Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken skrivare?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

Pssst... Säg inget till @Goflorp. Vi som varit med ett tag vet vad han anser om hur Canon och OSX funkar tillsammans!

Men annars så ser den ju mycket kompetent ut. Jag är också lite sugen på en scanner med domumentmatare nu när min gamla Epson lagt av för gott. Men då jag redan har färglaserskrivare känns det onödigt med en multifunktionsmaskin. Nackdelen är att en renodlad scanner med dokumentmatare kostar lika mycket om inte mer...

Jag köpte en begagnad HP Scanjet 8250 för en femhundring på Blocket. Dokumentmatare, tar dubbelsidigt, ramar för diabilder och annat. Tyvärr verkar den inte funka i Mavericks. Använder ReadIris i Mountain Lion.
Verkar som Vuescan kan funka i Mavericks med den dock.

Jag kan tycka att det finns en poäng i att ha allt samlat i en apparat. Det blir liksom mer integrerat. Det man kanske ska ha i åtanke är att om man lägger på en massa lull-lull, t.ex. dubbelsidig skanning med dokumentmatare, så tenderar maskinen att sticka iväg i pris. Det är kanske inte så kasst att ha ensidig skanning på glasbädd om man bara behöver göra det någon enstaka gång om maskinen blir billigare.
Min skanner står i ett skåp när den inte används och min skrivare är bra mycket nättare än den så den är mer lättplacerad i kontorsmiljön.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-26 08:27
Ursprungligen av johan_tanying:

Pssst... Säg inget till @Goflorp. Vi som varit med ett tag vet vad han anser om hur Canon och OSX funkar tillsammans!

Men annars så ser den ju mycket kompetent ut. Jag är också lite sugen på en scanner med domumentmatare nu när min gamla Epson lagt av för gott. Men då jag redan har färglaserskrivare känns det onödigt med en multifunktionsmaskin. Nackdelen är att en renodlad scanner med dokumentmatare kostar lika mycket om inte mer...

Tyvärr, så har Goflorp inte fel. Jag har fortfarande inte vågat uppdatera min mors Macbook till Mavericks pga av en Canon multiprinter. Det har varit alldeles för problematiskt de vid andra tillfällen.

För kännedom:
Jag köpte en HP COLOR LASERJET PRO MFP M177FW och är väldigt nöjd med den. Det gick väldigt smidigt att installera på Wifi på alla enheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-12 14:08

Verkar vara mycket bra till det priset.

Ursprungligen av kenjon:

Verkar vara mycket bra till det priset.

Verkligen prisvärd!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-12-16 21:44
Ursprungligen av kladda:

Nej, jag vet. Hade samma problem... Det står dock på Apples lista över skrivare som har det.
http://support.apple.com/kb/HT4356?viewlocale...

Tack för länken. Passar bra nu när jag letar efter multifunktionsskrivare till MacBook, iPad Air 2 och iPhone 4S.
Funderar på Brother DCP j132W eller HP Photosmart 5520 eller tips på någon annan i liknande prisklass.
Vill gärna ha separata färgpatroner.

Vet någon om man kan scanna tlll iPhone och iPad?

Scanna till en specifik mapp som ligger i Dropbox, kanske? Dvs man behöver ingen specialscanner då de flesta nog kan fås att scanna till en mapp man väljer själv.

OffT: Köpte förresten precis en Epson GT-1500 A4-scanner med dokumentmatare. Bara. Alltså ingen multifunktionsapparat. Min gamla Epson från 2001 var slut på flera sätt - misspass med färger samt borttynande kompatibilitet med moderna 64-bitarssystem mm. Fick köra med Bildinsamling t.o.m. under 10.6. I övrigt inget att klaga på, så en Epson fick det bli igen. /OffT.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-17 10:19
Ursprungligen av johan_tanying:

OffT: Köpte förresten precis en Epson GT-1500 A4-scanner med dokumentmatare. Bara. Alltså ingen multifunktionsapparat. Min gamla Epson från 2001 var slut på flera sätt - misspass med färger samt borttynande kompatibilitet med moderna 64-bitarssystem mm. Fick köra med Bildinsamling t.o.m. under 10.6. I övrigt inget att klaga på, så en Epson fick det bli igen. /OffT.

Använder extremt sällan scanner. Får man fråga om du ska ha den privat eller i arbetet och vilken syssla har du som kräver en dedikerad scanner?

Har en massa studie- och arbetsrelaterat material på papper som skulle vara mer användbart (och platsbesparande) i digital form. Dessutom har jag redan färglaserskrivare så behöver inte/vill inte ha en multifunktionsapparat. Och nu när den gamla scannern (utan dokumentmatare) efter lång och trogen tjänst gjort sitt, passar en nu fristående scanner bra in i det bef arbetsflödet.

Så svaret blir nog ja på båda - arbetsrelaterat fast privat!

Jaha, så var det dags igen, är nu på jakt efter en skaplig A4 färglaser, gärna med scanner.

