Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmdelning mellan två datorer

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag satt igår och försökte biträda en vän som har lite datortrubbel. Jag har nyaste OSX och hon kör Mountain Lion. I min enfald så tänkte jag att Apple hade en smidig lösning för skärmdelning, men efter en timme fick jag ge upp och bita i det sura äpplet...

Minns med bitterhet hur otroligt enkelt det var med en gammal Windows XP. Klick, klick, skriv ner en mejladress till kompis, klick, skicka... klick. Klart!

Någon som kan skriva ihop en enkel guide hur man gör?

Ursprungligen av iTiger:

...Jag har nyaste OSX och hon kör Mountain Lion...

Då kör ni alltså samma version. För "nyaste" och Mountain Lion är ju faktiskt samma sak.

Eller betyder "nyaste" att du kör Mavericks (som inte är släppt ännu)?

Settings->Sharing->Bocka i rutan Screen sharing (Typ Inställningar->Delning->Skärmdelning på ett svenskt OS) på den dator vars skärm du vill dela ut. Sen ska den dyka upp i Finder till vänster under Shared. Funkar alldeles utmärkt för mig. Jag kör Mavericks DP8 och fjärrskådar skärmen på en Mini med 10.8.5.

Ursprungligen av pmarriott:

Settings->Sharing->Bocka i rutan Screen sharing ... på den dator vars skärm du vill dela ut. Sen ska den dyka upp i Finder till vänster under Shared...

Fast det där gäller väl bara om man sitter i samma nätverk?

Jag tolkar det som att TS sitter på distans, och vill skärmdela över internet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fast det där gäller väl bara om man sitter i samma nätverk?

Jag tolkar det som att TS sitter på distans, och vill skärmdela över internet.

Det har du kanske rätt i. Skärmdelning över internet är en annan femma. Då tankar man lämpligen in TeamViewer på båda maskinerna, sen är saken biff.

Ursprungligen av pmarriott:

Det har du kanske rätt i. Skärmdelning över internet är en annan femma. Då tankar man lämpligen in TeamViewer på båda maskinerna, sen är saken biff.

Håller med, kör in TeamViewer på datorerna, väldigt smidig lösning och finns cross platform + appar.

Hade hoppas på en bättre lösning än så.

Så Microsoft spöar skiten ur Apple på den här punkten alltså...? Känns ju inget vidare.

iChat har skärmdelning likaså Skype.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-03 20:40

Inte iChat i nyare system utan Messages/Meddelanden. Menyn Kompisar > Be att få dela skärm med...
Lätt som en plätt MEN kräver ett AIM, Jabber eller GoogleTalk konto
http://support.apple.com/kb/PH12036

Skärmdelning via nätverksinställningarna fungerar med i princip vilken VNC-klient som helst, men om man ska nå en dator utanför det lokala nätverket behöver man konfigurera routern så det fungerar.

Men jag hissar gärna TeamViewer. Möjligheten att kunna ge support från vilken dator som helst med bara en webläsare är suverän. Eller till och med från mobilen, men det blir väldigt smått på skärmen då Men det räckte vid ett tillfälle för att gamla mamma och jag skulle förstå varandra och problemet

Senast redigerat 2013-10-03 20:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då kör ni alltså samma version. För "nyaste" och Mountain Lion är ju faktiskt samma sak.

Eller betyder "nyaste" att du kör Mavericks (som inte är släppt ännu)?

Det blev lite fort och fel där, jag har inte koll på katterna längre. Men jag vet att kommande heter Mavericks iaf Vi kör OSX 10.8.5 båda två.

Ursprungligen av hummel:

iChat har skärmdelning likaså Skype.

iChat fungerande inte. De alternativen var gråmarkerade i menyn. Säkert av anledningen som angavs senare i tråden. Skype testade jag faktiskt men det visade sig att skärmdelning inte ingår i "gratis-paketet".

Nåväl... det funkar helt enkelt inte så enkelt som jag trott och hoppats att det skulle funka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-12 17:47

Blåser lite liv i den här tråden…

Jag lyckas ansluta från en mac till en annan mha. skärmdelning, men det funkar bara om jag ansluter med ett konto som är administratör på värddatorn. Om jag försöker med en standardanvändare går det inte, trots att jag har valt "allow access for all users". Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-12 20:05
Ursprungligen av lensv:

Blåser lite liv i den här tråden…

Jag lyckas ansluta från en mac till en annan mha. skärmdelning, men det funkar bara om jag ansluter med ett konto som är administratör på värddatorn. Om jag försöker med en standardanvändare går det inte, trots att jag har valt "allow access for all users". Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Och skärmdelning är aktiverat för den användaren oxå?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 08:14
Ursprungligen av reboot81:

Och skärmdelning är aktiverat för den användaren oxå?

Ja, eftersom jag har valt "allow access for all users" så bör även den användaren omfattas…

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-13 08:43
Ursprungligen av lensv:

Ja, eftersom jag har valt "allow access for all users" så bör även den användaren omfattas…

Nej, på svenska "Tillåt åtkomst för: alla användare" säger just vem som kan ansluta - men inte till vad.

Det gör du med att bocka i "Skärmdelning" i varje kontos inställningar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 08:55
Ursprungligen av reboot81:

Det gör du med att bocka i "Skärmdelning" i varje kontos inställningar.

