Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen tv-avgift för dator

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

UPPDATERAD. Högsta förvaltningsdomstolen har i ett fall beslutat att en dator med internetuppkoppling inte medför krav att betala tv-avgift.

Läs hela artikeln här

Detta stod i slutet av artikeln på SVT om utslaget: http://www.svt.se/nyheter/ingen-tv-avgift-for...

Citat:

Radiotjänst skriver i ett pressmeddelande att den kommer att återgå till den tidigare tillämpningen, som innebär att ingen blir skyldig att betala tv-avgift för en dator, surfplatta eller mobil med internetuppkoppling. Men tidigare ”korrekt påförda” avgifter kommer inte att återbetalas, skriver Radiotjänst på sin hemsida.

En tv är en tv..

Mycket brs

Gud ske lov!

En smygskatt är en smygskatt, vilken ofta döljs bakom epitetet "avgift".

I alla fall en viktig dom av Förvaltningsdomstolen,
som får stora konsekvenser i rätt riktning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-13 10:24

Underbart! Det berör inte mig eftersom jag betalar licens för min (riktiga) tv, men jag tycker det är en viktig principsak.

  • Medlem
  • 2014-06-13 10:42
Ursprungligen av Vassius:

Underbart! Det berör inte mig eftersom jag betalar licens för min (riktiga) tv, men jag tycker det är en viktig principsak.

Håller fullständigt med! Men detta lär ju processas i svenska domstolar ytterligare minst ett par år och kosta skattebetalarna ett par tiotals miljoner till...

  • Medlem
  • 2014-06-13 10:53

När vi ändå är igång... SVTs nya app, det går inte att streama från en i-enhet till en ATV och sedan "låsa" enheten. Då stoppas streamen. Bra jobbat SVT, vi ät tillbaka på ruta ett igen där allt började en gång i tiden innan ni fixade till det första gången.
Streama från Safari fungerar dock med "låst" enhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-13 11:06

De som betalat den felaktiga avgiften kommer inte att få tillbaka pengarna...

Tror ni att den "fria televisionen" kommer att låta Radiotjänst löpa gatlopp? Får vi se Plus lägga Radiotjänsts bluffakturor i soptunnan? Kommer Uppdrag Granskning att smygfilma cheferna på Radiotjänst?

Ursprungligen av Dalle:

Håller fullständigt med! Men detta lär ju processas i svenska domstolar ytterligare minst ett par år och kosta skattebetalarna ett par tiotals miljoner till...

Fast detta är högsta instansen. Denna dom går inte att överklaga

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-13 11:52
Ursprungligen av Dalle:

Håller fullständigt med! Men detta lär ju processas i svenska domstolar ytterligare minst ett par år och kosta skattebetalarna ett par tiotals miljoner till...

Tveksamt eftersom Högsta förvaltningsdomstolen är en prejudicerande instans där alla mål kräver prövningstillstånd.

Edit: Något som redan påpekats

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-13 12:27
Ursprungligen av pesc:

De som betalat den felaktiga avgiften kommer inte att få tillbaka pengarna...

Ska bli intressant att se om de verkligen kommer undan det.
Deras resonemang är helt felaktigt, de gamla domarna är nu ogiltiga.

DI.se gjorde en uppskattning om att det är runt 180 miljoner de bluffat till sig.

Ursprungligen av Json_81:

Ska bli intressant att se om de verkligen kommer undan det.
Deras resonemang är helt felaktigt, de gamla domarna är nu ogiltiga.

DI.se gjorde en uppskattning om att det är runt 180 miljoner de bluffat till sig.

De som gick till domstol kanske har en chans att få tillbaks domstolskostnader men de som "valt" att betala avgiften har det nog inte o jag tror att det är dessa som Radiotjänst främst avser när de säger att "...tidigare ”korrekt påförda” avgifter..." inte kommer att återbetalas

Underbart.

Känns som om man bor i ett riktigt Sverige med ordentligt rättssamhälle igen. Vi kan inte ha bluffmakare med dolda nummer som har rätt att ringa upp och fuska till sig pengar. Tur att HD förstod, annars hade man undrat vart landet var på väg.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-13 14:01
Ursprungligen av Vassius:

Underbart! Det berör inte mig eftersom jag betalar licens för min (riktiga) tv, men jag tycker det är en viktig principsak.

Och jag gör motsatsen, då jag tycker det är en principsak att jag själv ska få bestämma över mitt utbud för vilket jag sedan betalar pengar. Dvs, jag ska inte bli påprackad ett utbud som jag sedan ska tvingas betala för.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-06-13 14:17

Som licensbetalare hoppas jag nu att möjligheten att se SVT:s utbud på webben via datorer, plattor, telefoner osv stoppas för de som inte betalar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-13 14:18
Ursprungligen av MatsOlov:

Som licensbetalare hoppas jag nu att möjligheten att se SVT:s utbud på webben via datorer, plattor, telefoner osv stoppas för de som inte betalar.

Det hoppas jag också, samma sak via TV.

Därefter kan licensavgiften helt läggas ner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-13 14:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Som licensbetalare hoppas jag nu att möjligheten att se SVT:s utbud på webben via datorer, plattor, telefoner osv stoppas för de som inte betalar.

