses... Du har alltså inte läst inlägg 20 och 21 alls... Trist...

Nej, det finns bara en version. 10.9.3 är 10.9.3. Punkt.

Men det finns två olika sätt att komma till 10.9.3.
- antingen via en delta update - från 10.9.2.
- eller via en combo update - från 10.9.0 eller 10.9.1 eller 10.9.2.

  • Medlem
  • 2014-06-16 23:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses... Du har alltså inte läst inlägg 20 och 21 alls... Trist...

Nej, det finns bara en version. 10.9.3 är 10.9.3. Punkt.

Men det finns två olika sätt att komma till 10.9.3.
- antingen via en delta update - från 10.9.2.
- eller via en combo update - från 10.9.0 eller 10.9.1 eller 10.9.2.

Jodå, det har jag. Men din dåliga stil kommer nog göra att jag inte gör det i fortsättningen...
Sluta ta illa upp för att jag inte förstår din förklaring av detta virrvarr. Om DU läst mitt senaste inlägg så såg du att jag har isolerat problemet till min ISP, och att det här om olika uppgraderingsmetoder inte längre är relevant.

Jag uppskattar att du försökte förklara, och jag är ledsen att jag slösade bort din tid.

Tack o hej.

Ursprungligen av Hubug:

...Sluta ta illa upp för att jag inte förstår din förklaring av detta virrvarr...

Jag tror att du ser det som ett virrvarr för att du inte förstår att det är två olika saker:
- Vilket system man har.
- Och vilket sätt man använder för att uppdatera sitt system.

När systemet väl är installerat eller uppdaterat så har man en viss version. Denna är alltid samma, oavsett hur man har nått dit.

Men det finns två vägar att nå dit:
- delta-uppdateringar, som kräver att man utgår från närmast föregående version.
- combo-uppdateringar, där man inte behöver ha närmast föregående version, utan den kan även användas for att uppdatera äldre versioner.

När man har problem med ett system så kan man prova att lägga in senaste uppdateringen en gång till, för att städa upp lite och förhoppingsvis ersätta eventuella skadade systemfiler. Då är det bäst att använda combo-uppdateringen, därför att den innehåller mer, och det är större chans att den ersätter de skadade systemfilerna.

Ursprungligen av Hubug:

...Om DU läst mitt senaste inlägg så såg du att jag har isolerat problemet till min ISP, och att det här om olika uppgraderingsmetoder inte längre är relevant.

Jag har sett det. Men jag visste inte att det innebar ett automatiskt förbud mot att fortsätta försöka förklara trådens sidospår.

Senast redigerat 2014-06-17 08:54
  • Medlem
  • 2014-06-17 10:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att du ser det som ett virrvarr för att du inte förstår att det är två olika saker:
- Vilket system man har.
- Och vilket sätt man använder för att uppdatera sitt system.

När systemet väl är installerat eller uppdaterat så har man en viss version. Denna är alltid samma, oavsett hur man har nått dit.

Men det finns två vägar att nå dit:
- delta-uppdateringar, som kräver att man utgår från närmast föregående version.
- combo-uppdateringar, där man inte behöver ha närmast föregående version, utan den kan även användas for att uppdatera äldre versioner.

När man har problem med ett system så kan man prova att lägga in senaste uppdateringen en gång till, för att städa upp lite och förhoppingsvis ersätta eventuella skadade systemfiler. Då är det bäst att använda combo-uppdateringen, därför att den innehåller mer, och det är större chans att den ersätter de skadade systemfilerna.

Jag har sett det. Men jag visste inte att det innebar ett automatiskt förbud mot att fortsätta försöka förklara trådens sidospår.

Jaha, ok. NU fattar jag
Tack o bock.

1
Bevaka tråden