Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskkontroll, Mac Pro (2008)

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 20:16

Finns det möjligtvis något verktyg för att kolla status på diskarna i en raidbestyckad Mac Pro? Det är alltså inte själva raidstatusen som jag är ute efter utan något som kan hantera ytkontroller, S.M.A.R.T etc. Jag misstänker att en av diskarna (i en raid 10) börjar bli kass, men hur tusan bär jag mig åt för att få reda på vilken det är (och om det nu verkligen är något fysiskt fel)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 20:32

Tnx! Om det finns fler tips, ös på bara

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 21:41

En sak till... (om ni inte tycker att fråga passar i tråden får någon moderator gärna bryta ut den)

Jag testade att boota upp maskinen i repair mode och försökte köra en reparation av systemdisken. Då fick jag följande felmeddelande:

"Live file system repair is not supported"

Vad betyder det egentligen? Om jag kör samma sak på själva partitionen fullföljs dock reparationen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-15 17:42

Jag skulle tolka det som att du måste bota från en annan disk för att kunna reparera den. Men jag tycker även att du borde få samma meddelande om partitionen då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-15 20:08
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle tolka det som att du måste bota från en annan disk för att kunna reparera den. Men jag tycker även att du borde få samma meddelande om partitionen då.

Jag tolkar det oxå som att disken i fråga uppfattas av programmet som monterad. Frågan är varför, systemdisken ska väl vara "ledig" när man bootar på reparationspartitionen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-16 08:59

ReparationsPARTITIONEN ligger på Systemdisken. Så det förklarar saken (läste aldrig att du botade från den).
Så disken är upptagen, men din ordinarie startpartition är ledig då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-16 12:29
Ursprungligen av kenjon:

ReparationsPARTITIONEN ligger på Systemdisken. Så det förklarar saken (läste aldrig att du botade från den).
Så disken är upptagen, men din ordinarie startpartition är ledig då.

Okej, det är alltså ett korrekt beteende att systemdisken hanteras som upptagen när man bootar på reparationspartitionen… Undrar då varför den är ledig när man gör samma handgrepp inifrån OS X (som också ligger på systemdisken)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-16 14:07
Ursprungligen av lensv:

En sak till... (om ni inte tycker att fråga passar i tråden får någon moderator gärna bryta ut den)

Jag testade att boota upp maskinen i repair mode och försökte köra en reparation av systemdisken. Då fick jag följande felmeddelande:

"Live file system repair is not supported"

Vad betyder det egentligen? Om jag kör samma sak på själva partitionen fullföljs dock reparationen...

Kan du ha blandat ihop vad som gick och inte gick? Man kan kontrollera och reparera skivbehörigheter, samt köra en skivkontroll (partitionskarta, filträd mm) men inte utföra en skivreparation på samma partition man bootar ifrån.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-16 14:47
Ursprungligen av IngoX:

Kan du ha blandat ihop vad som gick och inte gick? Man kan kontrollera och reparera skivbehörigheter, samt köra en skivkontroll (partitionskarta, filträd mm) men inte utföra en skivreparation på samma partition man bootar ifrån.

Vi pratar inte om partitionen här utan det är själva disken som det inte går att köra en skivreparation på när jag bootar på recovery…

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 08:42

Tänkte först att detta kunde bero på att diskuppsättningen ligger i en raidmiljö, men jag testade just på en gammal iMac och fick samma resultat där. Förvisso går även den datorn lite knackigt, så det kan vara något fel även där.

Skulle någon vänlig själ vilja testa och bekräfta om systemdisken (inte partitionen) verkligen går att reparera om man bootar från reparationspartitionen?

Ursprungligen av lensv:

Vi pratar inte om partitionen här utan det är själva disken som det inte går att köra en skivreparation på när jag bootar på recovery…

Om du vill köra reparation på själva disken, och inte på någon av diskens partitioner/volymer, så måste du boota från en annan disk.

Det räcker inte att boota från en annan partition på samma disk. För recovery-partitionen ligger ju också på samma disk, eller hur?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 09:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill köra reparation på själva disken, och inte på någon av diskens partitioner/volymer, så måste du boota från en annan disk.

Det räcker inte att boota från en annan partition på samma disk. För recovery-partitionen ligger ju också på samma disk, eller hur?

Jo, men varför fungerar det då att göra så inifrån OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-17 09:17

Menar du att du kan reparera den disk du bootade från då? Det har jag aldrig lyckats med... om OSX ligger på den disken.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 09:29
Ursprungligen av kenjon:

Menar du att du kan reparera den disk du bootade från då? Det har jag aldrig lyckats med... om OSX ligger på den disken.

Japp, så funkar det! Visserligen går processen väldigt snabbt, så jag tror egentligen inte att någon faktiskt reparation utförs. Dock får man inga felmeddelanden här, vilket är fallet när jag bootar på restore...

Ursprungligen av lensv:

Japp, så funkar det...

Jag tror att vi pratar om olika saker här. I skivverktyg finns flera olika funktioner: kontroll av skiva, reparation av skiva och reparation av skivbehörigheter.

Reparation av skiva går inte att köra från samma disk som man bootat från.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 12:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att vi pratar om olika saker här. I skivverktyg finns flera olika funktioner: kontroll av skiva, reparation av skiva och reparation av skivbehörigheter.

Reparation av skiva går inte att köra från samma disk som man bootat från.

Det är reparation av skiva som vi talar om. Testa gärna själv ifrån OS X så ska du se att systemdisken är tillgänglig (dock ej systempartitionen, vilket är logiskt).

Men vad är då problemet?

Vad är det som du skulle vilja göra, men som inte går?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 12:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad är då problemet?