En inloggning på SVTPlay vore väl fint, endast för licensbetalare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-13 14:48

Om det fanns en betalvägg/inloggning till SVT Play tror jag att många fler skulle betala sin TV-licens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-13 16:35
Ursprungligen av joakimo:

Om det fanns en betalvägg/inloggning till SVT Play tror jag att många fler skulle betala sin TV-licens.

Nja, snarare att den uråldriga och numera utdaterade modellen som tv-licensen är skulle äntligen kunna skrotas till förmån för att man just betalar för åtkomsten.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-06-13 17:00
Ursprungligen av zinned:

Nja, snarare att den uråldriga och numera utdaterade modellen som tv-licensen är skulle äntligen kunna skrotas till förmån för att man just betalar för åtkomsten.

Det var det min tanke var.

Radiotjänst är så föråldrat så det är pinsamt! Lägg ner skiten! Det kostar bara en massa pengar att dra runt Radiotjänst. Lägg ner och lägg pengarna på public service kärnverksamhet. Och betala av resten med skattemedel.

Ursprungligen av pesc:

De som betalat den felaktiga avgiften kommer inte att få tillbaka pengarna...

Tror ni att den "fria televisionen" kommer att låta Radiotjänst löpa gatlopp? Får vi se Plus lägga Radiotjänsts bluffakturor i soptunnan? Kommer Uppdrag Granskning att smygfilma cheferna på Radiotjänst?

Att ställa frågan är att besvara den, som de uttrycker saken i USA...

Ursprungligen av panther:

Underbart.

Känns som om man bor i ett riktigt Sverige med ordentligt rättssamhälle igen. Vi kan inte ha bluffmakare med dolda nummer som har rätt att ringa upp och fuska till sig pengar. Tur att HD förstod, annars hade man undrat vart landet var på väg.

Nu överlåter jag inte utan vidare min plats som den av i alla fall de här närvarande som hyser mest förakt och avsmak för propagandisterna på Public Indoctrination, men detta är att dra väl stora växlar på det inträffade. Att propagandisterna försökte sno åt sig lite mer pengar än de strängt taget fick inom lagens råmärken är en relativt måttlig neslighet i jämförelse med den betydligt värre skändlighet som det faktum att staten faktiskt ägnar sig åt oblyg propaganda på det sättet ö.h.t. innebär.

Dessutom är det väl klart som korvspad att våra såta vänner i riksdagshuset inte kommer låta den sortens verktyg glida dem ur händerna. Räkna med ny lagstiftning som upphäver det rättsläge som nu etablerats eller direkt skattefinansiering av propagandaapparaten inom kort.

Ursprungligen av Dalle:

När vi ändå är igång... SVTs nya app, det går inte att streama från en i-enhet till en ATV och sedan "låsa" enheten. Då stoppas streamen. Bra jobbat SVT, vi ät tillbaka på ruta ett igen där allt började en gång i tiden innan ni fixade till det första gången.
Streama från Safari fungerar dock med "låst" enhet.

Funkar här...

Ursprungligen av panther:

Underbart.

Känns som om man bor i ett riktigt Sverige med ordentligt rättssamhälle igen. Vi kan inte ha bluffmakare med dolda nummer som har rätt att ringa upp och fuska till sig pengar. Tur att HD förstod, annars hade man undrat vart landet var på väg.

HD har ingenting med detta att göra. Det är högsta förvaltningsrätten som dömer här.

Ursprungligen av BlackSmp:

HD har ingenting med detta att göra. Det är högsta förvaltningsrätten som dömer här.

Å f*n, trodde helt klart att det var min HD som hade fattat det hela (på mitt command förstås).
Skämt åsido, om jag läste det rätt nu, så verkar det vara Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) som har avgjort det här, så ingen av oss hade rätt
http://www.svt.se/nyheter/ingen-tv-avgift-for...

Då vart den uppsagd.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-14 11:10
Ursprungligen av Mymac4ever:

De som gick till domstol kanske har en chans att få tillbaks domstolskostnader men de som "valt" att betala avgiften har det nog inte o jag tror att det är dessa som Radiotjänst främst avser när de säger att "...tidigare ”korrekt påförda” avgifter..." inte kommer att återbetalas

Radiotjänst är ingen myndighet, jag har svårt att se hur de inte skulle behöva betala tillbaka om folk tar dem till rätten.
De har ju redan ändrat sitt uttalande till att de ska undersöka saken fram till midsommar.

Och plötsligt gick det att minska sina räkningar i slutet av månaden med 519 kronor. Kan gärna ta de pengarna till andra utgifter. Skickade ett mail till Radiotjänst direkt efter domen och sade upp min licensavgift.

Ursprungligen av maskh:

Och plötsligt gick det att minska sina räkningar i slutet av månaden med 519 kronor. Kan gärna ta de pengarna till andra utgifter. Skickade ett mail till Radiotjänst direkt efter domen och sade upp min licensavgift.

Betalar du 519kr/mån för radio- och tv-avgift? Vad har du för supertjänst?

Bevaka tråden