Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två OS på samma dator; ta bort ett

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iMac 27" som jag nyligen monterade in en ny systemdisk i, en 120 Gb SSD. Jag behöll den gamla disken i datorn också, som en lagringsdisk. Så nu har jag min gamla OS-installation på min gamla disk som jag skulle behöva ta bort.
Är det bara att markera den äldre OS-mappen i Finder och trycka ta bort, eller ska jag avinstallera det på något sätt?

Mvh

Den gamla disken ska du bara kunna formatera i skivverktyg.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Den gamla disken ska du bara kunna formatera i skivverktyg.

Jag har en massa annat på disken som jag vill spara dock, det är just om det bara är att dra hela OS-mappen till papperskorgen eller om jag måste köra någon typ av avinstallerare.

Ursprungligen av blackheim:

Jag har en massa annat på disken som jag vill spara dock, det är just om det bara är att dra hela OS-mappen till papperskorgen eller om jag måste köra någon typ av avinstallerare.

Flytta de till din SSD då. Jag förstår inte varför du vill ha kvar din OSX-partion på den gamla disken. Bara dumt imo.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-15 11:51
Ursprungligen av blackheim:

Jag har en massa annat på disken som jag vill spara dock, det är just om det bara är att dra hela OS-mappen till papperskorgen eller om jag måste köra någon typ av avinstallerare.

Ja - har du en startskiva som fungerar kan du välja själv vilka filer/mappar du vill ta bort från din f.d. startskiva. Ingen särskild avinstallere krävs. Dock kan en del mappar ligga dolda.
Smidigast är dock att formatera om skivan så du börjar med en tom...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Flytta de till din SSD då. Jag förstår inte varför du vill ha kvar din OSX-partion på den gamla disken. Bara dumt imo.

Det är ju det jag inte vill. Jag vill ju ta bort den gamla osx-installationen.
Den äldre disken är på 1 Tb, SSDn på 128 Gb; så platsen finns inte att föra över allt jag vill.

Ursprungligen av reboot81:

Ja - har du en startskiva som fungerar kan du välja själv vilka filer/mappar du vill ta bort från din f.d. startskiva. Ingen särskild avinstallere krävs. Dock kan en del mappar ligga dolda.
Smidigast är dock att formatera om skivan så du börjar med en tom...

Perfekt! Tack, det var precis det jag ville veta!
Tack för svaret!

1
Bevaka tråden