Menar du i Systeminställningarna för "Users & Groups"… Var i så fall? Jag kan inte se någon sådan inställning…

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-13 17:20

Nej, du måste logga in som varje användare för sej, och gå till Delning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-13 19:05
Ursprungligen av kenjon:

Nej, du måste logga in som varje användare för sej, och gå till Delning.

Njae... Skärmdelning är "system wide", så den köper jag inte. Finns det flera förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-14 00:08
Citat:

Njae... Skärmdelning är "system wide", så den köper jag inte. Finns det flera förslag?

Nej faktiskt inte. Testa att tillåta specifik användare vid namn och sen logga in som den användaren.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-14 08:19
Ursprungligen av kladda:

Nej faktiskt inte. Testa att tillåta specifik användare vid namn och sen logga in som den användaren.

Har testat nu och det blir ingen skillnad (vilket det inte heller bör då alla lokala användare ingår i "All users").
Vad jag menar med "system wide" är att inställningen gäller oavsett vem som är inloggad, inte att den nödvändigtvis slår på alla (det styr ju själva inställningen).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-14 14:05
Ursprungligen av lensv:

Har testat nu och det blir ingen skillnad (vilket det inte heller bör då alla lokala användare ingår i "All users").
Vad jag menar med "system wide" är att inställningen gäller oavsett vem som är inloggad, inte att den nödvändigtvis slår på alla (det styr ju själva inställningen).

För att förtydliga:
Logga in på användare X. Aktivera skärmdelning som funktion och välj vilka som ska kunna ansluta till användare X konto på datorn. (Hjälpen skriver: "Ange vem du vill dela din skärm med"
Här kan du välja bl.a. användare X, Y och/eller Z.
För att kunna ansluta till användare Y på datorn behöver du gå in i det kontot (logga in som användare Y) och upprepa proceduren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-15 17:50
Ursprungligen av lensv:

Njae... Skärmdelning är "system wide", så den köper jag inte. Finns det flera förslag?

Det är skillnad på vem som kan logga in, och till vilken användare den kan logga in. Två helt olika saker.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-15 20:01
Ursprungligen av reboot81:

För att förtydliga:
Logga in på användare X. Aktivera skärmdelning som funktion och välj vilka som ska kunna ansluta till användare X konto på datorn. (Hjälpen skriver: "Ange vem du vill dela din skärm med"
Här kan du välja bl.a. användare X, Y och/eller Z.
För att kunna ansluta till användare Y på datorn behöver du gå in i det kontot (logga in som användare Y) och upprepa proceduren.

Alltså, jag vill att anv. X ska kunna ansluta till sitt eget konto från en annan dator. Rimligtvis ger jag då anv. X tillåtelse att få åtkomst via Skärmdelning i Systeminställningar. Menar du att jag ska göra någon mer inställning, någon annanstans?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-15 20:34

Om jag inte har missat något så ska du kunna komma åt den andra datorn utanför det lokala nätverket.

I det fallet så kör jag själv så att jag startar en SSH-tunnel och kör sedan Skärmdelning.app (/System/Library/CoreServices) mot den andra datorn. Fungerar ypperligt och det känns bra att köra trafiken över en separat krypterad tunnel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-16 09:02
Ursprungligen av lensv:

Alltså, jag vill att anv. X ska kunna ansluta till sitt eget konto från en annan dator. Rimligtvis ger jag då anv. X tillåtelse att få åtkomst via Skärmdelning i Systeminställningar. Menar du att jag ska göra någon mer inställning, någon annanstans?

Är du inloggad som den användaren när du gör inställningen, ska det funka.
Är du inloggad som en annan admin när du gör inställningen, behöver den användaren gå in och säga att det är tillåtet att ansluta till det kontot.
Så har jag tolkat det, men kan ha fel...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-16 12:21
Ursprungligen av kenjon:

Är du inloggad som den användaren när du gör inställningen, ska det funka.
Är du inloggad som en annan admin när du gör inställningen, behöver den användaren gå in och säga att det är tillåtet att ansluta till det kontot.
Så har jag tolkat det, men kan ha fel...

Om du testar att logga in som Y och lägger till X för tillgång till datorn via skärmdelning och sedan loggar in som X, så ser du att X finns kvar där som "behörig" under skärmdelning…

Nu är det dock så att den användare som jag testar med kan logga in om han är admin på datorn, men inte om han är standard user… Frågan är varför?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-17 08:36

Kom på att användaren i fråga har ett nätverkskonto (datorn är domänansluten). Kan det möjligtvis påverka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-18 23:51
Ursprungligen av lensv:

Kom på att användaren i fråga har ett nätverkskonto (datorn är domänansluten). Kan det möjligtvis påverka?

Osäker, men har du testat att lägga in rättigheter för den specifika användaren? Kanske ska domännamnet inkluderas?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-19 08:38
Ursprungligen av kladda:

Osäker, men har du testat att lägga in rättigheter för den specifika användaren? Kanske ska domännamnet inkluderas?

Lite osäker på hur du menar… Tänker du på själva rättigheten att få ansluta via skärmdelning? Användaren finns där och det funkar som sagt om han är medlem i den lokala admingruppen, men inte annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 08:51

Team Viewer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-06-19 08:56
Ursprungligen av kladda:

Team Viewer?

Som privatperson hade TV kanske kunnat vara ett alternativ. Tycker dock ändå att det hade varit bättre om man kunde använda Apples egna verktyg på ett smidigt sätt…

Bevaka tråden