Vilket märke och typ ska man nu välja, där drivrutinerna hänger med några år?
Har haft 3 st innan där OS X slutat att supporta dessa efter en eller två uppgraderingar av OS. En av dom, den nuvarande har jag kört med 3:e parts drivisar men dessa tappar en del funktionalitet som max upplösning mm mm.

Ingen Epson, eller Canon tack, men gärna lite feedback på HP, Samsung mfl.
Ska användas för hemmabruk så ingen koloss på 30+kg heller

Tänkt prisklass runt 3000:-

Ursprungligen av CekariYH:

...skaplig A4 färglaser, gärna med scanner...
...Tänkt prisklass runt 3000:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364877

Vi har en sådan i föreningen där jag är kassör. Och vi är mycket nöjda med den.

Ursprungligen av CekariYH:

...gärna lite feedback på HP, Samsung mfl...

Jag har personligen dåliga erfarenheter av Samsung, och skulle aldrig köpa något annat än HP.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-26 11:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har personligen dåliga erfarenheter av Samsung, och skulle aldrig köpa något annat än HP.

Jag måste säga tvärtom och har varit mycket nöjd med Samsungs skrivare. Men, klart HP gör jobbet också
HP har e-print som jag använder endel, men Samsung har både AirPrint och NFC..

Välj den som har de funktionerna som passar just dig. Känns som alla tillverkare erbjuder alla funktioner, men på olika modeller

HP och Brother brukar ju historiskt vara bra att stöda mac. Epson också, fast man kan ju inte räkna med _hur_ lång supporttid som helst. Min 640U inköpt runt år 2000 fick till slut köras genom systemets Bildinsamling innan den gav upp pga ålderskrämpor. Då blev det en ny Epson... (GT-1500 med arkmatare. Ingen printer då jag redan har fristående färglaser).

Men Canon skall man ju förstås akta sig för. Och Fuji Xerox har enligt min erfarenhet dåligt och klumpigt stöd för OSX. Det funkar, men inte helt smidigt out-of-the-box.

Ok, tack för synpunkterna.

Färglasrar jag haft i turordning, alla rena skrivare utan scanner ets:
-Minolta, jäkligt bra skrivare men sluta tidigt att supporta drivrutiner för nyare OS X.
-Epson, bra skrivare men sluta tidigt att supporta drivrutiner för nyare OS X.
-Xerox, liten och bra skrivare som sluta supporta OS X fom Mavericks, 3:e partare saknar en del funktioner, men använder den fortfarande för enklare utskrifter.

Lutar åt en HP eller Samsung just nu iaf.
Så nu gäller det att hitta en modell som är relativt ny så den "håller" några år vad gäller drivrutiner.
Den som @Jesper Ohlsson föreslog ser helt klart intressant ut, så undrar om du Jesper vet års-modellen på den?

Ursprungligen av CekariYH:

...Den som @Jesper Ohlsson föreslog ser helt klart intressant ut, så undrar om du Jesper vet års-modellen på den?

1. Om man ska tagga medlemsnamn som innehåller mellanslag, så måste man nog sätta citattecken runt hela namnet, annars blir det bara förnamnet som taggas, och då når det inte fram till personen som taggas. Men nu hade jag ju bevakning på den här tråden ändå, så jag upptäckte detta ändå.

2. Det är ganska precis 1 år sedan vi köpte den. Vet inte hur länge den hade funnits i sortimentet då.

3. Jag kan också passa på att berätta lite mer om mina dåliga erfarenheter av Samsung. Det handlade om en färglaser i 2000-kronors-klassen. Betydligt sämre utskriftskvalitet än en HP i motsvarande prisklass, och dessutom ständigt papperstrassel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Om man ska tagga medlemsnamn som innehåller mellanslag, så måste man nog sätta citattecken runt hela namnet, annars blir det bara förnamnet som taggas, och då når det inte fram till personen som taggas. Men nu hade jag ju bevakning på den här tråden ändå, så jag upptäckte detta ändå.

2. Det är ganska precis 1 år sedan vi köpte den. Vet inte hur länge den hade funnits i sortimentet då.

3. Jag kan också passa på att berätta lite mer om mina dåliga erfarenheter av Samsung. Det handlade om en färglaser i 2000-kronors-klassen. Betydligt sämre utskriftskvalitet än en HP i motsvarande prisklass, och dessutom ständigt papperstrassel.

1. Oops, borde jag ha sett att inte hela namnet kom med i taggen

2. Har försökt att finna info om ålder men min slutsats utan att ha hittat något reellt att ta på att den kom sent 2013 eller 2014 vilket är helt ok. Får väl ringa HP om det.

3. Ok, var det länge sedan eller?

Som sagt, HP är alltid ett säkert kort (så länge man inte väljer deras absolut billigaste sv-vitlasrar som är så avskalade att de är helt beroende av en del av Windows inbyggda utskriftsfunktioner).

Ursprungligen av CekariYH:

3. Ok, var det länge sedan eller?

Det är nog 4-5 år sedan, tror jag.

Jag kommer inte ihåg det exakta modellnamnet, men det kan ha varit den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=604024

Bevaka tråden