Vad är det som du skulle vilja göra, men som inte går?

Suck! Samma sak ifrån recovery mode…

Men det går ju inte, eftersom recovery-partitionen ligger på samma disk.

Det har vi ju redan berättat.

Du måste boota från en annan disk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 13:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men det går ju inte, eftersom recovery-partitionen ligger på samma disk.

Det har vi ju redan berättat.

Du måste boota från en annan disk.

..Och vart ligger systempartitionen?

Ursprungligen av lensv:

..Och vart ligger systempartitionen?

På samma fysiska disk som recovery-partitionen, gissar jag. Och därför går det inte att göra en skivreparation.

Men om du istället berättar exakt vilka diskar du har, och hur de är partitionerade, var systemet ligger, var du bootar från, så slipper vi gissa så mycket, och kan kanske ge konkreta tips på hur du bör göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 15:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På samma fysiska disk som recovery-partitionen, gissar jag. Och därför går det inte att göra en skivreparation.

Men om du istället berättar exakt vilka diskar du har, och hur de är partitionerade, var systemet ligger, var du bootar från, så slipper vi gissa så mycket, och kan kanske ge konkreta tips på hur du bör göra.

Det stämmer att systempartitionen ligger på samma fysiska disk som recoverypartitionen. Ta och testa själv vettja, så kanske det blir lättare för dig att hänga med…

Problemet som jag ser det är inte att det ej går att köra en repair på systemdisken utan det är att jag får felmeddelandet "Live file system repair is not supported" när jag försöker göra det från reparationspartitionen.

Ursprungligen av lensv:

Problemet som jag ser det är inte att det ej går att köra en repair på systemdisken utan det är att jag får felmeddelandet "Live file system repair is not supported" när jag försöker göra det från reparationspartitionen.

Du säger alltså:
"Problemet är inte A. Problemet är att jag får ett felmeddelande som säger A."

Kanske är jag lite stressad och splittrad idag. Men jag får inte ihop den rundgången.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 17:39

Jag tror dock att vi hade kunnat undvika alla dessa onödiga inlägg ifall någon bara hade velat testa och se hur det ser ut på er sida, vilket jag faktiskt bad om rel. tidigt i tråden.

Senast redigerat 2014-06-17 18:03
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-17 18:27
Ursprungligen av lensv:

Finns det möjligtvis något verktyg för att kolla status på diskarna i en raidbestyckad Mac Pro? Det är alltså inte själva raidstatusen som jag är ute efter utan något som kan hantera ytkontroller, S.M.A.R.T etc. Jag misstänker att en av diskarna (i en raid 10) börjar bli kass, men hur tusan bär jag mig åt för att få reda på vilken det är (och om det nu verkligen är något fysiskt fel)?

OK, först en Verify, detta med Disk Utility 'Online'.
Dock inte någon RAID på min MBP.

Verifying partition map for “INTEL SSDSA2M160G2GC
Media”Checking prerequisites
Checking the partition list
Checking for an EFI system partition
Checking the EFI system partition’s size
Checking the EFI system partition’s file system
Checking all HFS data partition loader spaces
Checking booter partitions
Checking booter partition disk0s3
Checking file system
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking catalog hierarchy.
Checking extended attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
The volume Recovery HD appears to be OK.
Checking Core Storage Physical Volume partitions
The partition map appears to be OK

Och sedan för skojs skull en Repair, också 'Online'.

Verifying and repairing partition map for “INTEL SSDSA2M160G2GC Media”
Checking prerequisites
Checking the partition list
Adjusting partition map to fit whole disk as required
Checking for an EFI system partition
Checking the EFI system partition’s size
Checking the EFI system partition’s file system
Checking all HFS data partition loader spaces
Checking booter partitions
Checking booter partition disk0s3
Checking file system
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Checking catalog file.
Checking multi-linked files.
Checking catalog hierarchy.
Checking extended attributes file.
Checking volume bitmap.
Checking volume information.
Trimming unused blocks.
The volume Recovery HD appears to be OK.
Volume repair complete.
Updating boot support partitions for the volume as required.
Reviewing boot support loaders
Checking Core Storage Physical Volume partitions
Updating Windows boot.ini files as required
The partition map appears to be OK

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-17 18:33

Likadant för mej i OSX, har ej testat från Recovery.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 20:29

Härligt! Det ser likadant ut för mig (i OS X). Det skulle vara intressant att se vad era resultat blir från recovery... Har någon av er lust att testa samma sak där?

/Ps. Denna operation går rätt snabbt för er oxå va?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-17 21:42

Jo, det gick rätt snabbt, men disken var felfri, så då ska det väl gå snabbt.

Edit: och jag fick samma "fel" som du när jag bootade från Recovery. Fast felet är väl egentligen att det går att köra reparationen, från OSX, på startvolymen. Varför det är så vet jag dock inte, det borde inte gå.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-18 08:34
Ursprungligen av kenjon:

Jo, det gick rätt snabbt, men disken var felfri, så då ska det väl gå snabbt.

Edit: och jag fick samma "fel" som du när jag bootade från Recovery. Fast felet är väl egentligen att det går att köra reparationen, från OSX, på startvolymen. Varför det är så vet jag dock inte, det borde inte gå.

Okej, då kanske det är konsekvent trots allt. Någon som har en aning om varför man får detta felmeddelande i reparationsmiljön (och inte i OS X)… Eller som kenjon antyder, varför får man det inte i OS X?

Som jag tidigare skrev är jag tveksam till att disken verkligen repareras i den här processen, med tanke på hur fort det går. Gör man samma sak på systempartitionen (i recovery) tar det betydligt längre tid.

1
Bevaka tråden