Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KRASCH??!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min macbook pro nästintill 1 år gammal, kan inte se vilken exakt för jag kommer inte åt något alls, verkar ha gett upp.
Händelseförloppet:
Batteriet tog slut, strömsladd kopplades in och datorn startades igen på strömknappen.
Då dök OS X verktygsprogram upp. (har Maverix installerat)

Jag testade omedelbart att installera om OS X för att behålla mina filer. Det gick inte, hårddisken syns inte utan det är en hårddisk med namn "Recovery HD" som hittas.

Jag har ingen Time - Machine säkerhetskopia (kommer nu aldrig någonsin vara så dum att inte gör en någon typ av säkerhetskopia någonsin i mitt liv igen).

Skivverktyget funkar heller inte, varken att göra en avbild, eller försöka återskapa innehållet. Reparera hårddisken går inte heller.

Efter detta så har jag testat att starta i säkert läge, att koppla ihop den krajade datorn med en annan dator med Firewirekabel. Funkar inte heller. Jag har också försökt någon annan tangent kombination, som jag inte minns nu, som skulle reparera på något sätt.

Har bifogat bilder på hur det ser ut på min skärm.

Jag har nästan googlat ihjäl mig själv i jakt på en lösning. Men inte lyckats. Min sista utväg är att fråga om någon macfantast har varit med om något liknande och lyckades rädda sitt kära innehåll på hårddisken. Vore evigt tacksam om jag fick något råd/tips/hjälp.

Diana

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-11 21:51

Funkar Skivverktyget att göra en reparation med?

Använder du kryptering på disken?

Ursprungligen av mattiL:

Funkar Skivverktyget att göra en reparation med?

Använder du kryptering på disken?

Det funkar inte att göra skivreparation, då kommer diverse fel upp, senaste sa att ett partitionskartan måste repareras (se bild).

Kryptering? inte vad jag vet.

Om Recovery HD kommer upp men inget annat så är det förmodligen ingen fysisk skada på disken, då är det HFS-filsystemet som har pajat, vilket är det vanligaste skälet till hårddiskkrasch. Du kan testa DiskWarrior eller liknande program för att försöka återskapa filerna men risken är överhängade att du bara får upp gallimatias och fragment av filer men det är ju värt ett försök.

Starta datorn i Target-mode, sätt en firewiresladd (eller om det finns, Thunderbolt) till en annan Mac. Köp Diskwarrior och installera denna på den fungerande datorn och kör programmet mot din kraschade dator. Med lite tur så kan den hitta en massa filer.

När du är klar så kan du formatera om disken, gör helst en helt ny partition innan du blåser på systemet.

Allt ovanstående hade ju löst sig väldigt smidigt om du kört TimeMachine backup mot en annan disk...

Jag har framgångsrikt lyckats laga partitionskartan på en helpaj disk med DiskWarrior. Efteråt gick all data att kopiera från disken, så det är helt klart värt ett försök!

Använder DiskWarrior på jobbet varje dag. Det gör livet lite enklare!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-12 12:07

DiskWarrior är värd varje krona!

1
Bevaka tråden